Een voordeel van AI? Het maakt organisaties menselijker

De arbeidsmarkt en de werkvloer staan voor ongekende veranderingen. Ondanks dat deze veranderingen teweeg worden gebracht door robots en kunstmatige intelligentie (AI), helpen deze technologieën HR tegelijkertijd in te spelen op deze ontwikkelingen.

De klassieker ‘Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future’ van Martin Ford uit 2015 staat symbool voor veel van de publieke discussie over technologie en de arbeidsmarkt. Zo publiceren wereldwijd erkende consultancybureau’s met enige regelmaat over de disruptieve impact van dergelijke technologie op de werkvloer. AI en geavanceerde software brengen op de arbeidsmarkt veranderingen teweeg die wij maar moeilijk kunnen bevatten. Deze verschuivingen hebben niet alleen impact op zowel repetitieve taken, maar ook op kenniswerk en de aanpak van complexe problemen.

Ik ben het ermee eens dat ‘software de wereld overneemt‘ en nagenoeg iedere baan in de komende decennia gaat veranderen. Maar ik deel niet de vaak pessimistische – misschien zelfs wel dystopische – kijk op de impact van technologie. Ik denk juist dat AI HR kan helpen organisaties menselijker te maken.

verb-bedrijfsresultaten-pic

Meer weten over de toekomst van HR?

Ontdek hier de trends, tips en best practices voor het aantrekken en vasthouden van talent.

Personeel als klant behandelen

Bedrijven investeren in hun communicatie met en richting klanten. Zo vertrouwen we in belangrijke mate op analytics om de individuele voorkeuren van klanten te bepalen en hun customer journey te faciliteren. Dezelfde investeringen en werkwijze kunnen ook waardevol zijn in de interactie die organisaties hebben met zowel huidige als potentiële werknemers. Personeel als klant behandelen is wellicht het overkoepelende paradigma in HR.

Conversationele gebruikersinterfaces

In het bedrijfsleven zijn veel functies, richtlijnen, processen en interacties vastgelegd in softwaregebaseerde systemen. Een enorme verschuiving is gaande richting conversationele gebruikersinterfaces zoals chat en spraak, wat communicatie tussen mensen en systemen vereenvoudigt. Zo zijn al meer dan 34.000 chatbots actief op Facebook.

Chatbots kunnen ook op de werkvloer worden ingezet. Zo kan de technologie werknemers helpen met minder training productiever te zijn of te communiceren met zowel managers als HR. Zo handelen werknemers praktische zaken als declaraties en aanmeldingen voor trainingen waarschijnlijk graag af via chat.

AI voor diversiteit

Een andere belangrijke uitdaging op de werkvloer is het aanpakken van persoonlijk vooroordelen. Het menselijk brein wordt beïnvloed door ervaring, waardoor het risico bestaat bevooroordeelde beslissingen te maken. Dit kan de diversiteit op de werkvloer aantasten en potentieel talent verloren laten gaat. Algoritmes kunnen echter moeiteloos duizenden cv’s analyseren en helpen in korte tijd de beste kandidaten voor een functie te selecteren.

De wijze waarop robots en AI worden ingezet is van groot belang; indien deze technologieën verkeerd wordt gebruikt kunnen zij meer schade aanrichten dan waarde creëren. Bij het gebruik van geavanceerde software zou de intentie dan ook altijd moeten zijn om win-win situaties te creëren voor zowel werknemers, managers als HR. Zoals Peter Drucker zegt: ‘cultuur eet strategie als ontbijt’. De klassieke silo-gebaseerde organisatie heeft een lange reis voor de boeg. Nu is dan ook het moment om communicatie tussen bedrijven en individuen eenvoudiger, flexibeler en menselijke te maken.