Digital Transformation

    Deel via:

    Disruptie in de verzekeringsbranche

    In de ooit zo productgestuurde verzekeringsbranche groeit de behoefte om klantgerichter te worden. Consumenten hebben tegenwoordig de keuze uit tientallen verzekeraars. En hoewel veel consumenten begrijpen dat een verzekering essentieel is, zien ze ook dat ze geld kunnen besparen op hun verzekering. Om te blijven concurreren én te voldoen aan de behoeften van de klant, moeten verzekeraars een klantgericht businessmodel ontwikkelen. Tegelijkertijd moeten ze ook meer aandacht besteden aan schadepreventie en betere beschermingsdiensten. Om deze transformatie mogelijk te maken, digitaliseren veel verzekeraars hun bedrijfsprocessen.

    Hoe zet je de stap van relatief traditionele verzekeraar naar een moderne “intelligent enterprise”? En wat zijn daarvan de voordelen? Ik stelde Bob Cummings, Global Head of Insurance bij SAP, deze belangrijke vragen. Je vindt zijn antwoorden in deze korte video.

    Bekijk video

    De klant verwacht interactie

    Uit onderzoek van Bain & Company en Research Now blijkt dat verzekeraars flinke inspanningen leveren om de klantloyaliteit te vergroten. Digitale platformen krijgen een centrale plek in de organisatie, werknemers worden omgeschoold en customer journeys worden opnieuw ontworpen. Dat zijn cruciale stappen, zeker omdat veel consumenten hun verzekeraar makkelijk inruilen voor een ander. Maar om nog klantgerichter te worden, moeten providers de klantinteractie en de betrokkenheid van klanten verbeteren met een meer geïntegreerde multichannelomgeving. Zo kunnen verzekeraars gerichtere aanbiedingen doen op basis van wat de klant nodig heeft. Of met behulp van kunstmatige intelligentie chatbots ontwikkelen om vragen van consumenten snel te beantwoorden. Maar consumenten willen vooral dat een verzekeraar hun risico’s begrijpt en een polis biedt die voldoet aan hun behoeften.

    Data blijft de belangrijkste tool voor verzekeraars

    Verzekeraars beschikken over enorme hoeveelheden data. Daarmee kunnen ze op ieder moment cruciale vragen beantwoorden. Een rapport van McKinsey laat zien hoe data invloed heeft op de verzekeringsbranche. Grote zorgverzekeraars verbeteren bijvoorbeeld hun bestaande bedrijfsmodellen met data om cross-selling te bevorderen en klantverloop te verminderen. Daarnaast gebruiken ze data om betere relaties op te bouwen tussen assurantiemakelaars en verzekeraars. Bovendien gebruiken ze data om de relatie tussen klanten en verzekeraars te verbeteren met realtime visualisatie en monitoring. Door bijvoorbeeld gedrag van klanten in kaart te brengen, kunnen verzekeraars het verzekeringsbereik verbeteren en klantspecifieke dekkingen creëren.

    Altijd voldoen aan de huidige wet- en regelgeving

    De verzekeringsbranche heeft te maken met steeds strengere wet- en regelgeving. Deze regels zorgen ervoor dat verzekeraars binnen de wettelijke grenzen producten en diensten aan klanten kunnen leveren. Maar ook hoe verzekeraars om moeten gaan met vertrouwelijke informatie. Uit een artikel van de National Library of Medicine en de National Institute of Health blijkt dat er grote zorgen zijn over de risico’s dat vertrouwelijke informatie van bijvoorbeeld patiënten toegankelijk is voor onbevoegden. Daarom is het belangrijk dat verzekeraars de juiste balans vinden tussen het zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke data en het verzamelen, gebruiken en analyseren van gegevens om waardevolle inzichten te krijgen.

    Door te digitaliseren kunnen verzekeraars het risico minimaliseren dat gegevens in de verkeerde handen terechtkomen. Digitalisering is bovendien een effectieve oplossing voor risicomanagement. Dit wordt essentieel om data correct te beheren, te verzamelen en te gebruiken, net als het algemene beheer van bestanden van polishouders.

    Overstappen naar een digitaal landschap

    De overstap naar een digitaal landschap heeft veel voordelen voor verzekeraars. Verbeterde end-to-end bedrijfsprocessen met volledig geïntegreerde systemen, die front- en backoffice management efficiënt en effectief maken. Een digitale werkwijze voor het monitoren van succesfactoren en die bedrijven helpt om betere beslissingen te nemen. Door de customer en partner engagement te verbeteren, en te voldoen aan wet- en regelgeving, kunnen verzekeraars vooroplopen in de markt.

    De vraag is niet óf verzekeraars moeten digitaliseren, maar vooral hoe en wanneer. Binnen iedere organisatie zijn er factoren die digitale transformatie mogelijk maken. Als u wilt weten hoe uw organisatie kan transformeren, download dan de brochure SAP Cloud for Insurance. In deze brochure ontdekt u hoe u de overstap naar digitalisering effectief realiseert en hoe uw organisatie hiervan profiteert. Ga voor meer informatie naar SAP for Insurance Suite.

    Hoe zet je de stap van relatief traditionele verzekeraar naar een moderne “intelligent enterprise”? En wat zijn daarvan de voordelen? Ik stelde Bob Cummings, Global Head of Insurance bij SAP, deze belangrijke vragen. Je vindt zijn antwoorden in deze korte video.

    Bekijk video

    Dit blog is een vertaling van ‘Disrupting The Insurance Industry: How Digitalization Enables A Customer-Focused Business Model'