Innovation

    Deel via:

    Innoveren? Ga op zoek naar jouw blikopener!

    Blue Ocean Strategy op Connect to Innovate 2018

    Tijdens Connect to Innovate 2018 leerden en discussieerden we volop over technologische innovatie. Ik had de eer een spreker aan te kondigen die het onderwerp innovatie vanuit een meer strategische hoek belichtte. Hoe innoveer je écht, zonder je te laten afleiden door wat concurrenten doen? Hoe vind en betreed je nieuwe markten die je jarenlang over het hoofd hebt gezien? En hoe krijg je de interne organisatie mee?

    Vraag tien directieleden naar hun strategische doelen, en negen van hen beginnen over innoveren. Dat is ook logisch, want innovatie hangt samen met vernieuwing, vooruitgang en groei. En wie wil dat nou niet? Ik merk echter dat innovatietrajecten van zichzelf vaak niet werkelijk innovatief zijn. Organisaties verdiepen zich in de huidige technologische mogelijkheden, kijken wat concurrenten doen, en stellen zich vervolgens ten doel om het net wat beter te doen. Het gevolg? We apen elkaar continu na, waarbij we het steeds een beetje beter doen dan de ander. Dat moet anders kunnen.

    Dat denkt Jason Hunter, Senior Global Practitioner van Blue Ocean Strategy Network, ook. Op 3 oktober vertelde hij tijdens Connect to Innovate hoe organisaties de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen naar een hoger plan kunnen tillen. "Echte innovatie gaat niet om wat je bij concurrenten ziet, maar gaat juist om wat concurrenten niet zien", was zijn boodschap. De technieken van Blue Ocean Strategy helpen daarbij.

    Wat is Blue Ocean Strategy?

    Blue Ocean Strategy is een bedrijfsstrategie die het onderscheidende vermogen van een organisatie vergelijkt met een blauwe oceaan: waar we massaal in dezelfde vijver vissen als onze concurrenten, laten we een grote en onaangeroerde oceaan aan kansen links liggen. Deze blauwe oceaan staat symbool voor markten die relevant zijn voor ons, maar die we momenteel nog niet zien. Kortom: wil je innoveren, blijf dan weg uit die drukke vijver (de "Red Ocean") waar iedereen op dezelfde klanten aast, en ga op zoek naar jouw eigen blauwe oceaan.

    Hoe vind je die oceaan?

    Volgens Jason zijn we het verleerd om goed te kijken naar wat er om ons heen gebeurt. "We zijn zo gewend om de wereld te zien door onze eigen filter van ervaringen, regels en oordelen, dat we soms blind zijn voor wat er zich recht voor onze neus afspeelt", aldus Jason.

    We zien dus pas echt blauwe oceanen van mogelijkheden als we onze horizon verbreden, losweken van de hokjes binnen onze eigen branche en kijken vanuit een ander perspectief. "Wat daarbij helpt, is om jezelf continu vragen te stellen", legt Jason uit. "Wat gebeurt er in andere branches? Waarom kiezen partijen voor alternatieve oplossingen? Zou ik mijn product of dienst bij een compleet andere doelgroep aan de man kunnen brengen? Zijn er producten of diensten die totaal anders zijn dan mijn huidige aanbod, maar die wel een aanvulling kunnen zijn? En welke pijnpunten ervaren mijn klanten waar ze zich momenteel nog niet bewust van zijn?"

    Jason geeft tijdens zijn sessie een mooi voorbeeld van zo'n onbewuste pijn; de blikopener. Tientalen jaren aten we groente en soep uit blik, zonder dat we deze blikken op een handige manier konden openen. Een blikopener bestond nog niet, waardoor we de "pijn" van het openen maar voor lief namen; we wisten niet beter. Eigenlijk zou elke organisatie op zoek moeten gaan naar zijn eigen blikopener. Hoe? Door je blik te verruimen (of is 'openen' hier een beter woord?).

    Aan de slag!

    Tijdens de ruim twee uur durende sessie was stilzitten geen optie; Jason zette de aanwezigen flink aan het werk. In kleine groepjes doorliepen ze in sneltreinvaart de drie fases van Blue Ocean Strategy: visual awakening, visual exploration en visual strategy creation.

    1. Visual Awakening: de bestaande situatie
    Elke tafel - bestaande uit professionals van meerdere organisaties - vulde voor één van de organisaties het 'As Is Strategy Canvas' in, waarbij de focus ligt op het huidige aanbod in de huidige markt, met het huidige klantenbestand en de bekende concurrentiegebieden.
    Visual Awakening

    2. Visual Exploration: een ander perspectief
    Iedereen kreeg een lijst met vragen voorgelegd, met het verzoek zich te verplaatsen in een groep non-customers. Voor welke leveranciers kiest deze groep? Welke pijnpunten ervaren zij daar, en hoe kan jouw organisatie die wegnemen? Waarom kiezen ze voor een hoger of juist lager productsegment? Er schuilt veel verborgen waarde in het verkennen van de non-customer. 
    Visual Exploration

    3. Visual Strategy Creation: op naar de blauwe oceaan
    Het 'As Is Strategy Canvas', de inzichten vanuit non-customers en de andere invuloefeningen werden samengebracht in een 'To Be Strategy Canvas'. De contouren van de blauwe oceaan tekenden zich steeds duidelijker af. 
    Visual strategy creation

    De Intelligent Enterprise & Blue Ocean Strategy

    Met zijn opdrachten leerde Jason zijn publiek om met open blik naar hun organisatie te kijken. Want als je echt wilt innoveren, is dat de enige juiste weg. Geniale outside-the-box ideeën ontstaat nou eenmaal niet als je blijft doen wat iedereen doet. En echte groei vindt niet plaats in de vijver waar iedereen naar dezelfde klanten vist. De sessie van Jason heeft mij in ieder geval enorm geïnspireerd. Wat zou er mogelijk zijn als organisaties het strategische raamwerk van Blue Ocean Strategy combineren met de technologische kracht en expertise van SAP en haar partners? Wat voor boost zou het hebben van waardevolle inzichten over klanten, producten en mogelijke nieuwe inkomstenbronnen geven aan het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen? In hoeverre helpt de transitie naar een Intelligent Enterprise om de blik van een organisatie te verruimen, en op zoek te gaan naar dé blikopener? Of misschien is de Intelligent Enterprise wel de blikopener…

    Kortom, de Intelligent Enterprise en Blue Ocean Strategy zijn wat mij betreft een match made in heaven. Of beter gezegd, een match made in the ocean. Durf jij de sprong in het diepe te wagen?

    Meer weten? Bekijk dan ook het korte interviewgesprek tussen Rens de Jong en Jason Hunter dat we tijdens Connect to Innovate hebben opgenomen.