Digital Transformation

    Deel via:

    Retail trends: terugblikken en vooruit kijken

    De laatste maand van het jaar is een goed moment om kort terug te blikken op 2013 en voorzichtig vooruit te kijken naar 2014. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van retail?
     

    Kun je je voorstellen dat je in de nabije toekomst door de stad loopt met Google Glasses op je neus? En dat er direct - persoonlijke - kortingen en acties worden aangeboden? Of dat je met je smartwatch of bril een etalage scant en dat er dan meerdere producten of diensten - naar jouw interesse - worden aangeboden?

    Na afgelopen jaar - dat de boeken in gaat als een rampjaar voor de retailsector - lijkt zoiets nog erg onwerkelijk. Het consumentenvertrouwen staat op een erg laag pitje en het omzetverlies in 2013 was ongekend groot.

    Niet alleen maar kommer en kwel...

    Er waren ook lichtpuntjes. Zo zijn de online consumentenbestedingen het afgelopen jaar met negen procent gestegen en boekten meerdere retailers grote successen. Een voorbeeld: hoewel meerdere filialen van de Bijenkorf gaan verdwijnen omdat het warenhuis zich gaat richten op de online verkoop, komt daar de Primark in enkele stadscentra voor terug. Retailers hoeven niet alle concurrentie als bedreiging te zien. De reusachtige Primark in Eindhoven creëert traffic naar de stad. Fast fashion is in trek (en de Fair Retail-discussie die daarop volgt is een logische weerslag). Maar niet alle consumenten kiezen altijd voor de allerlaagste prijs. De consument kiest steeds vaker voor kwaliteit. Ook de herkomst van een product wordt belangrijker.

    In 2014 verwacht ik dat retailers nog steeds op de proef worden gesteld. We hebben geen kristallen bol nodig om te voorspellen dat vele huishoudens blijven worstelen in 2014.  Het besteedbaar inkomen en de koopbereidheid zullen - op zeer korte termijn - niet snel verbeteren. Welke retailtrends kunnen we in 2014 verwachten?

    Omnichannel retailing

    De explosieve groei van omnichannel zorgt ervoor dat de dialoog tussen consumenten steeds vaker plaats vindt via mobiele telefoon en tablet naast de traditionele kanalen. In 2014 zal vooral de waarde van de aanbeveling zwaarder gaan wegen door social media.

    Ik schreef al eerder dat winkelen met een smartphone op zak een hele andere dimensie krijgt. Consumenten switchen tussen desktop, mobiel en fysieke winkel. Hoog tijd voor een omnichannelstrategie. Een goed voorbeeld is Nespresso. Daar komen internet orders, fysieke winkels, mobile shopping en callcenter-systemen bij elkaar. Resultaat: een naadloze winkelervaring en een goede relatie met de klant.`

    Social Media

    Een andere manier om aan de klantrelatie te werken is via social media. Een jaar geleden schreef ik al dat retailers zich niet meer kunnen permitteren om machtige social media te negeren. De klant is te bereiken via sociale netwerksites als Facebook, microbloggingdienst Twitter, video-platform YouTube en andere kanalen.

    Volgen, de dialoog aangaan en communities starten is één ding. Maar het echte werk begint bij het versturen van persoonlijke aanbiedingen aan uw klant. En dat kan met behulp van social media, mobile devices en apps. Hoe gaat u dat aanpakken in 2014?

    Big Data

    De groeiende hoeveelheid en verscheidenheid aan data zit vol met beloften. Er wordt steeds meer data verzameld: bezoeken aan en aankopen bij webshop en traditionele winkels worden vastgelegd. Maar ook inzicht in de aankoophistorie van consumenten wordt opgeslagen.

    Hoewel de retailer of merchandiser jaren geleden nog niet écht geïnteresseerd leek in wie er aan hun kassa stond, merken we dat dat de afgelopen jaren is veranderd. Semi-persoonlijke informatie is voor de traditionele retailer nu ook interessant. Veel retailers hebben momenteel al inzicht in bovengenoemde gegevens, maar bundelden deze nog niet naar hapklare brokken waar medewerkers direct mee aan de slag kunnen. Bekijk ook mijn video-blog ‘Big Data in Retail’.

    Nog goede voornemens?

    Als conclusie kun je stellen dat interactie, informatievoorziening, omni-channel en beloning de retailer onderscheidend maken. Ook in 2014. Ik weet dat vele retailers hun, back-end, huis op orde hebben. In 2014 wordt het tijd voor de retailer om te differentiëren.

    Heeft u als retailer nog goede voornemens voor 2014? Ik hoor ze graag! Volg mij op twitter (@JTuitBest) en lees ook in 2014 regelmatig de SAP blogs van mij en mijn collega’s. Fijne feestdagen!

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van Digital Transformation? Lees verder op het blog.

     Lees meer