Hoe een platformgerichte aanpak leidt tot een uniforme digital experience

In dit artikel vertelt Dan Lahl, VP of Product Marketing bij SAP, waarom digital experience platforms essentieel zijn om een uniforme ervaring te bieden voor gebruikers. Er wordt vaak gesproken over digital experience platforms en het combineren van web content management, bedrijfsportalen, appontwikkeling en commerciële initiatieven. Ondernemingen moeten echter uniforme ervaringen voor alle gebruikers tot hun prioriteit maken. Daar wil ik in dit artikel dieper op ingaan.

 

Obstakels op de route naar naadloze integratie

In gesprekken met CIO’s werd duidelijk dat het combineren van verschillende softwarecategorieën niet boven aan hun lijst stond, zoals dat bij leveranciers en analisten wel het geval is. Ze bekeken het probleem meer vanuit een usecaseperspectief: hoe kunnen we snel en eenvoudig een nieuwe set apps leveren met één uniforme customer experience voor alle eindgebruikers? Zonder het letterlijk zo te noemen, waren ze allemaal op zoek naar een digital experience platform. Hun belangrijkste prioriteiten op een rijtje:

  • Allereerst is er behoefte aan een continue en aantrekkelijke digital experience tijdens de hele customer journey, onafhankelijk van onderliggende data, applicaties en silo’s in de organisatie. De boodschap was luid en duidelijk: de digital experience kan niet als losstaand worden gezien, maar moet hand in hand gaan met proces- en data-integratie. CIO’s willen geïntegreerde technologieën die end-to-end processen ondersteunen.
  • De tweede uitdaging is de snelheid waarmee oplossingen via verschillende kanalen worden aangeboden. Klanten, werknemers en leveranciers hebben dagelijks contact met organisaties via diverse apps, media en devices. Het is echter lastig om steeds meer services te bieden via verschillende kanalen, met een flexibele ontwikkelmethodiek en zonder dubbele inspanningen, als de juiste mogelijkheden er niet zijn.
  • Tot slot is het bij digital user experiences niet zo dat één oplossing voor iedereen werkt; een uitgebreide set met verschillende tools en functies vormt de sleutel tot succes. Verandering is een constante factor in de huidige markt en nieuwe bedrijfsinitiatieven brengen soms onverwachte uitdagingen met zich mee. Wat initiatieven op het gebied van digital experience aanstuurt, moet ondersteuning bieden aan mobiele, omnichannel en continue ervaringen. Of het nu gaat om bestaande interne bedrijfsprocessen of gloednieuwe. Een uitgebreid aanbod aan functies is een vereiste om een uniforme user experience te bieden en de implementatie te versnellen.

De CIO’s waren verder unaniem van mening dat alle benodigde tools of services naadloos moeten samenwerken met de bestaande infrastructuur, zodat er geen nieuwe silo’s ontstaan. Daarnaast willen bedrijven geen tijd verspillen aan de integratie van geïsoleerde functies en tools. Ze zijn daarom op zoek naar een platformgerichte aanpak waarmee ze optimale digitale ervaringen voor hun gebruikers kunnen bieden.

 

Een platformgerichte aanpak om systemen, processen, teams en tools met elkaar te verenigen

Als we kijken naar de bovengenoemde uitdagingen en prioriteiten, is het geen verrassing dat zo veel ondernemingen, waaronder Sika, RuralCo en Bentley Systems, hebben gekozen voor een cloudplatform als basis voor initiatieven rondom de digital experience.

Het is belangrijk dat er een platform wordt gekozen, idealiter als onderdeel van een groter geïntegreerd public cloud-aanbod, dat opties voor portalen, conversationele UI’s, contentmanagement, samenwerking en commerce omvat. Zo kunnen projecten op het gebied van digital experience vertrouwen op ontwerp- en prototypeservices, ontwikkeltools, mobiele services, integratieservices, API-beheer, dataservices en meer. En dat allemaal via een platformgerichte aanpak.

Dankzij de snelle ontwikkeling en implementatie van nieuwe kanaaloverkoepelende oplossingen, garandeert het platform een consistente ervaring en eenvoudige ontwikkel- en onderhoudsmogelijkheden. Als een developer bijvoorbeeld een nieuwe applicatie heeft gebouwd met behulp van de portaalservice, kan hij of zij dezelfde applicatie vervolgens via de mobiele service direct beschikbaar maken voor de eindgebruikers op hun mobiele apparaat. Dit is mogelijk, omdat alle services op het gebied van digital experience naadloos samenwerken als deel van een groter platform en zo precies inspelen op wat een onderneming nodig heeft.

 

Wat maakt een platform krachtig?

De kern van een solide cloudplatform is de mogelijkheid om processen en data te integreren met realtime uitwisseling van data met on-premise systemen en workflowmanagement. Zo verdwijnen de silo’s in uw IT-landschap en ontstaat de omgeving die nodig is om een interactieve, end-to-end ervaring te bieden aan uw klanten, werknemers en leveranciers. U moet vertrouwen op een platform dat kan innoveren op ervaringsniveau, maar ook op uw bestaande bedrijfsprocessen om de kerntaken uit te voeren. Het gevolg is meer flexibiliteit dankzij een IT-model met twee snelheden. De eerste voor uw stabiele digital core en de tweede voor snelle innovatie op het gebied van digital experience. Beide binnen hetzelfde platform.

Rainforest Connection, een organisatie die bewakingssystemen produceert om illegale ontbossing tegen te gaan, stapte over op een open cloudplatform om realtime dreigingen beter te voorspellen en er sneller op te kunnen reageren. Dankzij een geïntegreerde, platformgerichte aanpak wist Rainforest Connection machine learning, IoT en predictive analytics te integreren in één omgeving. Het gevolg: minder ontbossing en biologen kunnen onderzoek doen in de gebieden die Rainforest Connection bewaakt.

 

Conclusie

Wat u nodig heeft, is een gecombineerde en geïntegreerde set services om moderne websites, portalen en mobiele en IoT-services te ontwikkelen. Hiermee maakt u uw eigen versie van wat Gartner een digital experience platform noemt. Maar nog belangrijker: u kunt de user experience van uw applicaties op een consistente manier aanpassen en verfraaien, en daarnaast ook nieuwe applicaties ontwikkelen en implementeren die naadloos samenwerken met uw bestaande processen. Op deze manier biedt u een continue, persoonlijke en omnichannel ervaring voor alle gebruikers, zonder dat u te maken heeft met allerlei verschillende gespecialiseerde cloud- en toolaanbieders voor elke laag van uw IT-architectuur.