De toekomst van HR en de rol van technologie

Dat technologische ontwikkelingen ons om de oren vliegen mag duidelijk zijn. Maar hoe zijn die veranderingen van invloed op HR? Hoe beïnvloedt het je HR-processen en de manier waarop je het werk van je medewerkers inricht? In dit blog legt Rutger Deenen, Senior Manager Talent & Organization bij Accenture, uit hoe jij je HR – en daarmee de rest van je organisatie – voorbereidt op een toekomst vol technologische ontwikkelingen.

Sociale en technologische ontwikkelingen veranderen onze manier van leven en daarmee ook ons werk. Dat levert dus uitdagingen op voor de HR-afdeling. Om de business goed van dienst te kunnen zijn, moet je goed kijken wat er precies voor jouw bedrijf verandert. Als je dat weet, kun je HR klaarmaken voor de toekomst. Bij Accenture werken we dagelijks mee aan dit soort veranderprocessen. En elke keer zien we dat er drie factoren zijn die van invloed zijn op het veranderende werk van een specifieke organisatie:

  1. De businessstrategie

    Als een bedrijf verandert van strategie, verandert ook de structuur en het werk dat gedaan wordt. Denk bijvoorbeeld aan een traditioneel energiebedrijf dat de energietransitie faciliteert door de investering in duurzame energieoplossingen. Zonnepanelen geven energie ‘terug’ aan het elektriciteitsnetwerk, wat vraagt om andere werkwijzen en materialen, maar ook een ander afrekenmodel met de klant.

  2. Digitalisering

    Nieuwe technologieën beïnvloeden hoe we ons werk doen, maar ook wélk werk we nog zelf blijven doen in de toekomst. Doe-taken worden steeds verder geautomatiseerd, waardoor van mensen vooral gevraagd zal worden om informatie die uit de systemen rolt te interpreteren en gebruiken voor verbetering.

  3. Medewerkers en hun voorkeuren

    De medewerkers van de toekomst hebben een ander beeld van wat werk in hun leven betekent en bijvoorbeeld ook andere drijfveren om bij een bedrijf te (gaan) werken. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie op zoek moet naar andere manieren om medewerkers aan te trekken en te behouden.

Als je begrijpt hoe deze veranderingen van invloed zijn op jouw organisatie, kun je kijken hoe je jouw workforce en HR daarop in kunt richten, om de business nog beter te ondersteunen. Nu en in de toekomst. Dit bepaalt weer hoe de rol van HR eruit gaat zien. Maar hoe doe je dat?

globe

Meer weten over de mogelijkheden?

Lees hier meer over wat de toekomst van HR voor jouw organisatie kan betekenen.

De workforcemix

Om een duurzame workforcestrategie op te zetten, kijken wij naar vier elementen in je workforcemix: Bot, Build, Buy en Borrow. Vraag jezelf eerst af welke taken je wilt automatiseren (Bot) en bekijk voor de resterende taken welke het belangrijkst zijn voor je core business. Voor de uitvoering van die taken school je ‘eigen’ mensen bij, zodat ze in staat zijn om die rollen in te vullen (Build). Als je die mensen niet kunt vinden in je organisatie, moet je ze aantrekken (Buy). Voor de taken buiten je core business, kan je externe mensen inzetten, bijvoorbeeld in een flexibele schil die je ondersteunen tijdens werkpieken of experts die specifieke skills hebben die je slechts sporadisch nodigt hebt (Borrow).

En de rol van HR?

De uitdagingen die voortkomen uit de indeling van je workforce, bepalen hoe je de rol van HR inricht. Je wilt uiteraard altijd voldoen aan bepaalde basisbehoeften die medewerkers verwachten. Zoals de betaling van salaris en het opnemen van verlof of vakantiedagen. Vervolgens kun je werken aan de doorontwikkeling van meer differentierende HR-diensten.
Hoe je dat doet, hangt af van hoe groot de uitdaging is, en op welk gebied die ligt. Moeten je medewerkers veel skills (door)ontwikkelen, dan wil je specifieke ontwikkeltrajecten kunnen aanbieden die je medewerkers snel kunnen omscholen. Maar als je organisatie heel wendbaar moet worden, zal HR ook een meer coachende rol moeten pakken om de business te leren omgaan met veranderingen. En hoe regel je onboarding en onderlinge samenwerking in teams als je werkt met een grote flexibele schil van externe medewerkers?

Grijp je kans!

Om je als HR klaar te stomen voor de toekomst moet je begrijpen wat voor soort bedrijf je als HR-professional ondersteunt en waar de behoeften van die organisatie liggen. Hoe het werk en het medewerkersbestand verandert. En hoe je vervolgens je eigen HR-organisatie in kunt richten om het hoofd te bieden aan de uitdagingen op het gebied van recruitment, learning en flexibele workforce.

HR staat op de drempel van een wereld vol kansen. Ik daag je uit om die kans te pakken en met behulp van nieuwe technologieën HR om te vormen naar strategische partner van je organisatie.