Digital Transformation

    Deel via:

    Verban koffiedik kijken: Demand Sensing is de oplossing!

    RetailKlachten over lege schappen, overvolle winkels en centrale magazijnen en boze leveranciers over de beschikbaarheid van hun producten! Zijn dit de zaken die jou bezig houden? Dan is de tijd aangebroken om na te denken over demand sensing en een flexibele logistiek.

    Maak het verschil!

    Het internet bestookt de wereld met product reviews, trends en ‘likes’. Wat vandaag in is, is morgen achterhaald. Nieuwe productintroducties en promoties zijn aan de orde van de dag en hoewel financieel misschien van ondergeschikt belang, deze introducties maken of breken je als merk of als formule. In de modebranche kan een mislukte voorjaarscollectie zelfs het resultaat van het hele jaar bepalen.

     

    Het beperkte of juist veelomvattende aanbod en lange(re) doorlooptijden bepalen dat beslissingen genomen moeten worden vóór dat de eisen van de consument bekend zijn. Dit kan leiden tot de verkeerde voorraad op de verkeerde plek.

    Het nieuwste model iPhone of Galaxy?

    Neem bijvoorbeeld bedrijven die high-tech producten verkopen. De technologie verandert snel, de interesse van de consument ook. Je ziet het bij de nieuwste toestellen van Apple en Samsung: de productintroducties van deze merken zijn niet meer bij te benen. Waar de ene dag mensen in een slaapzak voor de winkeldeur liggen te wachten voor de lancering van het nieuwste model, zijn deze apparaten de volgende dag - bij wijze van - in de koopjeshoek te vinden. Geen twijfel over mogelijk, de markt van mobiele telefonie is trendgevoelig.


    Men zegt wel eens: ‘voorspellen is moeilijk, zeker als het de toekomst betreft’. Is dat ook voor u van toepassing?

    De oplossing: Demand Sensing

    Om te overleven moeten bedrijven wendbaar en flexibel zijn in hun logistieke proces. Ze moeten kort op de bal kunnen spelen en direct kunnen reageren of beter nog anticiperen op veranderingen in de vraag. Zij moeten logistiek gezien snel kunnen schakelen op de veranderingen in het consumentengedrag. Maar het begint natuurlijk met het verkrijgen van inzicht in die veranderingen. Demand Sensing geeft bedrijven dit inzicht in het koop- en keuzegedrag van de consument.

     

    Demand Sensing in de praktijk

    De relatie tussen lekker weer en de verkoop van ijs is een open deur, evenals de link tussen het gebrek aan een zonnig voorjaar en het ‘succes’ van de laatste zomercollecties. Demand Sensing brengt dergelijke ‘voorspellingen’ naar een ander niveau door relaties te leggen tussen, bijvoorbeeld, sentiment en de vraag naar een product. Maar ook tussen gegevens uit het verleden zoals introducties en events en de voorspellende waarde hiervan voor het heden. Durft iemand te speculeren wat het succes zal zijn van de iPhone 6 of wat het effect van de introductie van iOS7 zal zijn? Ik niet. Maar we kunnen wellicht leren van introducties van voorgaande iPhones. In sommige gevallen geldt hier ‘resultaten uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst’. We kunnen vervolgens nog een stap verder gaan door in te spelen op dit sentiment met gerichte aanbiedingen: met als uiteindelijk doel de vraag te beïnvloeden.

     

    Een aanpassing van logistieke en inkoopprocessen op een dagelijkse of meer frequente basis is dan wel noodzakelijk. Met Demand Sensing kom je dichter bij de kern van de vraag. Een gestroomlijnd proces, actiegerichte stappen en de juiste tools om beschikbare data te analyseren leveren een accurate voorspelling op. Een flexibele Supply Chain doet vervolgens de rest!

    De waarde van Demand Sensing

    Hoe sneller Demand Sensing wordt ingezet, hoe groter de waarde - voor zowel bedrijf als de klanten. Met behulp van near-real-time inzicht in de vraag kunnen bedrijven niet alleen anticiperen, maar ook de vraag doelgericht vormen en beïnvloeden. Dit betekent dat vraag en aanbod voortdurend op elkaar zijn afgestemd. Met als gevolg tevreden klanten, ‘lege’ magazijnen en blije leveranciers!

     

    Terug naar mijn buurtslijterij…

    Om mijn slijter er weer eens bij te halen; hij kan waarschijnlijk aardig voorspellen hoe het nieuwste Bavaria bier in zijn winkel gaat lopen. Dit komt omdat hij zijn clientèle kent, redelijk accuraat kan bepalen wat voor weer het wordt en weet of er een EK of WK in aantocht is. Hij kan hier dus op anticiperen bij het plaatsen van zijn bestelling bij de groothandel.

     

    Op basis van deze informatie kan de slijter de productintroductie van dit nieuwe biertje in zijn slijterij regisseren, maar hij heeft ook controle over de bijsturing tijdens de ‘levenscyclus’  van het product en uiteindelijk ook over het bepalen van de prijzen en promoties in zijn winkel om de vraag bij te sturen. Maar meer daarover in mijn volgende blog!

    SAP denkt visionair: de volgende generatie ‘forecasting’ tools dient zich aan!   

    Meer informatie over SAP

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van digitale transformatie? Lees verder op het blog.