Finance

Deel via:

Zijn planners overbodig in 2020?

Young confident businesswomanDankzij de automatische piloot kan een vliegtuig onder alle omstandigheden veilig landen. Google werkt aan de Driverless Car. Robots spelen voetbalwedstrijden en doen operaties. Ze kunnen steeds meer en maken menselijk ingrijpen overbodig. Maar wat betekent dat voor de Supply Chain? Hebben we nog planners nodig in 2020?
 

In het blad Slash van de TU/e las ik onlangs een boeiend verhaal over robotica. Robots worden voor steeds meer taken ingeschakeld. Nu worden ze daar nog voor geprogrammeerd, maar er wordt al gewerkt aan een uniforme, wereldwijde robottaal die robots in staat stelt om taken van elkaar te leren. Robots zijn snel, nauwkeurig en worden nooit moe.

Binnen de SCM-wereld heeft de SCM Control Tower de voorbije jaren opmars gemaakt. Vanuit de Control Tower wordt de hele supply chain van kop tot staart in de gaten gehouden. Als zich problemen - uitzonderingen - voordoen, worden die door de SCM-verkeersleiders in de control tower gesignaleerd, geanalyseerd en aangepakt.

Ouderwets?
Zou je dit hele proces door robots af kunnen laten wikkelen? Ja, misschien wel. Het is echter maar de vraag of we dat wel willen. Misschien vindt u me ouderwets, maar als ik vlieg vind ik het best prettig dat een 'echte' piloot in kan grijpen als de automatische het af laat weten. Het gaat immers nooit fout... tot het moment dat het wél verkeerd gaat.

Als technologie een vliegtuig veilig aan de grond kan zetten, kan het ook een planning optimaliseren. En waarschijnlijk hebben we over een paar jaar dankzij allerlei innovatieve, predictive oplossingen inderdaad geen planners meer nodig zoals we die op dit moment kennen. De rol van de planner zal wel veranderen. Ik verwacht dat er een situatie ontstaat waarin het systeem allerlei scenario's doorrekent en aanbiedt. Vervolgens is het aan de planner om het beste voorstel te accepteren. Planners veranderen dus geleidelijk in acception managers.

Inventiviteit
De control towers die u op vliegvelden vindt, worden bemand door extreem goed getrainde vluchtleiders die met behulp van technologische hulpmiddelen zicht houden op alle vliegbewegingen. Dat geldt ook voor de SCM Control Tower. En dat zal de komende jaren niet veranderen. Want net als in het luchtruim, vinden er soms incidenten plaats die niet in de boekjes staan, waar geen pasklaar scenario voor is. In zo’n situatie geven menselijk vernuft, ervaring en intuïtie de doorslag. Daarom worden planners voorlopig niet overbodig. De komende jaren blijft de mens bij SCM-processen nog wel aan de knoppen zitten.