Hoe win je het vertrouwen van klanten?

Organisaties zijn in 2021 op allerlei manieren versneld tot verandering gedwongen. Deze veranderingen dwingen bedrijven tot reflectie op ieder aspect van hun organisatie, variërend van uitdagingen in de leveranciersketen tot het winnen van het vertrouwen van klanten.

Bedrijven die nooit een digitale strategie nodig dachten te hebben, zijn afgelopen jaar gedwongen tot een snelle omschakeling. Zij moesten zich aanpassen aan de veranderende omgeving die de pandemie teweegbracht. En tegelijkertijd inspelen op het veranderende gedrag van klanten, dat soms wispelturig kan zijn.

Bedrijven moesten hun modellen voor klantbetrokkenheid en -interactie opnieuw uitvinden. Alleen zo konden zij het vertrouwen van hun klanten behouden of verdienen.

computer screen & phone

Hoe ga jij om met jouw klantdata?

Wil jij graag weten hoe je klantdata kunt gebruiken zonder de klantrelatie te schaden? Download dan nu dit gratis e-book.

Customer identity and access management software creëert een enkelvoudig cloudplatform waarmee bedrijven drie dingen kunnen doen:

  1. Klantidentiteiten vastleggen en beheren ter voorkoming van frictie bij het registreren en inloggen
  2. Robuuste klantprofielen opbouwen op basis van first-party permissie-gebaseerde data
  3. Bijna real-time klantprofielen orkestreren en delen met andere klantbetrokkenheidsoplossingen voor het leveren van gepersonaliseerde ervaringen

Deze mogelijkheden zijn van kritiek belang geworden in de nasleep van de wereldwijde pandemie, die bedrijven tot snelle digitalisering dwingt.

Vertrouwen van klanten winnen in een turbulente wereld

De uitdagingen uit 2021 brengen verschillende nieuwe vragen met zich mee:

  1. Op welke manier kun je online zakendoen indien jouw klanten en sector nooit prioriteit hebben gegeven aan online contacten?
  2. Hoe zorg je voor een consistente en veilige ervaring die vergelijkbaar is met een fysieke winkel en persoonlijke interacties?
  3. Hoe kun je ervaringen in beide werelden verbeteren, zowel fysiek als digitaal en iedere interactie daartussen?

We zien de rol van e-commerce voor bedrijven steeds groter worden. Bedrijven omarmen nieuwe kanalen voor het beschikbaar stellen van e-commerce op iedere locatie waar de klant interactie heeft. Dit geeft klanten meer keuzevrijheid. Veel bedrijven investeren in het creëren van ervaringen die zijn toegespitst en gepersonaliseerd op klanten. Op deze wijze leveren zij alleen nog relevante aanbevelingen op basis van hun daadwerkelijke behoeften.

Klanten stappen eerder over naar een concurrent

Klanten keren bedrijven eerder de rug toe en maken eerder de overstap naar organisaties die wel aan hun veranderende (en soms wispelturige) voorkeuren voldoen. Daarom moeten bedrijven dit jaar dan ook investeren in het opbouwen van klantvertrouwen rondom e-commerce en inzetten op het bieden van een verbeterde klantervaring. Zowel in de digitale als fysieke wereld, via ieder kanaal en op elk interactiemoment.