Finance

Deel via:

Hoe behoud je het teamgevoel in een digitaliserende wereld?

Koen Gonnissen was jarenlang actief als coach van Belgische toptennissers zoals Kim Clijsters. Hij heeft zijn kennis uit de topsport succesvol vertaald naar het bedrijfsleven. En tot slot houdt hij zichzelf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het snijvlak van psychologie en organisatiekunde in samenwerking met onder meer de universiteit van INSEAD, Fontainebleau. Tijdens connect to innovate deelt Gonnissen op 3 oktober zijn visie op nieuw leiderschap in finance. 

Ik hou van de term leadershift. Het maakt in één klap duidelijk dat het voor de leiders van vandaag niet voldoende is om bij te sturen. Het moet radicaal anders, en dat vergt echt een verschuiving. Een verschuiving die moet plaatsvinden op drie niveaus: op persoonlijk-, team- en organisatieniveau. Ik geef 9 tips om rekening mee te houden in deze tijd van digitalisering. 

1. Stel sexy doelen

Ga binnen het team op zoek naar onnodige energie-lekken. Voorkom dat je teamleden vermoeit met alleen maar KPI’s die vaak saai en niet inspirerend zijn. Zorg voor doelstellingen die tot de verbeelding spreken! Heel belangrijk hierbij is om ook stil te staan bij de dingen die in de toekomst niet veranderen. Iedereen voelt aan dat verandering zorgt voor een gevoel van onzekerheid. Dus probeer ook eens vast te stellen waar mensen zich juist aan vast kunnen houden! 

2. Creëer het juiste ethisch kader

Na de financiële crisis volgde er een flink aantal Europese wetten en regels. Het is belangrijk om voldoende autonomie te behouden maar dat kan alleen door juist heel zorgvuldig vast te stellen waar het grijze gebied begint en daar verre van te blijven. Er is behoefte aan een duidelijk kader waarbinnen je in vrijheid kan opereren. Daarbij gaat de opkomst van Artificial Intelligence nog voor een bijkomende uitdaging zorgen. Welk ethisch kader stellen we vast voor onze digitale collega’s? Je kunt moeilijk zeggen: dat was niet mijn fout, het was onze AI-bot! 

3. Vertrouwen vergt nabijheid

Hoeveel uren ben je als teamleider, finance professional of CFO nog echt beschikbaar voor je mensen? De afgelopen decennia is het persoonlijke contact drastisch afgenomen. Maar ook vandaag de dag – ten tijde van virtuele teams met leden die elkaar vooral via Skype spreken – is de fysieke nabijheid ontzettend belangrijk. 

4. Vind het juiste talent

De verschuiving van finance zorgt voor nieuwe, atypische profielen. Gisteren verwachtte je bij een sollicitatiegesprek iemand in pak, wit overhemd, gepoetste schoenen. Vandaag schud je de hand van een whizzkid in jeans, polo en sneakers. De geldstroom verandert en als creditcardmaatschappijen en banken niet razend snel mee veranderen dan verliezen ze het van bedrijven als Alibabba en Tencent die met afgeleide betaalsystemen komen. Whizzkids begrijpen hoe deze bedrijven functioneren: je kan ze maar beter aan je zijde hebben! 

5. Claim je rol

Finance heeft een ontzettend belangrijke positie als het gaat om innovatie. Om die positie goed in te vullen is het cruciaal om nadrukkelijk afscheid te nemen van de rol als een soort Dagobert Duck die op de centen let. Haak aan bij de strategie van de organisatie! Wees een adviseur die slimme investeringen ziet. 

6. Sfeer kun je maken

De ping-pongtafel en de shotterkeskast (wat jullie Hollanders tafelvoetbal noemen) lijken voor sommigen misschien een onbenullige investering. Maar vergis je niet: sfeer is voor een belangrijk deel maakbaar! En in een omgeving waar de sfeer goed is, komt de intrinsieke motivatie van medewerkers veel gemakkelijker naar boven. Speel daarop in en beweeg mee met de ambitie van talenten. 

7. Leer van fouten

Alleen in een open feedback-cultuur kun je snel van je fouten leren. Ik zie bedrijven vaak lijstjes maken van dingen die mis gaan. Maar ze doen er niets mee. Terwijl iets ogenschijnlijk simpels als wekelijks de tops en flops te bespreken, een enorm verschil kan maken. 

8. Sta open voor frisse ideeën!

Stilstand is achteruitgang. Verandering is dus de enige manier om vooruit te komen. Zorg daarom voor nieuw bloed in de organisatie. Leer van het talent van nieuwkomers. Bij bedrijven als Google ben je als nieuwe medewerker ‘Le Petit Prince’. Je mag – in elk geval de eerste 6 maanden – om het even welk ‘new box’ idee op tafel gooien zonder dat iemand het mag afschieten. 

9. Meet vooruitgang

De KPI is heilig geworden, zeker binnen finance. Maar de KDI, die staat voor persoonlijke ontwikkeling, is zeker zo belangrijk. Meet daarnaast hoe trots medewerkers zijn om voor deze organisatie en binnen Finance te werken. Met KPI + KDI + TROTS + ENTHOUSIASME bouw je een winnende cultuur!

Wie aan de slag wil met de leadershift die nodig is, wie werkelijk op een andere manier naar zijn team wil leren kijken, zal rekening moeten houden met deze negen adviezen. Alleen dan maak je van succesvolle teamleden een dreamteam. 

 

 


 

Reageren op dit blog?