Marketing

Deel via:

Het sex appeal van Spandex: hypermoderne marketing voor een traditioneel bedrijf

CarWrapping_1.jpegMarketing is beleving, branding, beïnvloeding. Het is een broeinest voor grootse ideeën, creativiteit en indrukwekkende campagnes. Maar wat als jouw organisatie zich in een traditionele B2B markt bevindt? Als jouw verkopers kicken op papieren prijslijsten? En je zelfklevend vinyl, carbonfolies en translucente films verkoopt? Dan lijkt die beleving ver te zoeken. Frederik Claessens, e-business Manager bij Spandex, vertelt hoe zijn organisatie het roer heeft omgegooid.

Google ‘Spandex’ en je ziet allerlei spannende pakjes, sexy leggings en doorschijnende shirts. Maar dat heeft niets met onze organisatie te maken, die toevallig dezelfde naam draagt als het Engelse woord voor elastaan. De producten die wij verkopen, zijn van een andere orde; folies, digitale plotters, rollen vinyl, banners, printers. Eigenlijk alles dat een grafisch ontwerper of sign maker nodig heeft om displays te bestickeren, ramen te beplakken of auto’s te beletteren. We zitten in veertien landen – van Zweden tot Australië – en bedienen zo’n 33.000 klanten.

Tot voor kort hanteerden we een klassieke verkoopstructuur en onze papieren catalogus was de bijbel. Verkopers gingen de boer op met dit boekwerk onder de arm. Onze klanten, hoofdzakelijk signmakers, printbedrijven, standbouwers en reclamebureaus, plaatsten telefonisch hun bestelling. Daar was voor mij als online marketeer weinig eer aan te behalen. We bedachten de mooiste campagnes en stuurden wervende mailings uit. Maar als de klant eenmaal was warmgelopen, moest hij vervolgens de telefoon pakken om actie te ondernemen. Op dat moment ging de link tussen het klantcontact en onze marketingcampagnes verloren. En daarmee dus ook ons zicht op de return on marketing investment. e-Commerce lonkte. Mijn handen jeukten.

Van papier naar digitaal


WrappingVehicle_1.jpegOnze organisatie bestaat sinds 1976. Digital zit dus niet in ons DNA. Dat maakt het moeilijk om het roer volledig om te gooien; je moet vechten tegen een ingesleten bedrijfscultuur, opboksen tegen papierstapels. Maar goed, in 2012 startten we ons e-commerce-traject met partners Elision en Delaware, na een lange interne lobby. We begonnen met de ruggengraat: het digitaliseren van alle productinformatie en aanleggen van een database. Daarna lanceerden we de online catalogus, die sinds september 2015 voor alle landen beschikbaar is. En momenteel zitten we middenin de live-gang van het e-commerce platform.

Grote interne verandering

hardware.pngDe papieren catalogus bestaat nog steeds,. We printen hem twee keer per jaar uit. Dat zijn de momenten waarop we nieuwe producten toevoegen en prijzen aanpassen. Met onze online catalogus is dat heel anders. Er is een realtime koppeling met het ERP, waardoor alle productinformatie up-to-date is en de klant direct zijn eigen kortingen verwerkt ziet in de prijs. Onze call center agents evolueren daardoor tot echte adviseurs, zogenoemde inside sales representatives. Zij zijn minder bezig met prijzen berekenen, maar helpen de klant om het perfecte product te kiezen bij de gewenste toepassing. En het werkt! Onze klanten zijn  erg enthousiast.

Audi R8

car-wrapping.pngOnze nieuwe website is spannender en aantrekkelijker dan ooit. We hebben ons er niet bij neergelegd dat onze producten nou eenmaal niet zo sexy zijn. Want dat zijn ze wel degelijk. Oké, het is moeilijk een emotionele band op te bouwen met een rol vinyl. Maar zodra onze producten worden toegepast, is het een full colour beleving! Een Audi R8 Coupé gewrapt in ons carbon heeft een geweldig effect; mensen staren, fluiten, claxonneren. Dát is het sex appeal van Spandex!

Over de Auteur
Frederik Claessens is een bevlogen Online Marketing & E-Commerce Expert met ruim 16 jaar online ervaring. Momenteel zet hij al zijn denkkracht in voor Spandex.  Frederik was één van de sprekers op de Marketing Inspiration Day 2016. Bekijk zijn Inspiration Talk.