Digital Transformation

Deel via:

De digitale transformatie: 5 belangrijke verbeteringen voor de supply chain

digitaltransformationDe digitale transformatie biedt volop kansen voor bedrijven. Zo hebben organisaties hiermee niet alleen nieuwe manieren in handen om hun klanten te bedienen. Ze krijgen ook mogelijkheden tot nieuwe manieren van werken, nieuwe processen en nieuwe bedrijfsmodellen. 5 innovaties binnen de supply chain.

Het huidige succes van een organisatie is  geen garantie meer om morgen weer succes te hebben. Bedrijven moeten daarom continu innoveren.

Voetbal als voorbeeld

Ter illustratie: het Nederlandse elftal heeft vrijwel altijd de naam gehad een sterk team te zijn. Dit jaar heeft Oranje de ambities echter niet waar kunnen maken. Na een succesvol WK zijn we compleet verdwenen op de voetbalkaart. De reden? In mijn ogen heeft Oranje te weinig gekeken naar continue innovatie.

De Duitsers hebben dit wel gedaan. Zo hebben zij intensief gebruik gemaakt van het inzetten van sensoren om de spelers en het spel te kunnen analyseren. En dat heeft ze geen windeieren gelegd.

Ontdekken het nut van data

Bedrijven doen er dus goed aan om te ontdekken wat data doen voor hun business. Dankzij innovaties die zijn gedreven door de digitale transformatie zijn bedrijven in staat nieuwe producten en diensten aan te bieden via geheel nieuwe kanalen.

We zien momenteel veel voorbeelden van innovaties om de klantervaring te verbeteren. Ofwel: innovaties aan de voorkant van ondernemingen. Echter, om als bedrijf succesvol te zijn, is het noodzakelijk een stap verder te gaan. Denk vooral ook na over innovaties binnen de operationele processen.

Zo is Starbucks recentelijk een pilot gestart om zijn producten, die consumenten via een app kunnen bestellen, rechtstreeks aan de klanten te leveren op iedere willekeurige locatie. Hiermee bedienen zij niet meer alleen de zakelijke gebruiker van onder andere koffie of thee op kantoor. Consumenten kunnen nu ook thuis, tijdens een voetbalwedstrijd, een concert of een evenement de producten geleverd krijgen.

Het succesvol aanbieden van deze nieuwe service kan alleen plaatsvinden dankzij een verregaande real-time integratie van systemen en digitalisering van processen. En in het geval van Starbucks is de samenwerking met nieuwe partners essentieel.

Om digitale transformatie plaats te laten vinden aan de voorkant, moeten organisaties de processen aan de achterkant dus ook opnieuw ontwerpen en definiëren. Om zo het gat tussen wat de digitale klant verwacht, en wat de bedrijven eigenlijk daadwerkelijk leveren te dichten. Hier komt het effectief en efficiënt managen van de supply chain om de hoek kijken.

Beheer de supply chain eenvoudiger

Hoe helpt de digitale transformatie bij het beter onder controle krijgen van de supply chain? Ik noem de 5 meest essentiële verbeteringen.

  1. De rol van nieuwe data

Door digitalisatie en integratie van de bedrijfsprocessen tussen ketenpartners komen nieuwe data beschikbaar. Starbucks krijgt bijvoorbeeld inzicht in de gebieden waarin en momenten waarop de producten het best zijn verkocht. Via predictive analyses kunnen zij vervolgens onder andere inrichtingsbeslissingen nemen die zijn gericht op de supply chain.

  1. Kortetermijnvoorspellingen

Het maken of het aanpassen van de kortetermijnforecast wordt aanzienlijk vereenvoudigd door real-time point-of-sales data afkomstig uit kassasysteemintegratie, de webshop en on-the-shelf voorraadinformatie. Hiermee kunnen ondernemingen betere beslissingen nemen over voorraadpositionering en herbevoorrading. Dit heeft vooral invloed op de productbeschikbaarheid, hetgeen erg belangrijk is als onderdeel van de omnichannelstrategie van bedrijven.

  1. Van inzicht tot actie

Met de digitale transformatie komen nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de supply planner. Dagelijks moeten planners een optimaal antwoord vinden op allerlei verstoringen. Met de data die beschikbaar komen dankzij de digitale transformatie kunnen systemen proactief voorstellen doen voor het oplossen van issues van de planners. De planners maken vervolgens een keuze en de systemen voeren de oplossing automatisch door.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van data-analyse, geavanceerde algoritmes en business rules.

  1. Tijdwinst

Organisaties kunnen processen die nu nog afhankelijk zijn van offline spreadsheets daadwerkelijk integreren dankzij de digitale transformatie. Hierdoor verliezen zij minder tijd aan het verzamelen van data en kunnen zij meer tijd besteden aan bijvoorbeeld simulaties en scenarioplanning.

  1. Juiste beslissingen en minder fouten

Bedrijven kunnen data afkomstig van sensoren combineren met hun transactiesystemen. Hierdoor gaat een wereld aan mogelijkheden voor ze open. Door de connecties tussen (verbindingen van) mensen, processen en fysieke objecten zijn zij in staat de juiste beslissingen te nemen op het moment dat het er ook toe doet.

Daarnaast hebben zij minder kans op het maken van fouten. Door in het productieproces producten met machines te laten praten, geeft het product bijvoorbeeld aan welke configuratie hij moet krijgen. Vervolgens past de machine zichzelf aan om de configuratie te kunnen maken.

De digitale transformatie vereenvoudigt het werk van de supply chain pr ofessional en zorg voor betere prestaties. Het is nu alleen nog de vraag welke organisaties net zo gaan indutten als het Nederlandse elftal en welke bedrijven meer fiducie hebben in de aanpak van die Mannschaft.

Dit blog is geschreven in 2015, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van Digital Transformation? Lees verder op het blog.

Lees meer