Een zaak van vertrouwen: de ongekende voordelen van een customer data cloud

Als ik zou zeggen dat ik je heel goed ken, zou je dan verrast zijn? Of je zelfs onprettig voelen? We hebben elkaar nog nooit ontmoet. We hebben geen wederzijdse vrienden. Desondanks ken ik je goed. Zó goed zelf, dat ik je dagelijks content stuur die je ‘misschien interessant vindt’. Je hebt er niet om gevraagd, maar komt er ook niet onderuit. Ik ken je en ik blijf je dingen sturen totdat je mailbox uitpuilt.

Wat vind je daarvan? Irriteert het je? Maakt het je boos? Gefrustreerd? Dat komt omdat dit precies de verkeerde manier is om een klant te benaderen. Desondanks zijn er veel organisaties die geen effectieve data en privacy protocollen hanteren. Dit beschadigt niet alleen de integriteit van je merk, maar ook het vertrouwen van je klant. Het is geen verrassing dat – zo blijkt uit onderzoek – 83 % van de internetgebruikers zich zorgen maakt over hun dataprivacy. Op lange termijn kan dit ‘datamisbruik’ zowel financieel als rechtmatig afgestraft worden.

Hmm… wat als er een manier was om het profiel van je klant te beheren, zijn voorkeuren correct te registeren én vertrouwen op te bouwen. Kortom: data verzamelen terwijl je je aan de wet houdt en de beleving van de klant beschermt.

Wat blijkt… er is een oplossing! Namelijk de customer data cloud.

Met je hoofd in de wolken: de voordelen van een customer data cloud

Voorop blijven lopen terwijl je omnichannel marketingprogramma’s implementeert, dat is voor bedrijven die een digitale transformatie doormaken essentieel. Zij hebben een oplossing nodig die centraal en schaalbaar is, eentje die risico’s verkleint, kansen vergroot en de klantervaring verbetert.

Dankzij de customer data cloud kan een bedrijf gemakkelijk en veilig communiceren met de klant via verschillende kanalen, apparaten en op verschillende locaties. Zo kun je relaties opbouwen en anonieme, online bezoekers veranderen in loyale klanten. Een cloud-native solution, gewijd aan het management van digitale identiteiten, het bijhouden van consent en voorkeuren en het leveren van gepersonaliseerde ervaringen, gebaseerd op directe data.

Al deze mogelijkheden behoren tot de voordelen van de customer data cloud.

computer screen & phone

Meer weten over Customer Data Cloud?

Download het whitepaper en bekijk de klantvideo van BCD Travel.

Begin vroeg en maak een verpletterende indruk

68% van de zakelijke kopers doet bij voorkeur eerst zelfstandig online research. 62% van de kopers baseert zijn criteria zelfs volledig op online research, zonder input van sales te vragen. Dit blijkt uit onderzoek van Forrester.

Wat betekent dit? Dat – als je succesvol wilt zijn – je vroeg moet beginnen met klantenbinding. Een versimpelde registratie, mogelijk gemaakt door een cloud solution, kan helpen bij het verzamelen van prospectdata in de vroegste stadia van de klantreis. Dit zorgt voor snellere, gepersonaliseerde en relevante ervaringen.

Vertrouwen opbouwen? Zet de klant centraal

Klanten baseren hun vertrouwen doorgaans op twee dingen: transparantie en persoonlijk databeheer. Volgens onderzoek van Accenture zou 75% van de klanten graag (enige) controle hebben over hun data en 70% wil graag weten waarvoor deze gebruikt wordt. Dit is niet alleen begrijpelijk, het wordt ook nog eens wettelijk vereist, bijvoorbeeld volgens de GDPR. Organisaties moeten een ervaring creëren die rekening houdt met de privacy van de klant.

Een klantcentrale benadering positioneert een organisatie niet alleen als een betrouwbaar merk, het vermijdt ook grote financiële tegenslagen. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook om te zien hoe je de fout in kunt gaan met het verzamelen van data en hoe dit de bottomline beïnvloedt. Een solution die consent en voorkeuren monitort, dwingt deze data naar verschillende kanalen en regio’s. Het biedt klanten daadwerkelijk controle over hun persoonlijke gegevens en vergroot het vertrouwen van de klant.

Personalisatie en de klantervaring balanceren

Laten we eerlijk zijn. Bedrijven moeten wel informatie verzamelen om hun concurrentie voor te blijven. Ze verzamelen data-gedreven informatie via digitale kanalen: sociale, analytische en mobiele.

Wanneer al deze informatie, data en consent, effectief wordt beheerd op één systeem, wordt het creëren van een gepersonaliseerde klantervaring een stuk makkelijker. Een effectieve customer data cloud verzamelt informatie op een veelzijdige manier, creëert een gedetailleerd op consent-gebaseerd profiel dat in de toekomst gekapitaliseerd kan worden.

In dit hyper-competitieve landschap is het niet genoeg om halfslachtig data te verzamelen. Klanten zijn niet alleen data-punten. Ze zijn individuen met een unieke smaak. Afgestemde strategieën en het gebruik van software dat op een ethische wijze data verzamelt is dé toekomst van de customer experience.

Bouw aan jouw vertrouwensband met de klant door middel van een global data privacy strategie. Lees hier meer!