Innovation

    Deel via:

    Het SAP Mobile Innovation Lab zet technologische innovatie structureel op de agenda

    Machine learning, image recognition, predictive analytics, augmented reality: het kwam in 2018 allemaal voorbij in het SAP Mobile Innovation Lab. De opvolger van de SAP Run Live Truck bleek net als zijn voorganger een schot in de roos. Op de stoep van onder meer Gasunie, ForFarmers, Stichting Alzheimer, Forbo Flooring, Signify, Audax en The Sting ontstonden dan ook de innovatiefste oplossingen! Daarnaast hielpen we Swinkels Family Brewers en TomTom voor de deur aan een roadmap voor hun digitale transformatie. Een terugblik op weer een productief en succesvol jaar in ons mobiele lab…

    Een waardige opvolger van de Run Live Truck

    Hoe geef je vervolg aan de Run Live Truck? In 2017 brachten we voor het eerst met deze vrachtwagen technologische innovatie letterlijk naar de klanten toe en transformeerde een team van experts ideeën binnen een week tijd tot een eerste prototype. Dat deden we liefst zeventien keer. Een succesvol concept dat de nodige awards en nominaties binnensleepte. Lastig te overtreffen, maar met het nieuwe format - een zeecontainer die werd omgetoverd tot een uitschuifbaar mobiel innovatie lab - wisten we de Run Live Truck in 2018 naar een nieuw niveau te tillen. Meer ruimte voor de solution experts en onze partners om samen met klanten te werken aan gave concepten én een echte blikvanger voor de deur van de klant. Plus, we verbonden twee tours aan het lab. In het kader van de SAP Leonardo NOW Tour creëerden experts steeds een werkend prototype waarmee de klant het werk straks nét iets slimmer kan doen. En tijdens de S/4HANA Discovery Tour legden we samen met onze klanten een stevige basis voor een digitale transformatie.

    Verankeren van innovatie

    Uiteraard gaat het niet alleen om de fysieke upgrade. Vorig jaar spraken presales director JT Wiltschek en innovation manager Kevin Carlyon al de wens uit om innovatie dieper te verankeren in organisaties. Natuurlijk, tijdens de vijf dagen in het lab leeft het onderwerp enorm bij onze klanten, maar hoe zorg je dat medewerkers ook daarna oog blijven houden voor innovatief denken en werken? Dat was de uitdaging waar we dit jaar voor stonden. En, we zijn al hard op weg. Zo stopten we met de Leonardo-tour weer bij KWF Kankerbestrijding om opvolging te geven aan de UV radar-app die we vorig jaar in de Run Live Truck ontwikkelden. En TomTom kwam bijvoorbeeld tijdens de Discovery-tour tot waardevolle inzichten over het waarom, wat en hoe van hun roadmap naar een toekomstbestendige intelligente digitale organisatie en nieuwe business processen.

    Het Mobile Innovation Lab: business en IT samenbrengen

     Natuurlijk werd ook bij nieuwe cases van afgelopen jaar aandacht besteed aan structurele technologische innovatie. Nog nadrukkelijker werden zowel business als IT bij de ontwikkeling van het prototype betrokken. Dat begon al bij de Design Thinking-sessie voorafgaand aan de rapid prototyping-week in het lab. We keken daarbij ook hoe we de oplossing zo stevig mogelijk konden verweven in het businessproces. Een uitdaging, maar met het lab bewezen we dat het niet onmogelijk is.

     Marcel Diepens, IT business partner professional bij Signify typeerde de Leonardo-tour als volgt: “Bij het ontwikkelen van IT-oplossingen zie je vaak dat business en IT elkaar pas laat in het proces ontmoeten, waardoor er vaak nog veel bijgestuurd moet worden. Met de Signify-case hebben we laten zien dat je met de juiste mindset binnen vijf dagen iets kunt opleveren. Samen.” Directeur Stijn Swinkels van Swinkels Family Brewers vond het bezoek van de Discovery-tour eveneens waardevol: “We willen transformeren tot een intelligente brouwerij. Daar hebben zowel business als IT een aandeel in. Met behulp van het lab hebben we een gezamenlijke roadmap op kunnen stellen met daarin alle processen om te komen tot een solide digital core.”

    Binnen vijf dagen een innovatief prototype of een roadmap: het kan!

     Planning, logistiek, communicatie: bij een mobiel lab komt behoorlijk wat organisatie kijken. Als program manager van het SAP Mobile Innovation Lab is elke week voor mij een ‘roller coaster ride’. Tijdens het hele organisatieproces is één van de leukste momenten nog altijd de aankomst. Zodra onze transporteur de container daadwerkelijk voor de deur plaatst, groeit het enthousiasme met de minuut. Dan wordt het tastbaar dat er ook écht geïnnoveerd gaat worden en dat zowel de klant als onze experts vijf dagen lang intensief aan de slag gaan. Vijf intensieve, maar inspirerende dagen. Toegegeven: het gaat niet altijd van een leien dakje, maar met de pressure cooker-aanpak die we in het lab hanteren is geen berg te hoog. Of zoals Dick Kriens, manager ICT van Audax zei: “Het Mobile Innovation Lab bewijst dat wanneer je de juiste mensen bij elkaar hebt, en de juiste instelling hebt, je in een korte tijd heel veel kunt bereiken.” 

    Innovatie op de stoep: ook in 2019

    Een assortimentsoptimalisatietool voor Audax om een slimmere verdeling van tijdschriften in een winkel weg te leggen, een memory-app voor Alzheimer Nederland die mensen helpt te communiceren met hun geliefden met dementie, een oplossing met image recognition voor Gasunie waarmee het pickproces versneld kan worden: slechts een greep uit de prototypes die we dit jaar opleverden. En wat te denken van de grote sprongen die zowel TomTom als Swinkels maakten in hun digitale transformatie?

    Iedere keer ben ik weer enthousiast over de wendbaarheid van de IT-experts die in vijf dagen tijd samen met de klant tot de meest slimme oplossingen en meest praktische roadmaps komen. En, iedere keer verbaas ik me weer over de resultaten die zo’n pressure cooker oplevert. Ook in 2019 strijkt het SAP Mobile Innovation Lab weer bij diverse klanten neer. Ik kijk er nu al naar uit. 

     Benieuwd hoe we jouw innovatieve idee kunnen omtoveren tot een werkend prototype? Of wil je onderzoeken hoe jouw organisatie dankzij intelligente technologie kan transformeren tot een intelligent enterprise? Ik vertel je graag meer over de SAP Leonardo NOW Tour en de S/4HANA Discovery Tour.

    Bekijk alle cases