Hoe de grenzen van branches vervagen in de digitale economie

In een digitale economie zijn de klanten in controle. Ze hebben toegang tot meer informatie dan ooit. Ze shoppen in een handomdraai het beste product voor de beste prijs. Klanten weten precies wat ze willen – en ze weten hoe ze het moeten krijgen.

Toonaangevende bedrijven passen zich hierop aan door zeer gepersonaliseerde producten en diensten te leveren die voldoen aan unieke klantspecificaties. Zo weten zij deze connected customers aan te trekken.

En deze verschuivingen zetten volledige branches op zijn kop. Bedrijven, van klein tot groot en uit verschillende branches, zetten innovatieve supply chains in om zich te onderscheiden van de concurrentie, nieuwe markten te veroveren, en te kunnen concurreren op een nieuwe, disruptieve manier.

Bedrijven met consumentenproducten denken als retailers

Om beter in te spelen op de wensen en behoeften van klanten, slaan fabrikanten groothandels over. Ze verkopen hun producten direct aan klanten, online of in fysieke winkels, waardoor ze een persoonlijkere ervaring kunnen bieden.

Producenten die deze nieuwe koers volgen, hebben digitale supply chain mogelijkheden nodig om veranderingen in de vraag naar producten snel te signaleren en daar direct op te kunnen reageren. Deze veranderingen in de vraag worden steeds vaker gedetecteerd door analyse van sociale media en gebruiksgegevens van connected devices en producten.

Deze realtime informatie creëert een responsieve supply chain die snel plannen, leveringen en productieseries wijzigt en gepersonaliseerde goederen aanbiedt om klanten unieke producten te bieden.

Retailers richten zich op logistiek

Voor retailers die een uitmuntende klantervaring willen bieden, is logistiek essentieel.

Online retailers zoals Amazon en Alibaba zoeken voortdurend naar manieren om hun logistiek slimmer in te richten, zodat ze kunnen voldoen aan de hoge eisen van klanten omtrent snelle levering. Ondertussen zien steeds meer traditionele fysieke retailers de voordelen van in-store levering en richten ze hun verkooppunten, geheel of gedeeltelijk, in als distributiecentra.

Door te investeren in geavanceerde digitale logistiek krijgen retailers meer controle over de end-to-end processen binnen hun supply chains, waardoor ze in staat zijn te voldoen aan de toenemende vraag van consumenten naar snelle en correcte levering.

Deze strategie zorgt voor een fundamentele transformatie van de supply chain die ervoor zorgt dat er altijd en overal 100 procent inzicht in de voorraad is. En het vereist van moderne retailers dat zij voldoen aan de groeiende verwachtingen van klanten omtrent leveringen op dezelfde dag of zelfs binnen het uur.

Logistieke bedrijven kijken naar productie voor differentiatie

Om relevant te blijven zijn logistieke bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om nieuwe diensten met toegevoegde waarde te bieden. 3D-printen is zo’n trend. Daarmee kunnen bedrijven overstappen van een fysieke naar een digitale inventaris.

Zo lanceerde UPS, een van de grootste logistieke bedrijven ter wereld, onlangs een gedistribueerd, on-demand productienetwerk dat gebruikmaakt van 3D-printers in meer dan 60 winkels in de Verenigde Staten.

Klanten plaatsen hun 3D-printopdrachten online. Met behulp van aanvullende productietechnieken print UPS de bestellingen in de winkel of stuurt ze naar een UPS 3D-printcentrum en verzendt ze vervolgens naar de opgegeven locatie – soms al op dezelfde dag – waar klanten hun product op kunnen halen.

Dankzij de 3D-printtechnologie, neemt UPS een voorsprong op de concurrentie binnen de logistieke sector en betreedt het bedrijf tegelijkertijd de productiebranche als een bewezen merk.

Van het produceren van producten tot het leveren van een dienst

Veel bedrijven die producten maken, evolueren naar een ‘as-a-service’ –model dankzij software, connectiviteit en intelligente supply chain-mogelijkheden. Dit biedt nieuwe mogelijkheden om klanten aan te trekken die willen betalen voor het gebruik van een product, in plaats van dat ze het product bezitten.

We zien bijvoorbeeld dat fabrikanten van apparatuur geen apparatuur verkopen, maar factureren op basis van gebruik, uptime of doorvoer. En coatingsproducenten factureren autofabrikanten op basis van het volume en de kwaliteit van gecoate auto’s.

Dit verdienmodel vereist natuurlijk volledig inzicht in de producten op locatie bij de klant. Producenten moeten weten wanneer producten draaien, moeten inzicht hebben in het gebruik of de doorvoer ervan, en ze moeten kunnen detecteren en voorspellen wanneer onderhoud nodig is.

Het innoveren en aanpassen van de supply chain kan dit mogelijk maken. Met realtime inzicht in hoe je producten presteren, kun je klanten “as-a-service”-modellen aanbieden die zorgen voor nieuwe inkomstenbronnen voor je organisatie.

Digitale supply chains zorgen voor disruptie, innovatie en winst

Bedrijven die voorop willen blijven lopen in de digitale economie hebben wendbare en intelligente digitale supply chains nodig, die veranderingen in het ecosysteem voorspellen en daarop inspelen. Agile supply chains bieden bedrijven de capaciteiten die ze nodig hebben om snel te profiteren van nieuwe kansen om meer winstgevend te zijn en disruptie en innovatie te stimuleren.

Dit blog is een vertaling van ‘How the Digital Economy Is Blurring Industry Boundaries’