SAP en Formule E: samen strijden voor schone innovatie

De Formule E is in tijden van grote uitdagingen als de stikstofcrisis en klimaatverandering een zegen. De elektrische raceklasse biedt niet alleen ‘schoon spektakel’, maar is ook een voedingsbodem voor innovatie. Dat sluit perfect aan op de missie van SAP.  Daarom zijn we technologiepartner voor het verbeteren van de raceprestaties én sponsor van de bid om de race naar Brainport Eindhoven te halen.

Nederland presenteert zichzelf graag als innovatieland bij uitstek. Toch bleek uit recent onderzoek van persbureau Bloomberg dat het nog beter kan. Willen we stijgen in de ranglijst, dan is het nodig dat we het potentieel in Nederland nog beter benutten. Ook moeten we ons internationaal nog beter profileren, zodat ook bedrijven over de grens zich graag hier vestigen.

Het naar Nederland halen van een Formule E-race zou aan beide doelen bijdragen. De raceklasse is een soort speeltuin voor innovaties die uiteindelijk kunnen doorsijpelen naar bijvoorbeeld smart city’s. Innovaties die bijdragen aan een betere, schonere en veiligere wereld. Mede daarom helpen we Formula-Eindhoven, de organisatie achter de bid, om de elektrische stratenrace naar Brainport Eindhoven te halen. Bovendien zetten we hiermee de samenwerking met andere technologiebedrijven in Zuid-Nederland in de spotlights. Zo laten we nationaal en internationaal zien dat innovatie topprioriteit is in Nederland.

Mercedes-Benz EQ Formula E

We doen nog meer om deze sport te ondersteunen. Het Mercedes-Benz EQ Formula E-team is dankzij slimme SAP-technologie optimaal voorbereid van start gegaan tijdens het ABB FIA Formula E Championship. De technologie helpt het team grote hoeveelheden data te analyseren en hun algehele prestaties nauwlettend te monitoren.

Het team maakte op 22 november 2019 haar debuut tijdens de eerste race van het seizoen in Diriyah, Saudi-Arabië. SAP is sinds mei 2018 business performance partner van het Mercedes-Benz EQ Formula E team. De partijen ontwikkelen samen technologieën die het team een voorsprong geven op de concurrentie. Met de start van het zesde seizoen van het ABB FIA Formula E Championship wordt deze technologie wordt het eerst in praktijk ingezet. Maar hoe wordt de data ingezet?

Grote hoeveelheden data analyseren

Zo zijn door SAP en het team met behulp van SAP S/4HANA oplossingen ontwikkeld die het team helpen grote hoeveelheden data te analyseren, met als doel de bedrijfsprestaties te monitoren. De oplossingen helpen het team efficiënter te werk te gaan, wat een positieve impact heeft op de raceprestaties van het team.

Bij racen staat snelheid centraal. Dit is bij de bedrijfsmatige en operationele kant van racen niet anders. Zo zijn levertijden en voorraden van cruciaal belang om zeker te stellen dat het team optimaal voorbereid de racebaan betreedt.

computer screen & phone

Maak jouw organisatie futureproof met S/4HANA!

Ontdek met onze informatiereeks hoe intelligente ERP bijdraagt aan jouw toekomst.

Sportprestaties digitaal beheren

Daarnaast zet het Mercedes-Benz EQ Formula E team SAP Sports One in. Deze oplossing digitaliseert het beheer van sportprestaties. SAP Sports One coördineert alle administratieve processen, het beheer van teams en trainingen, talentontwikkeling en medische processen.

In een sport als Formula E hangt winst af van slechts een tiende van een seconde. Dit maakt het optimaliseren van ieder aspect van teamprestaties – inclusief de prestaties van mensen – van essentieel belang. Continu de wereld over reizen en racen met snelheden van meer dan 280 km/u vraagt veel van zowel de monteurs, technici, data-analisten als coureurs, die allen topprestaties moeten leveren.

SAP Sports One helpt het Mercedes-Benz EQ Formula E team menselijke prestaties te monitoren, begrijpen en hierop te acteren. Dit is mogelijk door met behulp van wearable technologie als fitness trackers uiteenlopende biometrische data te verzamelen. Deze gegevens zijn inzichtelijk via een eenvoudig af te lezen dashboard. De klantgerichte oplossing geeft het team meer zicht op de gezondheid van coureurs door onder meer slaaptekort te analyseren, een jetlag vast te stellen en hydratatie te meten. De oplossing helpt hiermee optimale prestaties zeker te stellen.

Combinatie van marketing en technologie

SAP’s samenwerking met het Mercedes-Benz EQ Formula E team bestaat uit een combinatie van conventionele marketing en een technologische samenwerking. Zo levert SAP toegang tot zijn slimme technologieën en prijkt de merknaam SAP op zowel de voertuigen als de racekleding van het team.

In de toekomst evalueren SAP en het Mercedes-Benz EQ Formula E team het gebruik van technologie om de impact op zowel de klantervaring in kaart brengen. Als een nieuw team met een startup-mentaliteit profiteert het Mercedes-Benz EQ Formula E team van de mogelijkheden die SAP’s oplossingen bieden om zijn fanbase te laten groeien. Als onderdeel van het partnership werkt SAP samen met het team om beter zicht te krijgen op zijn fans en onder meer hun interesses, wensen en ervaringen in kaart te brengen.