Finance

Deel via:

Eilandhoppen tijdens Concur Fusion Exchange: branded fares & boeiende ontmoetingen

Op 20 juni was het de allereerste Concur Benelux Fusion Exchange bij SAP in ‘s-Hertogenbosch. Terwijl het buiten subtropisch warm was, genoten de ruim honderd aanwezigen binnen van de airco en van de boeiende presentaties. De gehele Benelux Concur Community maakte kennis met elkaar en met de (nieuwste) mogelijkheden van Concur. In dit blog neem ik u mee langs een aantal highlights van de dag.

Over enkele weken ga ik met mijn gezin naar de Azoren, een vulkanische eilandengroep middenin de Atlantische oceaan. We gaan al eilandhoppend het gebied verkennen; wandelen, dolfijnen spotten, zwemmen, canyoning, lekker eten. Ik kijk ernaar uit om kennis te maken met de Azorische cultuur, de plaatselijke keuken en lokale gebruiken.

Een positieve vibe
Tijdens de Concur Benelux Fusion Exchange vond er eigenlijk een vergelijkbare ontdekkingsreis plaats. Partners, nieuwkomers, klanten en Concur-collega’s uit de Benelux ontmoetten elkaar in ’s-Hertogenbosch. Van private sector tot grote corporates, van travel managers tot IT. Iedereen wisselde ervaringen uit, keek in elkaars keuken, en liet zich inspireren door verfrissende visies en gebruiken. Er hing daardoor een positieve, gemoedelijke en vooral ook ‘open’ sfeer.

De ontvangstruimte bij SAP vormde het sfeervolle vasteland van waaruit iedereen ‘eilandhopte’ naar plenaire presentaties, boeiende breakouts en speciaal ingerichte ontmoetings-oases. Dit blog is mijn reisdagboek, waarin ik u graag meeneem naar vier van die eilanden.

Eiland 1: Partner Paviljoen
Tijdens Fusion Exchange presenteerden onze lokale partners BCD Travel, Carlson Wagonlit Travel, Meridian Global Services en VATbox zich in het Partner Paviljoen. Welke services en apps bieden zij? Hoe halen organisaties het maximale uit de Concur oplossing? Het Partner Paviljoen was dé plek voor klanten en geïnteresseerden om kennis te maken met ons ecosysteem, partners de hand te schudden en hen alles te vragen over hun aanbod. Het leuke vond ik dat er veel partijen waren die specifieke content deelden voor de Benelux, zoals over VAT-regelgeving en treinreizen met de NS.

Eiland 2: Meet & Greet
Een ongerept eiland, zo zou ik de Meet & Greet-area op de eerste verdieping omschrijven. Deze open plek bood nieuwkomers de gelegenheid om elkaar te ontmoeten op een ontspannen en laagdrempelige manier. Ik zag mensen samen een kop koffie drinken, ervaringen uitwisselen (‘Hoe start jij de Concur-journey?’) en verwachtingen delen (‘Hoe zou jij willen dat medewerkers hun reizen boeken via de online booking tool?’). Bij een volgende editie zou ik de Meet & Greet willen uitbreiden met een app, zodat je ziet wie er allemaal aanwezig zijn en mensen digitaal kunt uitnodigen voor een live ontmoeting. Een oase in de cloud, heerlijk toch?

Eiland 3: Branded Fares
Het ochtendprogramma bestond uit een welkomstwoord van dagvoorzitter Daphne Lammers, een gesprek tussen Patrick Van Deven en ik, een keynote van Christopher Juneau over de impact on spend, een verhaal van TripLink over trends in business travel en een sessie waarin ASML vertelt over hun ervaringen met Concur. Lucie Delaugère – Product Marketing Manager bij Concur EMEA – sloot het ochtendprogramma af met de plenaire sessie ‘Roadmap’, over de aankomende productlanceringen van Concur. Eén van die producten is ‘branded fares’. Vanaf eind deze maand zijn de boekingsklassen Light, Standard en Flex die o.a. KLM hanteert voor zakenreizen ook beschikbaar in de online booking tool van Concur.

Sinds dit jaar heeft een groot aantal vliegtuigmaatschappijen het aanbod van optionele diensten – zoals het inchecken van een extra koffer – gebundeld in pakketten (‘branded fares’), zodat reizigers niet meer à la carte hun reisproduct hoeven samen te stellen. Die informatie is nu in rijke en volledige vorm ook beschikbaar in Concur, waarbij de mogelijkheden ook nog eens zijn afgestemd op de bedrijfsspecifieke policies. Zakenreizigers kunnen nu dus heel eenvoudig hun eigen vlucht configureren op basis van een overzichtelijk aanbod én op basis van de mogelijkheden binnen hun bedrijf. Een echte verrijking, daar was de hele zaal het over eens.

Eiland 4: Customer Panel
Na de lunch volgden de aanwezigen twee breakout-sessies, waarbij ze uit vier topics konden kiezen: implementation & best practices, analytics & reporting, compliance & control, en duty of care & risk control. Daarna nodigde Jan-Willem Basselier – Customer Engagement Executive van Concur Benelux – klanten als Jacobs Douwe Egberts en Nike uit op het podium. Zij reageerden op boeiende stellingen. Vooral de stelling ‘trust over control vs. control over trust’ gaf stof tot nadenken. Waar kiezen organisaties voor bij het inrichten van hun expense tool? Geven ze medewerkers veel vrijheid, met steekproefsgewijze controle achteraf? Of geven ze de voorkeur aan een gecontroleerde omgeving waarbinnen medewerkers vrij kunnen acteren? Niet iedereen dacht daar hetzelfde over. Bottom line: wat u ook kiest het is nooit verkeerd, als het maar past binnen de (HR-)cultuur en de merkwaarden van uw organisatie.

Het smaakt naar meer
Tijdens de Concur Benelux Fusion Exchange kwamen uiteenlopende onderwerpen aan bod en ontmoetten diverse doelgroepen elkaar. Toch vloeiden al die ogenschijnlijk aparte eilandjes moeiteloos samen. Iedereen deelde op een open en eerlijke manier informatie, en was ontzettend eager om meer te weten over Concur.

Dat werkte ook voor mij zeer aanstekelijk. Ik wil dit in de toekomst graag blijven faciliteren. Ik zou ook heel graag een user group organiseren voor alle gebruikers. Lijkt dat u wat? En van welke topics zou u dan meer willen weten? Laat gerust een reactie achter bij dit blog!

Ik wens u alvast een prettige vakantie toe!

Patrick Klaver

Managing Director Concur Benelux

 PatrickenDaphne_uitsnede.jpg

 


 

Reageren op dit blog?