Digital Transformation

    Deel via:

    Need for speed: snelheid cruciaal in de supply chain

    We krijgen onze bestellingen liever gisteren dan vandaag in huis. Het verkorten van levertijden is dan ook cruciaal om het hoofd boven water te kunnen houden. Zeker nu we de hete adem van China in de nek voelen.

    Investeren in de supply chain lijkt een veilige keuze. Volgens recent onderzoek van Capgemini zorgen investeringen in deze tak van sport voor de hoogste ROI.

    Met name digitalisering van de supply chain kan volgens het adviesbureau significant verschil maken voor de prestaties en toekomstperspectieven van organisaties. Bedrijven lijken dat overigens over het algemeen goed aan te voelen. Adviesbureaus besteden volgens datzelfde onderzoek de meeste uren op supply chain, maar liefst 18 procent van het totale aantal.

    white-paper-de-weg-naar-digitale-transformatie

    Pakketjeseconomie

    Supplychainoptimalisatie staat niet voor niets de laatste tijd in de schijnwerpers. We leven in een ‘pakketjeseconomie’. Dat was de afgelopen feestdagen wederom overduidelijk zichtbaar. Bedrijven als PostNL en DHL draaiden overuren om alle gadgets, kleding en andere aankopen zo snel mogelijk bij de klant te krijgen.

    Iets minder zichtbaar zijn de inspanningen van de bedrijven daarachter. Ook zij zijn er alles aan gelegen het pakket zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Een soepel werkende, doorgeoptimaliseerde supply chain is daarvoor cruciaal.

    Need for speed

    Waarom die ‘need for speed’? Dat is vrij eenvoudig verklaarbaar. De moderne consument ziet zijn behoefte het liefst zo snel mogelijk vervult. Dagenlang wachten op een aankoop past niet in dat plaatje. Dat geldt zeker voor millennials. Mensen onder de 35 jaar snakken naar wat in het Engels ‘instant gratification’ heet. Gebeurt dat niet, dan verliezen ze al snel hun geduld.

    Er zijn meer redenen tot urgentie. Europa voelt de hete adem van China in de nek. Het Aziatische land staat bekend om zijn goedkope productiemethoden. Toch wisten Europese concurrenten het nog altijd op levertijd te winnen. Bestellingen van China laten immers vaak weken, zo niet maanden op zich wachten.

    Nieuwe Zijderoute

    Dat is wellicht binnenkort niet meer zo. Het Aziatische land investeert op dit moment het niet al te misselijke bedrag van 1 biljoen (1.000.000.000.000) dollar in wat de Nieuwe Zijderoute heet. In totaal zal dat bedrag oplopen tot tussen de 4 en 8 biljoen dollar. Deze enorme verzameling infrastructurele mammoetprojecten (met name treinrails) loopt dwars door Azië en moet de levertijden vanuit de opkomende wereldmacht sterk verkorten.

    Dat knaagt aan het bestaansrecht van Europese bedrijven die hun levertijden niet op orde hebben. Het is bovendien geen toekomstmuziek; de Chinese hardwarefabrikant Lenovo plukt er nu al de vruchten van. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het nieuwe distributiecentrum van Alibaba in Luik, zodat vanuit daar voorraden kunnen worden opgeslagen en zelfdedaglevering mogelijk wordt.

    Ineens is die focus op supplychain-investeringen goed verklaarbaar. Maar hoe zorg je voor die versnelling in je toeleveringsketen? Moderne supplychainplatforms vormen een sleutel in die digitaliseringsstrategie. Deze platforms maken allerlei optimalisaties mogelijk. Een aantal voorbeelden:

    1. Optimalisatie van routes

    Intelligente tools als kunstmatige intelligentie, machine learning en internet of things optimaliseren routes en verkorten zo transporttijden.

    2. Optimalisatie van planningen

    Dezelfde technologie kan transportplanningen optimaliseren, waardoor organisaties hun beschikbare assets slimmer kunnen benutten. Ook dat verkort de levertijden.

    3. Real-time ingrijpen

    Via centrale dashboards houden organisaties realtime zicht op het leveringsproces. Zijn er vertragingen? Moet ik mijn klant daarvan op de hoogte brengen? En hoe kan ik dit zo snel en goed mogelijk oplossen?

    4. Efficiencyverbeteringen in transportladingen

    Een slim ingeladen vrachtwagen bespaart tijd bij het uitladen. Bijvoorbeeld door de volgorde van de geladen goederen omgekeerd te matchen met volgorde van levering in de route. Daarnaast zorgt het voor maximale capaciteitsbenutting van de vrachtwagen en daarmee een besparing van onnodige kosten. Halflege vrachtauto’s zijn immers niet maximaal efficiënt.

    Ook in het magazijn is er winst te behalen. Bijvoorbeeld door deze dusdanig efficiënt in te richten dat orderpicken vlotter verloopt. Ook hier kan slimme software een handje helpen.

    Mahle

    Mahle, een Duitse leverancier van auto-onderdelen, heeft de urgentie van een snelle supply chain en de noodzaak van digitalisering goed begrepen. Zij hebben met behulp van een modern supplychainplatform het volledige proces van verzending inzichtelijk gemaakt, de horizon van de planningscyclus teruggebracht naar 6 weken, kosten gereduceerd, en het gebruik van het inkomend laadvermogen verdubbeld.

    Aan de ‘need for speed’ komt voorlopig geen einde. Wie zijn supply chain niet klaarstoomt voor razendsnelle leveringen, is straks ironisch genoeg het eerste klaar.

    Snelheid is een belangrijke pijler van de supply chain. In deze gratis whitepaper leer je welke rol innovaties spelen in het verzekeren van een blijvende waardecreatie.

    Download gratis