HR

Deel via:

HR management aan de slag met Design Thinking

Het is 2020. De afgelopen drie jaar heeft jouw HR-organisatie bewezen een enorm waardevolle, strategische business partner te zijn. Een bekend zakelijk magazine wijdt een coverstory aan de reden van jullie succes. Aan jou de eer om de voorkant van het magazine te bepalen. Wat wordt de titel? Welke afbeelding ondersteunt jullie visie? En wat is de quote vanuit jouw directie?

 Het is interessant om vanuit deze invalshoek naar jouw HR-visie voor 2020 te kijken. De opdracht dwingt je om vanuit de toekomst naar 2017 te kijken in plaats van andersom, waardoor je waarschijnlijk tot andere antwoorden en nieuwe inzichten komt. Het is een bekende techniek binnen Design Thinking, een gedachtegoed dat steeds meer voet aan de grond krijgt binnen HR. Hoe werk je binnen HR met Design Thinking? Hoe helpt het jou om de rol van strategische business partner te pakken? En hoe start je ermee? Zeventien HR Directeuren ontdekten het op 18 april bij SAP in Den Bosch.

Maar eerst: de definitie van Design Thinking
Design Thinking is een systematische, mensgerichte benadering voor het oplossen van complexe problemen. De focus ligt niet op techniek of interne processen, maar op co-creatie en behoeften van gebruikers. Voor HR is deze methode veelbelovend, omdat het helpt tot oplossingen te komen die precies tegemoetkomen aan de wensen van medewerkers. Met als gevolg dat de medewerkersbetrokkenheid toeneemt. Bijvoorbeeld: een intuïtieve leermethode, een eerlijk salarissysteem of stimulerend talentprogramma.

Een interactieve workshop
Bij SAP werken we intern al jaren volgens het Design Thinking gedachtegoed, en we doen dat ook steeds meer met onze klanten. Vanuit mijn jarenlange ervaring als interne HR-manager en coach bij SAP, wilde ik ook andere HR-managers introduceren in de wereld van Design Thinking. Om hen te laten zien wat de toegevoegde waarde kan zijn. Op dinsdag 18 april organiseerde ik samen met mijn collega Martine Fase en HR netwerkorganisatie RUMBOLD een interactieve workshop bij ons in Den Bosch.

Drie opdrachten: van breed naar smal
De workshop bestond uit drie opdrachten, waarbij de HR-visie van 2020 centraal stond. Bij aanvang verdeelden we de directeuren in drie groepen. Geheel volgens de Design Thinking methode begonnen we breed: wat is de ideale situatie voor jouw HR-team in 2020, als alles mogelijk is? Vanuit daar zijn we meer focus gaan aanbrengen om toe te werken naar iets toepasbaars.

 Opdracht 1: we gebruikten de opdracht uit het intro van dit blog om de aanwezigen outside the box te laten denken. Wat zou hun visie zijn als alles mogelijk is? En hoe kunnen ze dat vangen in een magazine cover?

 Opdracht 2: elke groep kreeg een specifieke branche (automotive, banking of entertainment) en een functie (C-level, manager of medewerker) toegewezen. Ze moesten in kaart brengen wat – vanuit die branche en doelgroep gezien – de sociale trends, de branche-trends, technologie-trends en de persoonlijke uitdagingen zijn. Dat gaf een meer realistische kijk op het brede perspectief uit opdracht 1. Want als het jouw doel is om HR een succesvolle business partner te laten zijn, heb je nou eenmaal rekening te houden met (beperkende) trends en uitdagingen bij jouw stakeholders.

 Opdracht 3: hier was het zaak om de belangrijkste uitdaging binnen de branche en functie te selecteren en na te denken over mogelijke oplossingen. De drie groepen moesten een duidelijke afweging maken: welke oplossingen leveren het meest op? Welke hebben een grote impact en zijn relatief eenvoudig om te realiseren?

Verrassende uitkomsten
Aan het einde van de dag hadden we: een visie, een beeld van de uitdagingen en trends binnen een bepaalde groep, en een mogelijke oplossing om – rekening houdend met die uitdagingen – naar die visie toe te werken. De uitkomsten van de workshop waren enorm verrassend en creatief, en de reacties positief. Gert-Jan Duis – Director Human Resources Benelux bij Ingram Micro: “Het was een leuke ervaring. Ik wilde de volgende dag meteen aan de slag met de methode!”

Waardevol voor HR
Een goed Design Thinking traject beslaat vaak weken of maanden. Tijdens de workshop op 18 april hadden we die tijd natuurlijk niet. Het was dus meer een vluchtige kennismaking met een methodiek die voor HR écht het verschil kan maken. Ik geloof dat Design Thinking helpt om de interne klant centraal te stellen en de vraag achter hun vraag te begrijpen. En dat is natuurlijk weer een belangrijke vereiste om met HR een strategische en waardevolle partner van de business te worden.

Het verbinden van mensen is de sleutel tot innovatie. Maar het op de juiste manier verbinden van mensen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het is een transformatie waarbij een cruciale én vaak nieuwe rol is weggelegd voor HR. Patrick Willer geeft in zijn eerste boek MENSMENSMENS inspiratie en handvaten voor deze transformatie. Benieuwd? Download via deze link dan snel het eBook!