Digital Transformation

    Deel via:

    De toekomst van de bankwereld: omarm de digitale transformatie

    De bancaire sector is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Zo introduceerden fintechs belangrijke technologische innovaties, zoals cryptocurrencies, bitcoin en blockchain. Daarnaast is een nieuw soort bank in opkomst: de “challenger bank”. Het gaat hier om een financiële dienstverlener die alleen digitale diensten levert en zich volledig focust op een excellente klantinteractie.

    Het tijdperk van “open banking” is aangebroken. Benieuwd wat de rol van jouw bank kan zijn? Download het whitepaper ‘How Banks Can Prosper in the Era of Open Banking’.

    Download gratis

    Vooruitstrevende banken reageren hierop door hun eigen werkwijze kritisch tegen het licht te houden. Ze breiden hun in-house mogelijkheden uit, gaan samenwerken met fintechs of nemen concurrerende bedrijven over.

    Banken worden digitaal

    De digitale transformatie neemt in elke branche en in elke organisatie een andere vorm aan. Maar in het algemeen gaat het steeds om de integratie van digitale technologie in alle facetten van de bedrijfsvoering. Die integratie leidt tot fundamentele veranderingen in de manier waarop een organisatie opereert en waarde levert aan klanten.

    Banken die op een ‘digital core’ - een digitale kern - draaien, stroomlijnen hun processen en zien hun kosten afnemen. Deze end-to-end integratie zorgt er ook voor dat klantervaringen verbeteren, doordat klanten zich steeds meer betrokken voelen bij de bank. Bovendien schept zo’n digital core ruimte voor verregaande innovatie, doordat nieuwe technologieën makkelijk toegevoegd kunnen worden.

    De digitalisering heeft natuurlijk ook impact op de manier van werken en op het personeelsbestand. Soms resulteert de automatisering in ontslagen, maar aan de andere kant neemt de behoefte aan andere functies, zoals data scientists met bancaire ervaring, toe. Het wordt dan ook tijd dat de branche een nieuwe aanpak ontwikkelt om werknemers bij te scholen en nieuw talent binnen te halen.

    De impact van Big Data op de klantreis

    Aan data heeft de bancaire sector geen gebrek. Strenge wet- en regelgeving zorgt er namelijk voor dat banken transactiegegevens jarenlang moeten bewaren. De uitdaging zit hem daarom niet zozeer in het verzamelen van data, maar meer in het vertalen van die data naar waardevolle, bruikbare inzichten.

    Big Data biedt geweldige kansen voor banken om de concurrentie ver achter zich te laten. Hoe je die kansen benut? Door alle beschikbare data op één plek te bundelen, waardoor je een 360-gradenbeeld creëert van elke afzonderlijke klant. Dat levert waardevolle inzichten op om de service te verbeteren en de toegevoegde waarde te verhogen. Bovendien gaat Big Data uitstekend samen met technologieën zoals kunstmatige intelligentie, blockchain en IoT om de reis van de klant nóg beter in kaart te brengen en voor meer onderscheidend vermogen te zorgen.

    Technologie inzetten voor een nieuw businessmodel

    Dankzij geavanceerde technologieën kunnen banken hun klanten gepersonaliseerde aanbiedingen voorleggen, waardoor de klantrelatie versterkt. De branche maakt al volop gebruik van Internet of Things, aangezien mobiele apps, slimme kaartlezers, contactloze betalingen en sensoren al gemeengoed zijn. Maar IoT biedt ook mogelijkheden voor real-time asset financing.

    Sommige banken maken al gebruik van blockchain om hun processen te transformeren. Blockchain biedt immers veilige en makkelijke alternatieven voor traditionele bankprocessen, en maakt het mogelijk om fraude aan banden te leggen. De technologie wordt al gebruikt in het echte financiële stuk van de bankwereld, bijvoorbeeld bij internationale betalingen of peer-to-peer betalingen, en bij het registreren van transacties, hypotheken of leningen.

    Maar blockchain biedt ook uitkomst om de verwerkingstijd van internationale betalingen terug te brengen van enkele dagen naar enkele minuten. Dat zorgt niet alleen voor een hogere klanttevredenheid, maar ook voor goedkopere transacties. Daarnaast kan blockchain een rol spelen bij het verbeteren van auditprocessen, clearing networks en rapportages.

    En natuurlijk is er ook Machine Learning, waarmee banken allerlei handmatige en arbeidsintensieve werkzaamheden kunnen automatiseren.

    Bankieren in de cloud

    Banken buigen zich momenteel over de kansen en mogelijkheden die de digitale transformatie biedt. Maar tegelijkertijd moeten ze de risico’s minimaliseren die de digitale economie met zich meebrengt. Er is dan ook een groeiende behoefte aan betaalbare computing platforms die zorgen voor flexibiliteit en transparantie.

    Het is overduidelijk dat nieuwe technologische mogelijkheden de banksector veranderen. Banken die de innovatie omarmen en aan de slag gaan met nieuwe technologie, openen deuren naar een betere dienstverlening en efficiëntere processen. Het wordt voor hen mogelijk om:

    1. Samen te werken met fintechs om nieuwe producten te ontwikkelen.
    2. Klanten een naadloze, real-time en digitale interactie te bieden, via welk kanaal dan ook.
    3. Bedrijfsprocessen te vereenvoudigen dankzij de optimalisatie en adoptie van cloud.
    4. Een open platform te bouwen dat het makkelijker maakt om aan wet- en regelgeving te voldoen.
    5. Te innoveren met nieuwe technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT) en blockchain.

    Om succesvol te zijn in deze relatief nieuwe digitale economie, kunnen banken niet anders dan hun bedrijfsmodel en de bijbehorende processen aanpassen. De cloud – en alle innovatieve mogelijkheden die het met zich meebrengt – versnelt de digitale transformatie én zorgt voor procesverbeteringen, zowel in de gehele branche als in de eigen organisatie.  

    Het tijdperk van “open banking” is aangebroken. Benieuwd wat de rol van jouw bank kan zijn? Download het whitepaper ‘How Banks Can Prosper in the Era of Open Banking’.

    Download gratis

    Dit blog is een vertaling van ‘Embracing Digital Transformation: The Future Of Banking’.