Inspiratie? Van rode aap tot orchidee!

  • Mark Raben
    Chief Technology Officer EMEA
    20/06/2016 | 78 views

Op 14 juni vond de IT Inspiration Day plaats. De Inspiration Days (dit jaar naast IT ook voor Marketing, HR en na de zomer Finance) behoren wat mij betreft tot de gaafste events die we vanuit SAP Nederland organiseren. Als host van deze dag heb ik genoten van de interactie tussen de aanwezigen, de sprekers en de aansprekende experiences in en om het gebouw.

13411829_1104107636299110_8748067514530012717_oIn een serie blogs neem ik je de komende weken graag mee langs de verschillende Talks, waarvan je binnenkort ook de video’s van kunt bekijken. Maar de IT Inspiration Day bood méér dan alleen Talks. Zelfs al vóórdat je bij SAP binnenstapte kwam je in aanraking met de mysterieuze SRV-wagen vol met (mogelijke) producten uit de toekomst. In de lobby stond nog meer moois op je te wachten. Een fiets met een futuristische gadget op het stuur, een boksring en daar vlakbij een raceauto. Overal waren mensen enthousiast met elkaar in gesprek. Kortom: een geweldig inspirerende setting!

Vandaag, vers van de pers, alvast een terugblik op deze buitengewoon boeiende dag!

Make IT Real

Het thema van de IT Inspiration Day was: Make IT Real waarbij je IT natuurlijk ook als it kunt uitspreken. De dag stond niet alleen in het teken van de toekomst van IT maar had nadrukkelijk ook een heel praktische insteek. Laat het eens zien! Wat doen we nu, hoe doen we dat, wat is het resultaat? De verschillende experiences die aanwezigen konden bezoeken waren daar een goed voorbeeld van. En ook in de zes Inspiration Talks en de afsluitende keynote kwamen heel concrete voorbeelden aan de orde.

De rol van IT

Een tweede laag die dit thema aanboort, is: hoe maak je het waar, als organisatie, of als IT-afdeling? Hoe zorg je dat je klaar bent voor de Digitale Transformatie? En welke rol speelt IT daarbij? Is dat ‘slechts’ een faciliterende rol of een proactieve?

Ik opende de dag samen met de afsluitende keynote-spreker Jef Staes. Hij lichtte al een puntje van de sluier op van waar zijn verhaal over zou gaan: het machtsdefect. In veel traditionele organisaties hebben mensen de macht terwijl ze niet de beste man of vrouw voor de functie zijn. Mensen met nieuwe, betere, innovatieve ideeën krijgen daardoor geen ruimte en vertrekken.

Orchideeën met de post

13415533_1104106389632568_3069105026713921457_oDe eerste Talk is van Mario Suykerbuyk, Managing Director PostNL Data Solutions. Hij geeft een geweldig voorbeeld van een innovatieve samenwerking met een orchideeënkweker. PostNL en Kwekerij Piet Vijverberg hebben de keten behoorlijk op z’n kop gezet. Klanten bestellen nu rechtstreeks bij de kwekerij. Tussenliggende schakels die zelf geen waarde toevoegen zijn verdwenen. Ik vond het mooi om te zien hoe twee bedrijven gebaande paden weten te doorbreken en tot échte samenwerking komen.

IT is geen enabler, het is een prerequisite

13433101_1104106456299228_2006393270398361409_oDe volgende Talk komt van Arne Tjalma, Senior Vice President ICT bij PVH Europe (bekend van de merken Tommy Hilfiger & Calvin Klein). “Zo’n vijf, zes jaar geleden was IT nog een enabler”, zegt Arne. “Vandaag is het een prerequisite.” Dat IT werkt, doet wat het moet doen en daarmee bijzondere dingen mogelijk maakt, is geen prestatie meer; dat is een voorwaarde om überhaupt nog mee te kunnen doen. De tip van Arne is om iedereen in de organisatie – waaronder zeker ook de board – te confronteren met nieuwe technologische mogelijkheden. Ik zal daar in een van mijn volgende blogs dieper op ingaan aan de hand van de voorbeelden die hij geeft.

Het vervolg van de Code4Good Hackathon

13443189_1104106136299260_962186720692225010_oNog geen vier maanden geleden deed Quinso mee aan onze Code4Good Hackathon. Met hun idee en eerste prototype van de app SafeToBike wonnen zij deze wedstrijd. In 48 uur maakten zij een werkende oplossing die de verkeersveiligheid bevordert voor fietsers. Dat was al een geweldige prestatie maar nu staan ze hier op de Inspiration Day met een uitwerking van een compleet concept in samenwerking met Interpolis. Wat een krachtig en actueel voorbeeld van hoe innovatie en samenwerking leiden tot een concreet product!

Na afloop van deze derde Talk, mocht ik een korte panel discussie leiden tussen de eerste sprekers. Daarbij ontstond direct een bepaalde chemie. In die paar minuten kwamen er direct ideeën voor samenwerking. Wie weet vormen de postbezorgers van PostNL de eerste groep proefgebruikers van de SafeToBike…

Leiderschap en de digitale transformatie

13412057_1104110102965530_8381240313697108605_oJan van Vonno, Senior Analyst bij IDC, neemt ons mee op reis door het onderzoek naar Business Transformation. Hij gaat in op een voor veel bezoekers herkenbaar thema. Uit het onderzoek komt naar voren dat veel organisaties moeite hebben om de digitale transformatie aan te gaan die nodig is om concurrerend te blijven. Een behoorlijk aandeel, ongeveer 20% van de onderzochte organisaties, krijgt van IDC zelfs het label: Digital Resister. Dat zijn organisaties die nog niet lijken te hebben geaccepteerd dat de branche aan het veranderen is. Tijd voor een wake-up call?

Menselijk gedrag

13458538_1104109779632229_4904833876585474426_oRolf Schumann is CTO en Head of Innovation EMEA & MEE bij SAP. Hij begint zijn presentatie met een verhaal over zijn tijd bij Better Place, het bedrijf dat in 2007 opkwam als zeer succesvolle start-up in batterij-oplossingen voor elektrische auto’s. Maar het ging mis, het bedrijf ging failliet. Waarom? “We waren vergeten om ons bezig te houden met het gedrag van mensen”, zegt Rolf. Nieuwe technieken, geavanceerde analytics en machine learning kunnen ons geweldige innovaties brengen. Maar het is cruciaal om daarin het gedrag van mensen centraal te stellen. “Big data is waardeloos. Data in de juiste context, waarbij het gedrag van mensen wordt beïnvloed; dáár zit de echte kracht. Innovatie is het veranderen van menselijk gedrag.”

De technologie-piramide

13416887_1104109402965600_977308522084736635_oKoert van Mensvoort, van Next Nature Network, introduceerde zijn technologie-piramide. Gebaseerd op de beroemde piramide van Maslow, komen verschillende stadia aan bod die technologische vindingen doorlopen. Vanaf een allereerste idee (op dit moment bijvoorbeeld de kwantumcomputer) tot aan technologie die we niet eens meer als technologie beschouwen omdat het volledig geïntegreerd is in ons bestaan (zoals kleding of landbouw). In de Nanosupermarkt, een schitterend omgebouwde SRV-wagen die buiten stond opgesteld, konden bezoekers voorbeelden vinden van mogelijke producten in de toekomst.

Schapen en de rode aap

13422381_1104107176299156_1541081360352925829_oDe afsluitende keynote was voor organisatie-expert Jef Staes. Hij is een bevlogen spreker en legde goed uit wie hij in zijn zelfontwikkelde jargon tot de schapen rekent en aan wie of wat we moeten denken bij de rode aap. Ik zal hier binnenkort dieper op ingaan in mijn blog over zijn keynote.

Eén van de belangrijkste lessen was denk ik zijn oproep om eens heel kritisch te kijken naar je eigen positie. Zit je nog wel op je plek? Is het niet eens tijd om anderen de ruimte te geven? Een confronterende oproep misschien, maar ook dát kan inspirerend zijn!

 

Binnenkort verschijnen op deze plek blogs waarin ik dieper inga op de afzonderlijke Talks. Daarin neem ik dan ook een link op naar de videoregistratie. Houd deze site dus in de gaten of abonneer je hiernaast en ontvang nieuwe blogs vanzelf in je mailbox!