Digital Transformation

    Deel via:

    Zakelijk bankieren 2.0: zo bied je een betere klantervaring

    Retailbanken zijn al jaren volop bezig om consumenten een betere klantervaring te bieden. Door de opkomst van online winkelen en mobiele communicatie konden retailbanken simpelweg niet anders. Tegenwoordig is digitaal bankieren en online communiceren met de bank de gewoonste zaak van de wereld voor consumenten. Inmiddels is ook de zakelijke sector zich ervan bewust dat de ontwikkelingen aan de consumentenkant ook toegepast kunnen worden om zakelijke klanten te ondersteunen.

    Hoe kunnen banken de informatie over klanten die zij tot hun beschikking hebben op een correcte en effectieve manier inzetten? Hoe ontwikkelen zij zich tot “intelligent enterprises”, met een 360°- beeld van de klant, waardoor ze klanten op individueel niveau precies die aanbevelingen kunnen doen die op dat moment bij hun leven passen? Bekijk deze korte video voor de antwoorden.

    Bekijk video

    Het lijkt een logische stap. Als CFO’s in hun dagelijkse leven op ieder moment willen bankieren, waarom zouden ze die mobiliteit, connectiviteit en het gemak dan niet tijdens hun werk willen? Toch lopen veel zakelijke banken nog achter op dit gebied.

    Tijdens de meest recente Sibos-conferentie in Toronto gaven bezoekers al aan dat deze kloof een probleem vormt voor banken. Veel mensen die ik sprak, vertelden mij zonder aarzelen dat de klantervaring in de zakelijke bankensector moet veranderen en ontwikkelen. Ze benadrukten dat zakelijke banken een betere digitale ervaring moeten bieden aan hun klanten. Het is tenslotte de groep die voor een groot deel van de inkomsten zorgt. De status quo – beperkte mogelijkheid tot internetbankieren en mobiele toegang – is dus niet voldoende.

    Samenwerken om te innoveren

    Wat willen zakelijke klanten? We nemen die CFO eens als voorbeeld. Laten we zeggen dat hij een vergadering bijwoont en een aantal elektronische overboekingen moet goedkeuren. In plaats van naar zijn kantoor te lopen om de overdrachten op zijn computer te voltooien, wil de CFO ze het liefst direct goedkeuren en verwerken op zijn mobiele device.

    En mobiliteit is nog maar het begin. Klanten willen ook dat hun bank realtime inzicht biedt in de dagelijkse financiële transacties. Door op ieder gewenst moment inzicht te hebben in de liquiditeit van het bedrijf, kunnen gebruikers beter onderbouwde beslissingen nemen over het kasbeheer.

    Om deze diensten te kunnen leveren en daarmee te voldoen aan de digitale behoeften van zakelijke klanten, moeten banken nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Een digitale ervaring creëren, is echter meer dan het online beschikbaar maken van oude processen. Het vraagt om echte innovatie van commerciële banken die voorop willen lopen in de digitale economie. Voor sommige banken kunnen financiële technologieën (fintechs) een effectieve manier zijn om te innoveren.

    Fintechs kunnen vaststellen waar zakelijke banken tekortschieten bij het leveren van een goede klantervaring. Zo kunnen ze functionaliteiten ontwikkelen die de kloof dichten tussen traditionele processen en wat zakelijke klanten verwachten.

    Banken zien fintechs veelal als een bedreiging, maar dat is misschien kortzichtig, zei een financieel directeur in een recent artikel van TechCrunch. "In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht", zegt Naveed Sultan, Global Head of Treasury and Trade Solutions bij Citigroup, “denk ik dat de kans op succesvolle samenwerking met fintech groter is dan dat technologie zorgt voor disruptie, vooral aan de institutionele kant.”

    Verbinden van zakelijke banksystemen met ERP-oplossingen van klanten

    Een probleem is dat fintech-oplossingen vaak zijn gebaseerd op geavanceerde next-gen informatietechnologie. Terwijl de systemen van banken soms nog dateren uit het laatste millennium.

    Om toch waarde te kunnen halen uit fintech – en de klantervaring drastisch te verbeteren –moeten commerciële banken investeren in de nieuwste digitale technologie. Door open banksystemen in de cloud te creëren, kunnen zakelijke banken makkelijker innovatieve technologie inzetten om te voldoen aan de verwachtingen van zakelijke klanten.

    Bijvoorbeeld door ERP-oplossingen van zakelijke banken te verbinden met die van hun klanten.

    Zo hoeven klanten betalingsbestanden niet meer met traditionele middelen naar de bank te sturen, maar kan dat gewoon digitaal vanuit het ERP-systeem. Dit type corporate-to-bank of multibank-connectiviteit creëert een betere digitale ervaring, bespaart tijd, vermindert fouten en verlaagt de verwerkingskosten. Verschillende deelnemers van de Sibos-conferentie toonden interesse om hun bank digitaal te verbinden met de ERP-systemen van hun klanten.

    Door digitale verbindingen tot stand te brengen met zakelijke klanten realiseren banken over de hele wereld doeltreffende ontwikkelingen en besparingen. Dat is de brandstof die nodig is om de digitale transformatie in gang te zetten.

    Lees nu hoe SAP banken en financieel dienstverleners helpt om een succesvolle digitale transformatie te realiseren.

    Hoe kunnen banken de informatie over klanten die zij tot hun beschikking hebben op een correcte en effectieve manier inzetten? Hoe ontwikkelen zij zich tot “intelligent enterprises”, met een 360°- beeld van de klant, waardoor ze klanten op individueel niveau precies die aanbevelingen kunnen doen die op dat moment bij hun leven passen? Bekijk deze korte video voor de antwoorden.

    Bekijk video

    Dit blog is een vertaling van ‘Delivering A Better Client Experience: Next-Generation Corporate Banking 2.0’