HR

Deel via:

Praktijklessen in leiderschap bij grote veranderingen

“Heb je weleens rood gestaan?” Dat vroeg Roger Muys, Group HR Director van PostNL aan het begin van zijn sessie tijdens de HR Inspiration Day. “En hoe voelde dat?”

Rood staan… Dat gevoel staat me nog heel helder bij. In m’n studententijd stond ik regelmatig voor pinautomaten waar geen cent meer uit wilde komen omdat m’n saldo te laag was. Zo rood als PostNL echter, hebben maar weinig mensen of bedrijven ooit gestaan. Het bedrijf had op een goed moment 1,7 miljard euro schuld. Dat is zo rood dat het pijn doet aan je ogen. De reden? Internet. We gingen met z’n allen steeds minder kaarten en brieven versturen. Heel herkenbaar trouwens. Ik doe het zelf ook steeds minder. Het model van het oude PostNL liep langzaam te einde.

 

 

Het roer moest om bij PostNL

Wat nodig was, was een flinke omslag. Het roer moest helemaal om, ook op HR-vlak. PostNL moest zich gaan ontwikkelen van een traditionele postbezorger naar een logistieke dienstverlener die het als geen ander voorelkaar krijgt om pakketjes razendsnel van A naar B te krijgen. Want dat is precies wat je nodig hebt in een tijd dat steeds meer mensen stenen winkels verruilen voor digitale shops.

Roger_Muys_2.jpgAls je blijft doen wat je doet, krijg je wat je al hebt. Herna Verhagen, CEO bij het nieuwe PostNL, durfde echt te breken met het oude en zorgde dat het bedrijf niet meer bleef doen wat het deed. Daar waren wel wat radicale veranderingen voor nodig, ook aan de top. Zo verving ze het leiderschapsteam. Degene die verantwoordelijk was voor het onderdeel Brieven, moest vertrekken. Vervolgens ging de tweede man van Pakketten voortaan Brieven doen. En de man die Commercie deed werd vervangen door iemand met de minste ervaring bij PostNL. Dit verse leiderschapsteam ging gericht sleutelen aan zaken als  klantgerichtheid, betere besluitvorming en verantwoordelijkheid.

Ook HR moest veranderen. Bij HR waren ze niet langer vooral met pensioenen en salarissen bezig. Die afdeling moest aan de bak en kreeg een veel actievere rol toebedeeld om van al die postbezorgers weer échte ambassadeurs te maken. De focus verschoof heel nadrukkelijk van focus op ’wat’ de medewerkers moesten doen naar ‘hoe’. 

Grote gebaren en kleine details

Roger_Muys.jpgRoger Muys, als Group HR Director verantwoordelijk voor het dagelijkse wel en wee van zo’n 49.000 mensen, noemde zijn CEO en chef Herna Verhagen (in 2014 verkozen tot machtigste vrouw van Nederland) in zijn verhaal tijdens de HR Inspiration Day een echte heldin. Daar heeft hij gelijk in. Herna Verhagen heeft immers écht de durf gehad om de leiding te nemen en de boel bij PostNL zonder enige terughoudendheid behoorlijk op te schudden en om te gooien. Ze heeft een leiderschapsteam gecreëerd dat haar visie deelde en die visie samen met haar uit wilde rollen. Hieruit blijkt dat goed leiderschap cruciaal is in zo’n groot veranderingstraject. Als het juiste leiderschapsteam op het juiste moment met elkaar zo’n uitdaging aangaat, kan dat een geweldig effect hebben.

Dat zit hem niet alleen in grote gebaren, maar ook in kleine dingen. Dat Herna Verhagen een dag op pad ging met een postbezorger bijvoorbeeld, vond ik een mooi detail. Hoe het is om honderdveertig keer per dag in en uit de auto te moeten stappen, kun je namelijk alleen maar beoordelen als je het een keer meegemaakt hebt. Zo’n klein detail laat zien dat ze niet alleen vanaf haar spreadsheet stuurt, maar ook naar de mensen op de vloer kijkt. Ook de afspraken die het leiderschapsteam met elkaar maakte, zeggen veel over de oude en de nieuwe cultuur bij PostNL. Beter luisteren. Mensen uit laten praten. Voorbeeldgedrag tonen. Elkaar evalueren. Het klinkt allemaal als de normaalste zaak van de wereld. Blijkbaar is het toch nodig om af en toe afstand te nemen en aan dit soort essentiële zaken aandacht te besteden. Het succes van PostNL laat zien dat het loont om af te stappen van spreadsheets en keiharde optimalisaties, ten faveure van een meer menselijke blik.

Leiderschap bij grote veranderingen kortom, is niet alleen zorgen voor de juiste mensen. Leiderschap is het vermogen om de juiste visie te combineren met gezond verstand, oog voor de mens en het lef om niet langer te doen wat je deed, maar het roer écht om te gooien.

Als ik naar mezelf kijk, weet ik zeker dat ik veel van Roger Muys’ ervaringen bij PostNL kan leren. We leven immers in een snel veranderende wereld waarin ook voor mij voortdurend HR-gerelateerde uitdagingen weggelegd zijn die, op een heel andere schaal natuurlijk, soms best lijken op de zaken die Roger in zijn verhaal tijdens de HR Inspiration Day schetste. Ik ben benieuwd hoe ik zijn lessen de komende tijd toe ga passen.

Het verbinden van mensen is de sleutel tot innovatie. Maar het op de juiste manier verbinden van mensen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het is een transformatie waarbij een cruciale én vaak nieuwe rol is weggelegd voor HR. Patrick Willer geeft in zijn eerste boek MENSMENSMENS inspiratie en handvaten voor deze transformatie. Benieuwd? Download via deze link dan snel het eBook!

Wil je op de hoogte blijven van alle HR-blogs? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

Abonneer