Hoe de coronacrisis e-commerce beïnvloedt

E-commerce is tijdens de coronacrisis nóg populairder geworden. Sommige winkels kampten met tekorten vanwege het hamsteren. Daarnaast probeerden veel mensen de winkels tijdens de lockdown te vermijden. Klanten kiezen massaal voor online winkelen als alternatief voor fysieke winkels. Online winkelen is makkelijker, veiliger en spullen zijn beter beschikbaar.

In deze onrustige tijd zien we dan ook verschillende e-commercetrends ontstaan. Helaas kunnen deze trends ook een negatieve, technologische impact hebben om jouw e-commerceomgeving. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Fluctuaties in online verkeer;
  • Pieken in verkeer op ongebruikelijke tijdstippen of dagen;
  • Een hoger aantal geopende en achtergelaten digitale winkelwagens;
  • Een groter aantal orders dat in backend systemen moet worden verwerkt, wat logistieke problemen oplevert.
computer screen & phone

Heb jij inspiratie nodig om je Customer Experience te verbeteren?

Schrijf je dan nu in voor de e-mail informatie serie en ontvang gedurende 5 weken, iedere week een mail met de nieuwste trends over customer experience.

Verrassende ontwikkelingen

Wie had enkele maanden geleden verwacht dat broodbakmachines één van de snelst groeiende categorieën van e-commerce in 2020 zou zijn? Of dat de vraag naar bruidskleding en formele kleding in 2020 plotseling (grotendeels) zou verdwijnen?

Het enthousiasme over de stijgende verkoop brengt ook zorgen met zich mee. Beheerders maken zich zorgen over een langzaam of niet-responsief platform, het onverwachts onbereikbaar worden van de front-end van hun platform of integratiepunten die het laten afweten waardoor data ontbreken.

Hoewel er nog geen oplossing is voor COVID-19, zijn er wel oplossingen voor de uitdagingen van e-commerceomgevingen die deze crisis met zich mee brengt.

De e-commerceuitdaging aangaan

Een e-commerceplatform optimaliseert je prestaties op basis van bepaalde criteria. Deze stap is onderdeel van het implementatieproces. De criteria bevat het aantal multikernprocessoren, de wachttijd per actie (in miliseconden) en een maximum aantal gebruikers.

Zelfs met deze criteria kunnen onverwachte pieken in je e-commerceverkeer je platform vertragen. Daardoor kunnen de prestaties van je platform dalen onder de norm. Dat wil zeggen, dat er minder dan 95% van de verzoeken in minder dan 200 milliseconden verwerkt kunnen worden. In het uiterste geval betekent dit dat je website volledig onbereikbaar is geworden.

Wat kun je doen?

Het antwoord op deze vraag is verrassend eenvoudig: je platform herconfigureren. Vervolgens ga je opnieuw testen waarbij het toegenomen verkeer – tijdelijk of permanent – de nieuwe normaal is. Dit kan een langdurig IT-project worden, maar de resultaten zijn het meer dan waard. En gelukkig zijn hier zijn gespecialiseerde services beschikbaar voor.

Services voor het testen van de prestaties van e-commerceomgevingen zijn efficiënt en gericht. Gecompliceerde projectplannen of langdurige contractonderhandelingen zijn daarom niet nodig. Aan de hand van een op maat gemaakt testplan kun je binnen twee tot drie weken piekbelasting simuleren én de belangrijkste oorzaken van problemen opsporen. Je kunt deze vervolgens in een paar dagen tijd adresseren. Daarbij zijn deze diensten mogelijk op afstand. Zo hebben onze Amerikaanse collega’s onlangs samengewerkt met een reeks klanten in Latijns-Amerika die tegen dergelijke problemen aanliepen, waaronder supermarkten, leveranciers van reserveonderdelen en retailers.

Aanvullende technische informatie over dit onderwerp is gratis beschikbaar via webinars en best practices artikelen.

Is jouw e-commerce platform klaar voor de nieuwe normaal? Leer meer over een overstap naar de cloud in dit webinar.