Innovation

Deel via:

Waarom de Digital Core helpt bij het verwezenlijken van jouw droom

Hoe zou jij iets nieuws kunnen brengen in jouw sector? Hoe kun jij het écht anders doen? Wat is jouw droom? Het zijn vragen die Sander Kapper, Value Engineer bij SAP, zijn klanten vaak stelt. In dit blog legt Sander uit wat de antwoorden op deze vragen te maken hebben met de flexibiliteit van je IT-landschap en de beschikbaarheid van data.

digital-core.jpgAls het om de toegevoegde waarde van software ging, praatten verkopers van softwarebedrijven vroeger het liefst over de toeters en bellen van hun producten. De focus lag op functionaliteit. Misschien zijn er nog steeds bedrijven die zo werken. Als Value Engineer probeer ik op een andere manier naar de uitdagingen van organisaties te kijken. In feite help ik gebruikers van onze software het maximale uit hun investeringen in SAP te halen in een wereld die meer en meer ‘connected’ wordt. Ik probeer niet zozeer één specifieke oplossing te positioneren. Sterker nog: het liefst start ik helemaal niet vanuit onze producten. Het uitgangspunt is de droom van de klant. Wat is die droom? Wat moet er allemaal gebeuren om die droom waar te maken? Pas als dat helemaal duidelijk is, gaan we kijken welke rol onze software daarin zou kunnen spelen.

The art of the possible

De reis die je als Value Engineer met een klant aangaat, hoeft niet lang te zijn, maar is altijd boeiend. Vaak weten mensen nog maar amper hoe hun droom er precies uitziet, laat staan hoe ze die kunnen verwezenlijken. Wij helpen onze klanten bij het ordenen en verwoorden van hun gedachten. We helpen ze met het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, het verleggen van (mentale) grenzen en het verkennen van nieuwe denkrichtingen.

Hiervoor maken we gebruik van een kist boordevol gereedschappen. Een voorbeeld van zo’n gereedschap is “The art of the possible”. Hierbij geven we het denken over innovatie een boost door allerlei pakkende, inspirerende voorbeelden te laten zien uit de sector van de klant. Dankzij die concrete voorbeelden ontstaat een heel goed beeld van wat er ‘nu’ al mogelijk is en wordt het veel makkelijker om weer een stap verder te denken.

Een ander hulpmiddel dat wij graag gebruiken, is het Business Model Canvas. Zo’n Business Model Canvas helpt je bij het heel gestructureerd bij het denken over en in kaart brengen van nieuwe business modellen, inclusief activiteiten, partners, klantsegmenten, inkomsten, kosten, kanalen en je propositie.

Onze gestructureerde aanpak maakt dat we focus houden op de business doelstellingen en uitdagingen van onze klant. Tegelijkertijd zorgt die aanpak dat we niets vergeten en écht volledig zijn. Aan het eind van het traject is er niet alleen meer helderheid over het business model, maar ook een gezamenlijke strategie, financiële onderbouwing én een roadmap die laat zien hoe onze klant zijn nieuwe product/dienstcombinatie naar de markt gaat brengen en tot bloei gaat laten komen.

IT is ondersteunend aan de droom

SAP is de belangrijkste leverancier van bedrijfssoftware ter wereld. Maar bij het realiseren van de ideeën en dromen die mijn klanten schetsen, speelt IT nooit een hoofdrol. De rol van IT is ondersteunend. De focus moet altijd liggen op hetgeen de klant wil bereiken, en niet op hetgeen wij in de showroom hebben staan. Dat gezegd hebbende: als het gaat om innovatie en nieuwe business modellen, speelt IT wel degelijk een onmisbare rol. Of het nou gaat over de manier waarop bedrijven interacteren met klanten (de voorkant) of processen op nieuwe, innovatieve manieren afwikkelt (de achterkant).

Als de droom geformuleerd is en de volgende stappen helder zijn, willen klanten graag doorpakken. Ze hebben daar vaak hoge verwachtingen bij. Ik heb die verwachtingen zelf ook. We leven nou eenmaal in een ‘outcome-oriented society’. Als we iets in ons hoofd hebben, moet het NU. Het moet SNEL. Het moet WERKEN. En het moet allemaal een beetje BETAALBAAR zijn.

In de praktijk blijkt er vaak een behoorlijke discrepantie te zijn tussen de ‘droom' en werkelijkheid, tussen waar de klant wil zijn en waar zij nu staat. Wat we veelal aantreffen bij bedrijven, is een versnipperd IT-landschap dat bestaat uit een veelheid aan systemen. In elk systeem zit de nodige data. De systemen zijn slecht of niet met elkaar verbonden. Door de silo’s die op die manier in de loop van de tijd ontstaan zijn, ontbreekt het bedrijven vaak aan de flexibiliteit én het inzicht dat nodig is om snel waarde te kunnen creëren, laat staan om écht disruptive te zijn.

Dit is de kern van de uitdaging. Want de meeste nieuwe ideeën - de ideeën die écht disruptief zijn - ontstaan juist vanuit de mogelijkheid om inzichten (business analytics) direct te koppelen aan actie (business processes) en die twee te verstrengelen in een oneindige loop. Netflix is een mooi voorbeeld. Netflix meet wat abonnees interessant vinden (analyse), maakt vervolgens op basis van die analyses content (proces) en meet vervolgens of het aanslaat (analyse). De volgende stap is om dat ritme - analyse, actie, analyse, actie - ook op het meest granulaire niveau verder te stroomlijnen en waar mogelijk te automatiseren.

Een nieuwe manier van denken

Waarde creëren - het realiseren van je droom - vraagt daarom in mijn ogen niet zozeer om de volgende versie van je systeem. Het vraagt om een heel nieuwe manier van denken over het IT-landschap. Het vraagt om een nieuwe manier van denken over je datastrategie. En over een nieuwe manier van denken over de relatie met je business partners. Voor wat betreft het IT-landschap, vraagt het realiseren van je droom om een standaard, unified dataplatform in combinatie met een wendbaar, flexibel systeem. Een systeem dat je de flexibiliteit geeft om dromen die je vandaag bedenkt morgen al waar te maken. Wij noemen dat de Digital Core.

Wat levert zo’n Digital Core me op?

Soms vragen klanten me om even aan te geven hoeveel waarde ze kunnen genereren door ook voor een Digital Core te kiezen. Het antwoord op die vraag is niet 1-2-3 te geven. Dat hangt namelijk heel nauw samen met je ambitie en met je bedrijf. Memebox bijvoorbeeld, realiseerde 300% omzetgroei door voor een Digital Core van SAP in de vorm van SAP S/4HANA te kiezen. Bij Fitbit manifesteert de toegevoegde waarde zich in betere inzichten. Voor Convergent IS zit de toegevoegde waarde in het versnellen van het orderproces met 20%. En de Weig Group ontwikkelde zich van een traditionele leverancier van kartonnen dozen (oplage: massa) naar een leverancier van klantspecifiek maatwerk (oplage: 1 als het moet) dankzij de Digital Core en het Internet of Things. (Hier vind je nog veel meer voorbeelden van bedrijven die hun Digital Core vorm wisten te geven met S/4HANA .

Wat is jouw droom?

Heb jij een droom? Dan helpen wij je graag om die te realiseren. Dit blog is daar een goed startpunt voor. Op dit blog laten verschillende collega-value engineers de komende weken zien welke impact zij verwachten van de Digital Core op bijvoorbeeld finance, logistiek, healthcare en andere branches. Wil je daar niet op wachten? Duik dan in de enorme databank met S/4HANA whitepapers die we gemaakt hebben voor branches en LOB’s. Of check onze Value Advisor. En wil je maatwerk? Dan helpen wij je graag met het formuleren van jouw droom en laten wij je met alle plezier ontdekken welke rol onze Digital Core daarin kan spelen.