Innovation

    Deel via:

    De top acht techtrends volgens Silicon Valley

    Mobility - BYOD | SAP imageHet wemelt niet alleen van de voorspellingen over wie zich straks wereldkampioen voetbal mag noemen, ook digitale trendverwachtingen zijn aan de orde van de dag. Vaak onbetrouwbaar, maar dankbaar leesvoer voor velen. Wij wagen ons er ook aan met een lijst van de meest belangrijke verwachtingen volgens een aantal grote venture capitalists (VC’s) die in Silicon Valley bij elkaar kwamen.

    Trend 1: nieuwe zakelijke applicaties
    Consumenten-apps zoals Twitter en Facebook zijn erg intuïtief en daardoor eenvoudig te gebruiken. Ze voorzien in real-time feedback op het moment dat data wordt ingevoerd. Deze parameters zijn nu ook de nieuwe norm voor alle zakelijke software. In het bedrijfsleven verwachten we inmiddels dezelfde consumentenervaring van de business apps. Daardoor worden de zakelijke applicaties die we nu kennen helemaal opnieuw bedacht. Dat kan ook, want we gebruiken nog veel ERP-applicaties en die zijn van oorsprong niet ontworpen voor mobiele apparaten.

    Trend 2: banken verdwijnen
    In deze digitale wereld verdwijnt de rol van de bank als intermediair. Start-ups dringen steeds meer de markt van de financiële dienstverlening binnen. Denk hierbij aan diensten zoals bankieren, geld lenen en het beheren van kapitaal. Bij de nieuwe leenmodellen komen de lener en uitlener direct met elkaar in contact. Kijk bijvoorbeeld naar nieuwe initiatieven in Amerika met de start-up LendingClub. Daarnaast ontwikkelen start-ups allerlei algoritmen om enorme bedragen in fondsen te beheren. Hiermee zijn ze succesvoller dan wanneer mensen het doen. Ook al zijn financiële diensten complex, zijn ze onderworpen aan strenge wet- en regelgeving en bestaat er een langdurige relatie tussen de aanbieders en de politiek, toch denken de meeste VC’s dat het belang van banken in de komende vijf jaar drastisch afneemt.

    Trend 3: slimme thuisnetwerken
    We gaan een explosie meemaken van slimme thuisnetwerken. Domme routers en extenders gaan verdwijnen. We gaan nu gebruikmaken van intelligente, door software aangestuurde netwerken, die interactie hebben met onze apparaten en producten thuis. De grootste onzekerheid bij deze trend is echter het gevaar van cybersecurity. Onze huizen, auto’s en vrijwel alles wordt kwetsbaar voor hackers. Willen we dat wel?

    Trend 4: real-time diensten
    We krijgen real-time toegang tot allerlei diensten. We checken onze telefoon inmiddels gemiddeld honderdvijftig keer per dag en gaan deze steeds meer inzetten om snel kennis te vergaren. Denk hierbij aan continue toegang tot de professionele kennis van artsen of onderwijzers. Maar ook aan de opkomst van allerlei slimme real-time diensten die efficiënt zijn opgezet. Een goed voorbeeld is Uber, de taxicentrale die via een app toegankelijk is. In het traditionele taximodel staan taxi’s vrij veel stil omdat de chauffeurs niet voldoende ritten hebben. Het gevolg hiervan is hoge kosten. Met de komst van Uber is dit verleden tijd. Dankzij technologie zien gebruikers waar de taxi’s in de buurt rondrijden die beschikbaar zijn. Dit efficiency-model maakt de wachttijden aanzienlijk korter en klanten profiteren van zeer scherpe prijzen. Dit on demand-model gaan we steeds meer zien in andere markten, waardoor we heel eenvoudig real-time toegang krijgen tot kwalitatief hoogwaardige diensten.

    Trend 5: cyberaanvallen thuis
    Volgens McAfee leveren cyberaanvallen wereldwijd een schade op van meer dan 325 miljard euro. In Nederland komt de schadepost uit op 8,8 miljard euro. Het is duidelijk dat cybercriminelen continu nieuwe trucs uitvinden om bedrijven aan te vallen. Omdat hacken nog steeds relatief eenvoudig is, kunnen we er vanuit gaan dat we thuis ook goed moeten gaan uitkijken. Daar hebben we een aanzienlijk minder geraffineerde beveiliging dan op het werk, waardoor we erg kwetsbaar zijn.

    Trend 6: zorg wordt maatwerk
    In de zorg kijken artsen vooral naar generieke behandelmethoden voor patiënten, terwijl iedere patiënt uniek is en dus een op maat gesneden behandeling hoort te krijgen. Dankzij data-analysetechnologieën kunnen onderzoekers, wetenschappers en artsen de zorg aanzienlijk verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan alle twaalf miljoen mensen die wereldwijd de diagnose kanker krijgen. Door het analyseren van hun genetische en klinische data en dit te koppelen aan de levensstijl, hebben artsen een beter zicht op het ziektebeeld. Hiermee kunnen ze kanker snel vaststellen, de ziekte beter diagnosticeren en een op maat gemaakte behandeling aanbieden. Maar artsen kunnen risicogroepen ook in een vroegtijdig stadium waarschuwen voor de ziekte.

    Trend 7: zorg wordt goedkoper
    De zorg in Nederland is duur. Een van de redenen hiervan is de hoge aanschafkosten van medische apparatuur voor onder andere het maken van röntgenfoto’s en MRI-scans. Het is dan toch ook raar dat deze apparatuur het grootste gedeelte van de dag niet wordt gebruikt? Daarom gaan we - net als in andere markten - naar een model van een dynamische en on demand prijsstelling.

    Trend 8: credit cards als nieuw platform
    Credit cards zijn een nieuwe app-platform. Wereldwijd gebruiken vijfhonderd miljoen consumenten en bedrijven een credit card. Dankzij een chip op deze kaart, kunnen gebruikers apps laden die bij betalingen bepaalde functies vervullen. Zo kunnen gebruikers bij nieuwe productaankopen het garantiebewijs en de handleiding downloaden. Marketingcampagnes kunnen de voorkeuren van consumenten op Facebook combineren met op maat gerichte kortingen. Deze aanbiedingen worden met behulp van technologie automatisch gegenereerd. Start-ups zijn drukdoende met allerlei innovaties rondom het betalen met mobiele apparaten, dus we kunnen de nodige innovaties verwachten.

    Zoals Google-baas Eric Schmidt ooit heeft gezegd: 'The Internet is the first thing that humanity has built and that humanity doesn’t understand, the largest experiment in anarchy that we have ever had.' De voorspellingen blijven dus koffiedik kijken. Maar de voorspelling uit 1999 dat Software-as-a-Service on premise apps zou gaan vervangen, lijkt in ieder geval uit te komen. Want kijk eens hoe ver we tegenwoordig al zijn met de cloud.

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van innovatie?

    Lees meer