Digital Transformation

    Deel via:

    Technologie verbindt retailer en consument

    Innovatie, ontwikkeling, community en educatie kwamen aan bod tijdens Retail’s Big Show: hét grootste Retail evenement van het jaar. De lering die ik uit dit kennisevenement trek: retailers kunnen niet aan de zijlijn van de mobiele revolutie blijven staan.

    Cijfers over het gebruik van mobile devices in Nederland

    Volgens een onderzoek van Google is 43 procent van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. 71 procent van deze smartphone-gebruikers zet zijn of haar toestel weleens in voor een zoekopdracht naar een product of dienst. 16 procent van de gebruikers doet aankopen via de smartphone. Een ander onderzoek in opdracht van TNS NIPO geeft aan dat smartphone - en tabletgebruikers 95 procent van hun tijd aan Apps besteden en maar 5 procent aan mobiele websites.

     

    Deze cijfers liegen er niet om! De mobiele consument is sterk aanwezig. Sterker nog: cijfers tonen aan dat verkoop en promotie via het mobiele kanaal alleen maar gaat toenemen. Amerikaans onderzoek wijst uit dat retailers aan de andere kant van de Atlantische oceaan inspringen op deze ontwikkeling. De vergelijk-, dagaanbieding- en shopassistentie apps lopen terug in cijfers: terwijl de retailers hun gezamenlijke markaandeel in apps in een jaar tijd bijna zien verdubbelen. Ze zijn aan het uitvogelen hoe zij deze mobiele apps het beste in moeten zetten. Maar hoe staat het met de mobiele strategie van de Nederlandse retailer?

    Zoektocht naar succesvolle mobiele strategie

    In Nederland houden nog niet alle retailers rekening met bovenstaande cijfers en ontwikkelingen. Ik merk zelf dat de Nederlandse retailer de kat uit de boom kijkt op het gebied van mobility. Deze afwachtende houding kan er toe leiden dat je op een bepaald punt de boot mist.

     

    De zoektocht naar een succesvolle mobiele strategie is confronterend: de oplossing past vaak niet in het huidige business model. De retailer zal de manier waarop er contact wordt gemaakt met de consument moeten verschuiven naar het mobiele kanaal. Daarbij komt kijken dat je verder moet denken dan een traditionele webshop. Ook zijn retailers huiverig voor de kosten die gepaard gaan met de overstap naar een mobile business model.

    Retailers moeten deze mobiele ontwikkelingen echter niet met argusogen blijven bekijken, maar er juist aan deelnemen. Hoe pak je dat aan?

    Mede mogelijk gemaakt door technologie

    Als retailer moet je buiten de gebaande paden durven treden om je doel te bereiken: retail zonder grenzen! Ik ben van mening dat deze ontwikkelingen - in de technologie - kunnen leiden tot andere samenwerkingsmodellen. Er is de komende jaren een lucratieve samenwerking mogelijk tussen retailers en niet-retailers. Zo kunnen retailers in zee gaan met zakelijke en maatschappelijke dienstverleners. Mobile devices als tablet, smartphone of laptop kunnen deze branches met elkaar verbinden.

     

    Een voorbeeld. Een grote klant van SAP is het Canadese Société de transport de Montréal (STM). Hét openbaar vervoersbedrijf van Canada. Zij komen met een unieke mobiele oplossing voor treinreizigers welke relevante informatie en aanbiedingen van meer dan 240 regionale retailers en businesspartners pusht.

    Vertaalslag naar Nederland

    Is dit ook mogelijk voor publieke vervoersbedrijven in Nederland? Door de technologie is het niet nodig dat een winkel zich daadwerkelijk vestigt in de stationshal. Als een retailer gebruik wil maken van het grote netwerk van een vervoersbedrijf, zou dat ook kunnen door een samenwerkingsverband aan te gaan op technologisch niveau.

     

    Het voordeel voor beide partijen is simpel: een interactieve app biedt een stukje dienstverlening en service aan de reizigers. Zo kan het vervoersbedrijf in de daluren extra aanbiedingen pushen via de app, dat maakt het aantrekkelijk om in de daluren te reizen. Ook zou de reiziger twee cent per aankoop van een kopje koffie op het station kunnen sparen om uit te geven in de app op zijn mobiele telefoon. Daarnaast kan de reiziger op zijn verjaardag worden verrast met een speciale aanbieding. En zo zijn er nog vele voordelen.

    Traditioneel denken vs. mobiele technologie

    Bij een interactieve app staat dienstverlening centraal. Via zo’n app kun je de consument individueel benaderen en direct aanbiedingen doen. Als ik zelf een retailer was, zou ik ervoor zorgen dat de ontbrekende mobiele strategie wordt uitgewerkt. Dat betekent dat ik, in de rol van retailer, op zoek zou gaan naar die ene grensverleggende en interactieve app. Bij dit proces vind ik ‘out of the box’ denken erg belangrijk. Als het mobile business model helemaal is uitgedacht, kun je vervolgens als retailer een pilot uitvoeren met die interactieve app. De technologie is bij de consument niet meer weg te denken, nu de retailer nog!

     

    SAP biedt een breed scala aan mobile oplossingen, precision retailing en het Big Data platform. Nieuwsgierig?

    Meer informatie

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van Retail en Innovatie? Lees verder op het blog.