Digital Transformation

    Deel via:

    Digitale productie: hoe de Digital Twin-methodiek nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk maakt

    Digitalisering, personalisatie, de eindeloze mogelijkheden van opkomende technologieën en het aanbieden van je product als service. Het is slechts een greep uit de trends die de maakindustrie domineren. Voor producenten geldt op dit moment: blijf bij of haak af. Uiteraard is er maar één realistische optie. Wil je je bedrijf gezond en toekomstbestendig houden, dan moet je een nieuwe strategie ontwikkelen, gericht op het slimmer maken van je productiebedrijf. En dat vergt meer dan een langetermijnvisie. Je zult ook de weg naar jouw intelligent enterprise moeten vastleggen in een digitale roadmap. Het is dan ook dé vraag die op dit moment de boardrooms van productiebedrijven over de hele wereld domineert: met welke technologieën doe je je voordeel, hoe creëer je een toekomstvisie en hoe voer je die strategie succesvol uit?

    Doorbreek de silo’s met een Digital Twin

     Een van de grootste struikelblokken binnen productiebedrijven zijn de verschillende eilandjes waarin gewerkt wordt. Wanneer een R&D-afdeling een product op de wereld heeft gezet, doorloopt het verschillende processen waarin werknemers vooral vanuit hun eigen discipline werken. Zodra het de fabriek verlaat, verliest men het product min of meer uit het oog. De grootste wens? Al deze eilandjes van data aan elkaar knopen, waardoor alle data samenkomt, zodat er een volledige 360-graden view ontstaat van een product. Werknemers vanuit verschillende silo’s leren op deze manier van elkaar, werken makkelijker samen en werken altijd vanuit dezelfde set masterdata aan een product. Zo kan er dus ook daadwerkelijk ingezet worden op trends als servitization en personalisatie. Het geheime wapen om dit te realiseren? Een Digital Twin, een virtuele representatie van je product. Die kun je gebruiken en raadplegen tijdens onder meer productontwerp, optimalisatie, salesproces, inspectie en het onderhoud. De Digital Twin kan tijdens de hele productcyclus worden ingezet, waardoor afdelingen hun voordeel kunnen doen met de verzamelde data. Een R&D-afdeling kan bijvoorbeeld toekomstige versies van een product optimaliseren met verzamelde feedback vanuit de eindgebruiker in het serviceproces.  

    Benut bestaande en toekomstige groeimogelijkheden

     Het aanbieden van producten als service – het Spotify-model – wordt steeds meer gemeengoed. Sterker nog, het wordt de toekomst van de maakindustrie. Servitization vergt inzicht in de manier waarop een product gebruikt wordt in de praktijk, zodat je productieprocessen en dienstverlening hier naadloos op kunt afstemmen. Het gebruik van Digital Twins zal dan ook onvermijdelijk worden voor productiebedrijven. Immers, hoe vollediger het beeld van je product- en productcyclus is, zelfs op afstand bij de klant, des te betere service kun je bieden.

     IDC voorspelt dat 65 procent van de manufacturers in 2020 Digital Twins zullen gebruiken. Het adopteren van disruptieve technologie is echter makkelijker gezegd dan gedaan. IDC ontdekte dat meer dan de helft van de Europese organisaties blijft steken in haar digitale transformatie, doordat dit vaak niet organisatiebreed gedragen wordt. Om te helpen om die nieuwe digitale strategie te verankeren in je organisatie, schreven drie McKinsey-consultants The Alchemy of Growth. Daarin pleiten ze voor een three horizon framework bestaande uit korte-, middellange-, en langetermijndoelen. Daardoor kun je bestaande en toekomstige groeikansen tegelijkertijd benutten.

    Een digitale roadmap met behulp van IDC

    IDC ging een stapje verder. De onderzoeksorganisatie ontwikkelde een soortgelijk kader en spitste dit toe op de maakindustrie. Met behulp van IDC’s Digital Use Case Map for Manufacturing kunnen productiebedrijven hun digitale toekomst op een schematische wijze vormgeven. Stap voor stap lees je hoe je een digitale roadmap kunt ontwikkelen op basis van de specifieke behoeften van jouw bedrijf, inclusief voorbeelden van relevante use cases die tijdens de transformatie uitgerold kunnen worden. 

    Download Gratis

    Praktische voorbeelden van een three horizon framework

    Terug naar de Digital Twin en servitization. Ongetwijfeld een doel op de lange termijn, maar zeker ook toepasbaar voor de eerste stap in je three horizon framework. Een grote hindernis bij het implementeren van nieuwe businessmodellen is vaak het huidige ERP-systeem dat minder wendbaar is dan je zou willen. In plaats van het alleen focussen op upgraden en vervangen van huidige systemen, is een Digital Twin een praktische manier om data te verzamelen en kritische processen in je bedrijf te verbeteren. Denk maar aan productontwikkeling en het zo efficiënt mogelijk produceren.

    Samenwerken als eerste stap in je digitale transformatie

    Om door te kunnen groeien als productiebedrijf, zal je op de middellange termijn moeten bouwen aan je digitale ecosysteem. Uiteindelijk pluk je zo op de lange termijn de vruchten van je servicegerichte aanpak en kun je een compleet nieuw businessmodel omarmen. De eerste stap in je transformatie naar een intelligente fabriek is echter samenwerken. Werknemers zijn geneigd om producten en bedrijfsprocessen alleen vanuit hun eigen kader te benaderen. Door de horizon van collega’s te verbreden en hen kritisch te laten kijken naar alle processen (van marketing tot design en van cash tot logistiek), is de weg naar een implementatie van je digitale strategie een stuk minder hobbelig.

    Inmiddels hebben verschillende bedrijven geprofiteerd van het gebruik van deze strategie in combinatie met Digital Twins. Zo kan de Braziliaanse tractorfabrikant Stara zijn voertuigen actief in de gaten houden dankzij IoT-sensoren. Prestaties worden vergroot en defecten voorkomen. Maar, Stara introduceerde dankzij de technologie óók een nieuw businessmodel. De organisatie gebruikt data van de sensoren om boeren in real-time te adviseren over de meest optimale condities voor het planten van gewassen.

    Een ander goed voorbeeld is het Amerikaanse Kaeser, dat producten met perslucht verkoopt. Dankzij Digital Twins is het bedrijf volledig overgestapt op het verkopen van perslucht-as-a-service. Kaeser levert niet langer slechts compressoren, maar onderhoudt de systemen tijdens hun levensduur. Klanten betalen enkel voor het gebruik. Met real-time data kunnen werknemers van Kaeser de compressor monitoren en wanneer nodig een onderhoudsbeurt inplannen.

    Trek je productiebedrijf de toekomst in met een three horizon framework

    Verschillende succesverhalen tonen aan dat het gebruik van Digital Twins een organisatie de toekomst in kan trekken. Sterker nog, het is een bewezen manier om een intelligent productiebedrijf te worden. Use cases zoals deze zouden een essentieel onderdeel moeten vormen van je digitale roadmap. Niet om een op een over te nemen, wel als basis voor jouw strategie.

    Het plaveien van de weg naar jouw nieuwe digitale strategie is dankzij het three horizon framework van IDC niet langer een onmogelijke opgave. De praktische en schaalbare use cases die de organisatie in kaart heeft gebracht, bieden een leidraad om de reis naar jouw intelligent productiebedrijf volledig in kaart te brengen.

    Naast de praktische use case map van IDC, heeft de organisatie ook een handleiding geschreven om je te helpen met het lanceren van use cases in je productiebedrijf. Benieuwd hoe je Digital Twins kunt inbedden in de three-horizon-strategie van jouw organisatie? Uiteraard adviseer ik je daar graag over!

    Download Gratis