Innovation

    Deel via:

    Waarom innoveren en bamboe als twee handen op één buik zijn

    Drie lessen naar het voorbeeld van bamboe

    Aan de buitenkant een lange, groene tak die oneindig reikt. Maar toch, van dichterbij, bevat deze grassoort relevante lessen voor iedere ondernemende individu en organisatie. ‘Buigen, niet breken’ is zo’n beetje het motto als bamboe een mens zou zijn. Het beweegt mee met het lichtste briesje en buigt diep wanneer de storm toeslaat. Een mooie metafoor voor ondernemerschap en innovatie!

    Blijf groeien

    Als organisatie is het cruciaal om met de stroom en met je tijd mee te gaan. Ontwikkelingen gaan vaak sneller dan het licht, net zoals bamboe groeit. Soms wel 91 centimeter per dag. Dus blijf – hoe klein ook – altijd stappen maken.

    Op één lijn met je collega’s

    Die constante groei heeft bamboe te danken aan zijn holle stam. Het geheim achter een succesvol ondernemer is vergelijkbaar. De leegte representeert de tegenstelling van ‘vol zijn van je jezelf’. Daarmee doet de plant afstand van arrogantie, vooroordelen en angst. Het is van belang om op één lijn te blijven met werknemers, collega’s en klanten om goede communicatie te realiseren. Zo zullen goede ideeën immers sneller jouw kant op komen als je je als gelijke opstelt. Daarnaast is het vanuit dit standpunt makkelijker om te leren van je fouten en daardoor levenslessen op te doen.

    Flexibel en sterk

    Buig een bamboetak om en hij schiet terug, precies naar waar hij was. Standvastig, maar toch altijd klaar voor actie. Voor een ondernemer betekent deze flexibiliteit het klaar zijn voor uitdagingen. Klaar om in het diepe te springen of mee te waaien met de wind.

    Bovendien is de grassoort multifunctioneel en sterk. Bamboe is voor veel doelen geschikt. Niet alleen fungeert het als het voedsel voor een panda. Door zijn snelle groei kan het bijna oneindig worden gebruikt voor het maken van allerlei producten. Als ondernemer zou je kunnen zeggen dat je af en toe eens out of the box moet denken, maar blijf bovenal bij je eigen DNA.

    Keuzes maken die écht bij je organisatie passen

    Voorafgaand aan de pop-up Design Thinking sessie kies je een thema dat aansluit op het DNA van jouw organisatie. Met dit thema ga je in een groep onder begeleiding van experts van SAP & Nextview aan de slag. De thema’s waaruit je kunt kiezen zijn: Intelligent Enterprise, Purpose and Eco System en Customer Experience. Deze thema’s gaan achtereenvolgens in op de vragen: “Hoe kan je in een Intelligent Enterprise een betere werkdag hebben?”, “Hoe kunnen we opportunities in het ecosysteem inzetten voor purpose?” En “Hoe kan user-centricity leiden tot succesvolle diensten en producten?”.

    Wil je meer lezen over Design Thinking? Lees dan het blog van Ben Gilchriest over Design Thinking en Innovatieve Technologie.

    Lees verder