Marketing

Deel via:

Jouw eigen Tesla-merkervaring met een whiteboard marker en de gouden driehoek van Stijn

Marketing_marker.jpgLeuk allemaal, die succesverhalen van Tesla en Airbnb. Maar wat kun je hier als digital immigrant mee? Welke elementen van deze disruptors kun jij inzetten om klanten loyaler te maken? Die vraag beantwoordde Stijn van Aert, Strategy Director bij Valtech, tijdens de Marketing Inspiration Day.

De Marketing Inspiration Day draait niet alleen om inspiratie, maar ook om interactie. Stijn van Aert, spreker tijdens dit event, begreep dat. “Neem even tien seconden om terug te gaan naar een ervaring van de afgelopen maand die je is bijgebleven”, opent hij. Terwijl Stijn een glas water inschenkt, ga ik op zoek naar mijn antwoord. Wat was nou mijn positiefste, opvallendste ervaring? Het eerste dat in mij opkomt is de proefrit die ik maakte in een gloednieuwe Tesla Model S. Die merkervaring heeft mij echt geïnspireerd. Ten eerste, omdat ik warmloop voor auto’s. En ten tweede, omdat Tesla een vernieuwend merk is, en dat ook naar voren kwam tijdens de proefrit. 

“Tien seconden is best lang”, doorbreekt Stijn de stilte. “Dit is een soort van Douwe Bob-momentje.” Hij deelt zijn antwoord op de vraag die hij zelf stelde. Achter hem verschijnt een screenshot van zijn ‘Discover Weekly’-afspeellijst op Spotify. “Muziek inspireert mij elke dag. Wat ik hier zo gaaf aan vind?” Hij wijst naar het scherm achter zich. “Nou, er wordt voor mij nagedacht. Elke week staat er een nieuwe lijst klaar met muziek die ik zelf nog niet ken, maar die wel helemaal overeenkomt met mijn voorkeuren. Dat verrast mij, waardoor ik een loyalere klant word van de muziekdienst.” 

Dansen met een whiteboard marker

Marketing_driehoek.jpgWat zorgt ervoor dat de ene merkervaring je bijblijft en de andere niet? Het is dé vraag die tijdens de Marketing Inspiration Day centraal stond. Stijn deelt zijn visie met behulp van een gouden driehoek en een whiteboard marker. “Met deze marker loop ik grote organisaties binnen en probeer ik de olifanten aan het dansen te krijgen. Ik teken een grote driehoek, waarbij elke zijde een essentieel element belichaamt voor een beleving die de klant raakt.” De drie pijlers zijn: brand, service en commerce. Die moeten we niet zien als losse vlakken, maar als randvoorwaarden voor een indrukwekkende ervaring. Zonder brand, service en commerce heb je geen driehoek. En is de ervaring die je biedt ‘wel aardig’ in plaats van ‘wow!’

Handen van het stuur en gaan

Marketing_tesla.jpgStijn: “We zijn allemaal best jaloers op de disruptors. Iedereen wil de nieuwe Airbnb worden.” De strateeg legt uit wat het geheim is van deze innovators. “Zij gooien de driehoek compleet op zijn kop. Zij integreren alles, zij zien geen losse pijlers, maar een totaalervaring.” Hij heeft gelijk. Brand, service en commerce zijn één bij deze pure players. Ik denk weer aan Tesla, een echte disruptor in de automotive. Hoe was mijn ervaring tijdens die proefrit? Nou, die begon al bij het boeken van de rit. Het reserveren kon ‘gewoon’ via de website, waarbij ik maar vijf informatievelden hoefde in te vullen. In minder dan een minuut was de aanvraag verzonden. Daarna werd ik gebeld, waarbij ze nog wat extra vragen stelden. Op de dag van de proefrit wisten ze precies met hoeveel personen ik zou komen en wie die andere personen waren. Het allernieuwste Model S stond buiten klaar. Ik kon zelfs al de Autopilot proberen, waarbij ik het stuur kon loslaten tijdens het rijden. Wow! De service was goed, de merkbeleving ook, en de ervaring zette mij aan om me verder te verdiepen in de prijs. En daarbij, ik heb al veel mensen verteld over de proefrit. En nu weer, in dit blog.

De succesformule voor digital immigrants

Nu is Tesla natuurlijk wel een heel aansprekend voorbeeld. Maar hoe zet je zo’n indrukwekkende merkervaring neer als jouw organisatie zich online nog moet bewijzen? Hoe pas je de gouden driehoek dan succesvol toe? Dat legt Stijn verder uit in zijn Inspiration Talk. Bekijk zijn verhaal! Misschien laat jij je collega’s morgen dan ook wel dansen met een whiteboard marker.

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over marketing? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

 Abonneer