Hoe Anton Pieck en Jheronimus Bosch elkaar in de 21ste eeuw ontmoeten

Lian_Duif_Marketing.jpgWat krijg je als de sprookjesachtige Efteling en de duivelse Jheronimus Bosch gaan samenwerken? Een succesvolle experience in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch! Tijdens de Marketing Inspiration Day vertelde Lian Duif, program manager van Stichting Jheronimus Bosch 500, over deze magische samenwerking die resulteerde in de grootste beleving van het jaar! De Tuin der Lusten komt tot leven.

De Efteling heeft klantfocus tot in de diepste haarvaten van Rapunzel zitten. Steekt qua klantbeleving met lange nek boven anderen uit. Het attractiepark brengt sprookjes tot leven, en trekt daarbij alles uit de kast: meeslepende muziek, lichtshows, waterspektakel, betoverende shows en wonderlijke overnachtingen. De ietwat ouderwets ogende wereld van illustrator Anton Pieck blijkt tijdloos te zijn.

Ik kom graag in de Efteling. En kan het dan niet laten om met een marketing-oog alle pracht en praal in mij op te nemen. Want er gebeuren niet alleen mooie, maar ook hele slimme dingen daar in Kaatsheuvel. Mensen die tot het einde blijven hangen om de Aquanura-watershow bij te wonen. Looproutes die zorgvuldig zijn uitgekiend, zodat je lekker lang blijft dwalen. Bezoekers die hun eigen eten meenemen, maar toch liever aanschuiven bij een van de sprookjesachtige restaurants. En kinderen die gebiologeerd blijven stilstaan als er een stoet aan straattheater voorbijmarcheert. En dan heb ik het nog niet eens over de hele digitale beleving, die helemaal aansluit bij de wonderlijke wereld van de Efteling. Geweldig toch?!

Succes na de tentoonstelling

Lian_Duif_Marketing3.jpgHet is dan ook niet gek dat Lian Duif, program manager bij Stichting Jheronimus Bosch 500, bij de poorten van de Efteling aanklopte voor advies. Tijdens de Marketing Inspiration Day bij SAP vertelde zij over het succes van de Jheronimus Bosch-manifestatie, waar ik eerder al een blog aan wijdde. Wat ik met dit nieuwe blog vooral wil uitlichten, is hoe de stichting er – ná de succesvolle tentoonstelling – in slaagde om mensen naar ’s-Hertogenbosch te blijven trekken. Met hulp van de Efteling. “Wij wilden weten of de wetmatigheden van het attractiepark ook werken in de openbare ruimte; de binnenstad van Den Bosch”, vertelt Lian. “Dat heeft geresulteerd in een hele sterke marketinggedachte.” Ze doelt op de Bosch Experience, een ontdekkingsroute door de stad en regio. 

Een wandeling door de tuin der lusten

In het kader van de grote tentoonstelling begin dit jaar kreeg de stichting veel werken van Jheronimus Bosch naar de stad, behalve het absolute topstuk: de Tuin der Lusten. “Wij dachten: dat schilderij komt niet, dus leggen we daar de nadruk maar niet op”, legt Lian uit. “De Efteling dacht daar heel anders over: claim die tuin, breng hem tot leven in je binnenstad!” En dat hebben ze samen gedaan. Bezoekers van de stad kunnen nu op hellevaart over de oude Binnendieze, met videomapping op de gewelven. Er is een wonderlijke klim tussen fabeldieren op het dak van de Sint-Janskathedraal. En via een 3D-animatie waan je je in de gebouwen en straten van Middeleeuws Den Bosch. Lian: “Om bezoekers langer in de stad te houden, en een mooie kers op de taart te bieden, hebben we Bosch by Night opgezet. Dat is een spectaculaire lichtshow op de markt, waar ooit zijn atelier gevestigd was.”

Lian_Duif_Marketing2.jpgEn ja, de wetmatigheden van de Efteling werken ook in de binnenstad. ’s-Hertogenbosch wordt overspoeld door publiek dat Jheronimus Bosch wil beleven. Ze doen mee aan één van de vijftig Bosch-activiteiten om vervolgens – als de zon onder is – de lichtshow te ervaren. En daartussenin moet natuurlijk gegeten worden. Daar profiteert de horeca dan weer van. Er zijn walking dinners door de stad, speciale Bosch-arrangementen en de poel voor tijdelijk horecapersoneel in Den Bosch is helemaal leeggevist. “De horeca moest uitzendkrachten uit andere delen van het land gaan halen”, vertelt Lian. “En op maandagen draaiden ze een weekendomzet.”

Pieck en Bosch, hand in hand

De wereld van Bosch is echt pure beleving. Lian: “Monsters, hel, verdoemenis; mensen smuller ervan!” De thema’s die Jheronimus Bosch eeuwen geleden al inspireerden, zijn nu basis voor de beleving. Anton Pieck en Jheronimus Bosch hadden dit vast geweldig gevonden. De grote schilder met een fascinatie voor dood en verderf. En illustrator Anton Pieck, die zijn inspiratie haalde uit Charles Dickens, romantiek en natuurschoon. Wat dat betreft staan de twee lijnrecht tegenover elkaar. Maar die liefde voor fantasie, het tot leven brengen van een bijzondere wereld, creëren van een een beleving…dat delen ze zeer zeker. Daar laat ik mij als marketeer graag door inspireren!

Wil je deze geweldige beleving meemaken? Dat kan, want er is nog genoeg te doen. Een leuk detail (/leuke marketingactie): aankomende zondag is het Jeroenendag!

Bekijk de Inspiration Talk van Lian Duif hier terug.