Digital Transformation

    Deel via:

    Digitale transformatie in de chemiebranche

    De chemiebranche is niet één branche. Eigenlijk is het een combinatie van verschillende branches die specifieke producten vervaardigen, zoals basischemicaliën, verf, schoonheidsproducten, geuren en smaakstoffen voor eten. Alle branches hebben te maken met uitdagingen die worden veroorzaakt door de snelle veranderingen in digitale technologie, klantvragen en wereldwijde concurrentie.

    Hoe bouw je aan die stevige digitale core, zodat je maximaal profiteert van IoT, analytics, machine learning en blockchain? Hoeveel bedrijven in de chemiebranche zijn jou al voorgegaan, en hoe pakken zij het aan? Deze korte video biedt inspiratie.

     Bekijk video

    In het verleden domineerden grote producenten de markt. Zij stelden operationele efficiëntie boven flexibiliteit en aanpasbaarheid. Tegenwoordig schudden nichespelers met een sterke focus op de klantvraag de markt flink op. Deze nieuwelingen dagen de gevestigde orde uit om zich te onderscheiden. Dat doen ze door kleinere batches te produceren, aangepast op de specifieke wensen van klanten en door diensten, ervaringen en uitkomsten te verkopen. Tegelijkertijd zijn het early adopters van het werken met digitale technologieën als kern van hun organisatie.

    De grote, gevestigde bedrijven en kleinere, opkomende concurrenten moeten werken onder dezelfde omstandigheden. De commoditisering van de branche verliep al vlot. Maar omdat olieprijzen laag zijn gebleven, is die nu echt in een stroomversnelling geraakt. Instabiele grondstofprijzen voegden een element van kostenvariabiliteit toe. En nieuwe technologieën als 3D-printen bieden nieuwe kansen voor kunststoffen, harsen, keramiek en poeders.

    Ook globalisering heeft de chemiebranche op zijn kop gezet. Nieuwe concurrenten, markten en regelgevingskwesties veranderden de dynamiek in de branche. De groei van economie en productie in Azië veroorzaakt nu nog rumoer. Veel bedrijven zoeken als reactie daarop hun heil in fusies en overnames om te kunnen blijven concurreren en groei te stimuleren. Deze fusiebedrijven hebben daarom dagelijks te maken met de grote uitdagingen van het integreren van alle besturingssystemen in één systeem.

    Daarnaast gaat er dreiging uit van innovatieve bedrijven die hun markten, producten, diensten en technologieën volledig opnieuw hebben uitgevonden. Een voorbeeld hiervan is de verf- en coatingmarkt. Bedrijven verkopen nu ervaringen in plaats van producten. Het gaat niet over de kleur van de verf, maar om hoe de verf eruitziet op de muur en hoe het past binnen de beleving van het hele huis. Met een geïntegreerde digitale supply chain gecombineerd met klantdata, creëren bedrijven een direct-to-consumer model. En door te werken met retailoutlets en geautomatiseerde mengsystemen met sensoren zorgen ze ervoor dat ook maatwerkproducten steeds vaker de eerste keer naar tevredenheid van de klant zijn. Ondertussen verzamelen ze tijdens het proces waardevolle klantdata en inzichten.

    Voordeel behalen

    De gevolgen die deze veranderingen met zich meebrengen, zijn duidelijk waarneembaar. Dat geldt ook voor de uitdagingen die er het gevolg van zijn. Chemiebedrijven moeten nieuwe winstbronnen aanboren, zoals innovatieve diensten en resultaatgerichte modellen. Om daar te komen, moeten ze een ouder wordende, niet-digitale groep medewerkers aanspreken en een manier vinden om nieuw talent aan te trekken dat de digitale werkplaats wel omarmt. Maar daar zit nog een stap voor.  Eerst moeten bedrijven de grote hoeveelheid data die ze bezitten beter gebruiken, zodat ze inzicht krijgen in hun processen en klanten.

    Door deze uitdagingen te overwinnen, kunnen bedrijven de grootste uitdaging aanpakken waarmee de branche te maken heeft. Want de toekomst van de chemische branche ligt niet langer in het hebben van één ‘blockbusterproduct’. Het gaat over het creëren van een ecosysteem. Gefocust op het verbeteren van de klantervaring.

    De juiste technologie, de juiste aanpak

    De inzet van digitale technologieën en de data die dat oplevert, wordt gezien als een grote belofte voor de chemiebranche. De volgende technologieën kunnen een rol spelen in het creëren van waarde voor je bedrijf:

    • Internet of Things (IoT) maakt optimaal gebruik van sensoren om data uit de productie, opslag en distributie te verzamelen.
    • Cloud: een platform ter ondersteuning van een gezamenlijk system of record voor zowel leveranciers als klanten.
    • Analytics: om leveringsdata in verband te brengen met productkwaliteit en klanttevredenheid.
    • Machine learning: om te ondersteunen in voorspelbaar onderhoud of operationele apparatuur.
    • Blockchain: om transacties voor assets, materialen en producten beter te beheren.

    Maar technologie op zich is niet de oplossing. In de chemiebranche levert technologie pas écht waarde op in combinatie met de juiste digitale strategie. Dit vereist een sterke digital core die het system of record van het hele bedrijf ondersteunt. Daarnaast moeten flexibiliteit, aanpasbaarheid en innovatie in de bedrijfsmentaliteit zitten. Het vereist een denkwijze die voortkomt uit een design thinking-perspectief waarbij de klant voorop staat.

    Hoe bouw je aan die stevige digitale core, zodat je maximaal profiteert van IoT, analytics, machine learning en blockchain? Hoeveel bedrijven in de chemiebranche zijn jou al voorgegaan, en hoe pakken zij het aan? Deze korte video biedt inspiratie.

    Bekijk video

    Dit blog is een vertaling van het blog Digital Transformation in the Chemicals Industry