Digital Transformation

    Deel via:

    De weg naar een digitale supply chain vraagt om visie, de cloud, intelligentie en digital twins

    De supply chain is het hart van een bedrijf. Om ervoor te zorgen dat het hart blijft kloppen in een tijd van veranderende markten en strengere klantwensen, is het van cruciaal belang om de supply chain digitaal te maken. Maar hoe doe je dat precies? In dit blog leggen we het uit in 4 stappen.

    Vrijwel ieder bedrijf is druk bezig zichzelf opnieuw uit te vinden, en dat is een reden waarom digitale supply chains zo in opkomst zijn. Want waar bedrijven vroeger in te delen waren in duidelijke hokjes, ontstaat nu steeds meer overlap. John McNiff, Vice President - IoT and Digital Supply Chain bij SAP, schetste tijdens Connect to Innovate 2018 deze verschuiving aan de hand van de volgende voorbeelden: online retailers worden steeds meer logistieke bedrijven, want vanwege steeds krappere bezorgbeloftes (voor 23.00 uur besteld, is morgen in huis) doen online retailers er verstandig aan om een eigen ‘bezorgvloot’ in te zetten. En fabrikanten worden serviceproviders, doordat ze een outcome verkopen in plaats van fysieke producten. Met als achterliggende gedachte dat klanten bijvoorbeeld geen boor willen kopen, maar een gat in de muur. Om relevant te blijven, moeten organisaties dus losweken van hun oude hokje en meegroeien met wat klanten verlangen. Want die denken echt niet meer in hokjes.

    In 4 stappen naar een digitale supply chain

    De verschuiving van ‘hokjesdenken’ naar ‘klantdenken’ heeft gevolgen voor het businessmodel van bedrijven, en dus ook voor de supply chain. De enige manier om hier snel en adequaat op te reageren, is om de supply chain zelf ook los te maken van hokjes. Door de supply chain digitaal, fluïde en flexibel te maken. Maar hoe doe je dat? Het begint met de volgende punten.

    1. De digitale visie versus de rol van de supply chain
    Het moet kraakhelder zijn wat de digitale visie van de organisatie is en hoe de supply chain daar een rol in speelt. Een verschuiving naar ‘klantdenken’ vindt wellicht plaats op directieniveau, maar alle niveaus daaronder moeten ook meegaan in dat nieuwe gedachtengoed. Een nieuwe aanpak vraagt om een breed draagvlak in de organisatie. Ook moet duidelijk zijn in hoeverre de huidige supply chain voldoet, wanneer je bedrijf de transitie maakt van het leveren van producten naar het leveren van outcome. Voldoet de supply chain niet? Maak dan inzichtelijk welke aanpassingen er nodig zijn.

    2. Verhuis naar de cloud
    Wanneer duidelijk is dat de supply chain een grote rol speelt in de digitale visie van het bedrijf, is het tijd om te verhuizen naar de cloud – mocht je bedrijf dat nog niet hebben gedaan. Er zijn veel blogs geschreven over de noodzaak om over te stappen. Zo werk je in de cloud sneller dan on-premise, ben je verzekerd van altijd up-to-date software, is het oneindig schaalbaar en biedt het diverse tools en platforms voor BI, planning en predictive analytics. Het vormt een stevige en onmisbare basis voor een digitale supply chain.

    3. Maak alle platformen intelligent
    De tijd dat apparaten en systemen alleen uitvoerende taken hebben, is echt voorbij. Dankzij Internet of Things, AI en machine learning kunnen apparaten en systemen zelf informatie verzamelen, interpreteren en vervolgens keuzes maken. Dat zorgt ervoor dat alle interne en externe onderdelen van de supply chain altijd en realtime met elkaar in contact kunnen staan en met elkaar kunnen communiceren. Op die manier kun je supersnel inspelen op wat klanten verwachten.

    4. Creëer een netwerk van digital twins
    Een groot deel van je supply chain bestaat uit machines. Maak daarom een digital twin van iedere machine. Voor de duidelijkheid: dat is een exacte kopie van het apparaat, met alle relevante data op één plek, maar dan digitaal. Het vereenvoudigt het onderhoud van je machines aanzienlijk, omdat je bijvoorbeeld in een oogopslag ziet wat voor onderhoud eerder is gedaan of kunt inzoomen op de prestaties van bepaalde onderdelen. Belangrijker nog, is dat je onderhoud kunt voorspellen, omdat je via sensoren de verschillende onderdelen van de machine gemakkelijk kunt monitoren in de digital twin. Zo blijft je supply chain altijd ‘online’, van robotarm tot vrachtwagen.

    Webinar ‘Connect digitally to Perfect Reality’

    Meer weten over de digitale supply chain? Bekijk de IDC infographic ‘Transforming Your Business Through a Digital Supply Chain of One’ of doe mee aan het interactieve webinar ‘Connect digitally to Perfect Reality’ op 6 december 2018 waarin onder andere aan bod komt hoe toporganisaties hun supply chain opnieuw uitvinden.

    Meld je nu aan