Innovation

    Deel via:

    Inzetten van data geen vrijblijvende aanbeveling voor retailers

    biometrische sensorHet aantal sensoren om ons heen groeit harder dan ooit. In een eenvoudige smartphone zitten er al zo'n drie a vier. Die digitalisering verandert ons leven, onze onderlinge communicatie. En onze manier van winkelen. Voor retailers liggen er enorme kansen. Kansen die bovendien allesbehalve vrijblijvend zijn.

    De prijzen van sensoren zijn het afgelopen decennium sterk gedaald. Daardoor vind je ze nu overal. Smartphones beschikken niet alleen over een camera en microfoon, maar ook over GPS, een stappenteller, versnellingsmeter en gyroscoop. Ook biometrische sensoren duiken overal op, vooral in wearables. Ze  meten bijvoorbeeld de hartslag, bloeddruk, lichaamstemperatuur of zelfs vruchtbaarheid.

    Al die sensoren produceren enorme hoeveelheden contextuele data. Data die veel vertellen over de omstandigheden en voorkeuren van de consument. Die data zijn enorm waardevol voor retailers. En dankzij standaardisering van protocollen zijn die gegevens steeds gemakkelijker uitleesbaar, ook op afstand. Op basis van die data kan een retailer bijvoorbeeld een persoonlijke aanbieding doen.

    Persoonlijke aanbevelingen
    Retail kan sensordata ook gebruiken voor het doen van persoonlijke aanbevelingen. Wat dat betreft kan de branche veel leren van Netflix. Op basis van iemands voorkeuren en sterwaarderingen stelt het films en series voor die een persoon waarschijnlijk waardeert. Omdat de acteurs volgens iemands waarderingen schijnbaar bevallen, degene vaak terugkomt bij het genre, of de regisseur eerder werken heeft gemaakt die iemand goed waardeerde.

    Het algoritme is een uitgekiende mix van tal van factoren en een van de beste in zijn soort. Voor het bedrijf is die formule zelfs zo belangrijk, dat het een wedstrijd uitschreef om deze te verbeteren.

    Algoritmen
    Ook voor retail zijn dit soort algoritmes goud waard. Bijvoorbeeld voor het analyseren van fitnessdata van een klant. Zo'n formule kan concluderen dat hij of zij van hardlopen houdt. En bovendien dat die klant eerdere aankopen van een bepaald sportmerk goed waardeert. Het kan dan heel gericht een suggestie doen voor bepaalde hardloopschoenen. Maar ook voor een bijpassende sportdrank en een thermoshirt in de juiste maat. Voor onlineshops zijn dat soort algoritmen niet nieuw, maar fysieke winkels hebben vaak nog een hele slag te maken.

    Niet vrijblijvend
    Het inzetten van data en digitale techniek is geen vrijblijvende aanbeveling. De retailmarkt is enorm competitief. Bovendien zijn consumenten in toenemende mate wispelturig. Met speels gemak wisselen ze van merk en leverancier. En bovendien gaan ze steeds vaker eerst online op onderzoek uit. Daarbij surfen ze niet alleen naar de sites van fabrikanten, maar ook die van retailers. Ze willen niet alleen leren, maar ook beleven. En juist retailers kunnen die beleving naar een hoger plan tillen.

    Wegnemen van frictie
    Dat is allesbehalve makkelijk, gezien de vele variabelen. Als je kijkt naar succesvolle online platforms, dan zie je dat ze vooral ongemakken hebben weggenomen. LinkedIn nam het ongemak weg van het opnieuw in contact komen met personen die je op een conferentie ontmoette. Netflix nam de sores weg van het zoeken naar de voor jou ideale film of serie. En Google nam de frictie weg van het vinden van informatie.

    Er ligt een grote kans voor retailers in het wegnemen van ongemakken tijdens de shopping experience. En in het aanbieden van precies het juiste product aan de juiste persoon op het juiste tijdstip. Degene die daarin slagen, hebben de wereld.

    Over de auteur
    Shawn DuBravac is ‎Chief Economist and Director of Research van de Consumer Electronic Agency (CEA), bekend van de grootste beurs op het gebied van elektronica, de CES. Hij is een gewaardeerd spreker en belangrijke influencer op het gebied van consumer electronics en de invloed van technologie op de business.

    Dit blog is geschreven in 2015, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van retail en innovatie? Lees verder op het blog.

    Lees meer