Internet of Things: het is allemaal een kwestie van tijd

Internet_of_Things.jpgEen hart, geprint met een 3D-printer, dat dierproeven overbodig maakt. Een vervoersdienst met vliegende voertuigen van Uber. De politie die snuffelhonden gaat vervangen door snuffelrobots. En cyberdieven die zich richten op datingsites in plaats van op banken. Het is maar een greep uit berichten op willekeurige nieuwssites van de laatste maand. Nieuwsberichten die ontegenzeggelijk demonstreren: de wereld om ons heen verandert. En niet in de laatste plaats door de rol die Internet of Things (IoT) is gaan spelen. U maakt dagelijks onderdeel uit van IoT. Maar maakt het ook onderdeel uit van uw bedrijfsstrategie? Haalt u eruit wat erin zit?

Mooie ontmoetingen

Interessant aan IoT zijn de mogelijkheden die ontstaan wanneer fysieke objecten en de virtuele wereld elkaar ontmoeten. Deze ontmoeting levert op verschillende lagen voordelen op: commercieel, sociaal, politiek en persoonlijk. Overal ontstaan nieuwe diensten die het leven aangenamer en veiliger maken. Denk bijvoorbeeld aan efficiëntere bedrijfsprocessen, lagere kosten, duidelijkere informatie voor klanten en burgers, betere veiligheid en betere zorg.

Veranderingen voor alle beroepsgroepen

Nog zo’n nieuwsbericht: wetenschappers hebben kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens te voorspellen. De door de computer voorspelde uitspraak werd gebaseerd op juridische argumenten, de voorgeschiedenis van de zaak en de relevante wet- en regelgeving. In 79% van de gevallen bleek de voorspelling correct.

Rechters zullen voorlopig nog niet worden vervangen door een computersysteem, maar het is van hier een kleine stap naar een abonnement op een website voor juridisch advies. Stel je voor wat zo’n abonnement doet met de werkzaamheden en vooral de uurtarieven van advocaten.

Een voorbeeld uit een andere hoek. Dakdekkers zullen klandizie verliezen aan online bedrijven, geleid door mensen die nog nooit op een dak zijn geweest. Maar die als geen ander snappen hoe je een dienst online verkoopt. Of een dak. En die geen rekening hoeven te houden met voorraden en afschrijvingen. Maar die, als de opdracht is gevallen, wel het juiste mannetje op het juiste dak weten te plaatsen.

De servicegerichte markt

Mijn punt? IoT is niet branche- of productgevoelig. Waar het bij Internet of Things wel om draait, is service. We gaan van een engineering manufacturing markt naar een servicegerichte markt. Waar een kapotte lamp in het verleden geld in het laatje bracht bij Philips, drukt diezelfde kapotte lamp nu de omzet. Philips verkoopt namelijk geen lampen meer, maar verlichting volgens een service. Wat kapot is, moet gerepareerd. In de maakindustrie werkt het niet anders. Er worden veelal geen machines meer verkocht, maar productiecapaciteit met (idealiter) 99,9% uptime. Om die garantie blijvend te leveren, is het essentieel te kunnen voorspellen wanneer een onderdeel aan vervanging toe is. Een product moet kwalitatief zo goed zijn, dat service zo min mogelijk nodig is.

Voorspellende gaven{{cta(‘e56ef0a8-8add-4645-bfb3-45e9172677b9′,’justifyright’)}}

We zien dus een verschuiving van preventive naar predictive maintenance. De hoeveelheid beschikbare (geautomatiseerde) data en de kwaliteit ervan maken betere analyses mogelijk, waardoor de kwaliteit van producten verbetert, risico’s afnemen en (service)kosten dalen.

En om door te gaan op de predictive kant van IoT: Tesla maakte zeer recent bekend dat alle toekomstige modellen zijn voorzien van zelfrijdende hardware. Ook Uber en Ford testen met zelfrijdende auto’s. En een zelfrijdende vrachtwagen legde deze maand 160 kilometer af door de VS. Zonder bestuurder, maar wel met 50.000 bierblikjes aan boord.

Mijn voorspellingen? De auto gaat er helemaal uit. We krijgen meer klasse- en dus prijsverschillen in het openbaar vervoer. Transport-as-a-service. Treinen zullen overigens in de toekomst geen last meer hebben van blaadjes op het spoor, omdat ze (de treinen dus) zweven. En over Alzheimer hoeven we ons geen zorgen meer te maken, dankzij de chip die als extra geheugen in onze hersenen kan worden geplaatst. Het 3D-geprinte hart is niet bedoeld ter vervanging van een biologisch hart, valt nu nog te lezen. Het computersysteem vervangt nog geen rechter. Let op mijn woorden: het is allemaal een kwestie van tijd.

Wil je op de hoogte blijven van alle Technologie-blogs? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

{{cta(‘f4968fe6-901d-4044-b2e8-2907fa871e0f’)}}