Hoog tijd voor de CIO om CTO te worden

  • Mark Raben
    Chief Technology Officer EMEA
    26/02/2013 | 38 views

mobilityIk lees momenteel vaak het bericht dat de cloud een einde zou maken aan de carrière van de CIO. SaaS, IaaS, PaaS, virtualisatie en de ‘commoditization of IT’ zijn allemaal aspecten die een negatieve impact op de functie van de Chief Information Officer zouden hebben. Bovendien lezen we overal dat het budget van de CIO alweer omlaag gaat, terwijl de IT-uitgaven van bedrijven als geheel wel degelijk groeien. Wordt de CIO steeds minder relevant? Want de IT-budgetten gaan steeds meer richting de business. Die koopt daarmee zijn IT simpelweg uit de cloud, dus waar hebben we nog een centrale IT-afdeling voor nodig? Het klinkt allemaal heel logisch. En toch klopt het niet.

Natuurlijk is er momenteel sprake van een trend waarbij de business zelf probeert zijn IT-zaken te regelen. Zonder dat hierbij de IT-afdeling wordt ingeschakeld. Met Dropbox, Google Docs en Skype komen business-managers inderdaad een heel eind. Marketing managers nemen meestal het voortouw op het gebied van sociale media, de salesafdeling kiest zelf voor een CRM-oplossing uit de cloud. IT is hier als afdeling nauwelijks nog bij betrokken. De rol van die afdeling verandert dus. En daarmee ook de functie van de CIO. Om de zeggenschap over de besluitvorming te behouden, is het voor de CIO noodzakelijk om eerder in de strategie betrokken te raken en als adviseur op te treden. De CIO stelt zich dus minder als manager op, en meer als adviseur met een gedegen technologische kennis. Op deze manier voegt de CIO duidelijk toegevoegde waarden aan zijn functie.

Dat de moderne CIO wel degelijk toegevoegde waarde biedt voor de business, blijkt wel uit een voorbeeld van de Amerikaanse firma Netflix (bekend van tv-uitzendingen via internet). Zij hebben de rol van CIO simpelweg afgeschaft. Daarvoor in de plaats heeft men een CTO aangesteld, ofwel een Chief Technology Officer zoals we die ook in de industrie kennen. Deze nieuwe functie is bedoeld om de business te adviseren over de vraag hoe zij productiever kunnen zijn, met gebruik van moderne technologie slimmer kunnen werken, de concurrentie beter aan kunnen en succesvoller kunnen worden. Met andere woorden: de CIO zou misschien wel het beste kunnen doorgroeien van ‘chef van de IT’ naar de ‘trusted technology advisor’ van de business.

Zo radicaal als Netflix zijn organisatie heeft aangepast, gaat voor veel Nederlandse bedrijven waarschijnlijk veel te ver. Maar duidelijk is wel dat door de verschuiving van de budgetten richting business de invloed van de centrale IT langzaam maar zeker afneemt. Op strategisch niveau heeft de business echter wel degelijk behoefte aan advies. En dan met name over de mogelijkheden die tal van technologische ontwikkelingen bieden om als business-organisatie succesvoller te kunnen zijn. Met andere woorden: de business heeft behoefte aan een ‘trusted technology advisor’. Een rol die Nederlandse CIO’s prima kunnen invullen.

Meer informatie