Digital Platform & Insight

    Deel via:

    Van eenmanszaak naar miljoenenorganisatie

    Close up of girls doing science experiment in laboratory classroomWe kennen allemaal de verhalen van de jonge ondernemers die vanuit hun zolderkamer een eigen bedrijf zijn gestart en dat inmiddels miljoenen euro’s waard is. Wat maakt deze ondernemers nu zo succesvol? Zijn het hun creatieve ideeën? Of spelen meer factoren een grote rol? Uiteraard heeft een generatie aan bedrijven de top bereikt vanwege een onderscheidend en zeer slim idee. Vaak denken we dan aan internetbedrijven als WhatsApp of Facebook. Toch zien we dat ook minder hippe ideeën tot enorme omzetten kunnen leiden.

    Goede serviceverlening

    Neem als voorbeeld de Nederlandse tape-leverancier All Tape Supplies. De eigenaar van het bedrijf zag geen beperking in de landsgrenzen en al helemaal geen belemmering in de lageloonlanden. Sterker nog, hij is de grootste concurrent van tal van Aziatische bedrijven in hun eigen land.

    De Brabantse ondernemer beschikt over een groot doorzettingsvermogen en een duidelijk en helder groeiplan. Maar wat hem echt onderscheidt van zijn concurrenten, is zijn hoge mate van serviceverlening. Hij is van mening dat hij flexibiliteit aan zijn klanten moet kunnen bieden. Op het moment dat klanten een order willen wijzigen, zitten ze niet te wachten op vertraging in de levering. Dus heeft de ondernemer het voor elkaar gekregen om wijzigingen te kunnen doorvoeren én op tijd te blijven leveren.

    Analytics voor het MKB

    Om dit mogelijk te maken, is een goed overzicht en perfecte controle over de organisatie essentieel. Hiervoor bleek het inzetten van innovatieve technologie de sleutel. Als een van de eerste organisaties in Nederland en zelfs wereldwijd, heeft het bedrijf gekozen voor speciale MKB-software waarmee zij analyses kunnen maken. Dankzij deze analytics software hoeft de organisatie geen beslissingen meer op buikgevoel te nemen. En hoeven zij niet meer weken tot maanden te wachten op de juiste informatie. Zij kunnen hiermee juist per direct (real-time) operationele, voorspellende en tekstuele analyses maken van enorme hoeveelheden gegevens. Denk bijvoorbeeld aan het direct opvragen van verkoopanalyses of financiële rapporten.

    Informatie laat zien waar het beter kan

    Wat kun je nu precies met deze analytics-technologie? All Tape Supplies kan bijvoorbeeld per direct achterhalen welk product goed liep binnen een bepaalde periode, postcode of een specifiek land. Ook kunnen ze opzoeken welke combinatie van producten ze al eens bij een klant hebben verkocht. Het bedrijf kan hierdoor precies zien waar de groeiontwikkelingen per regio zitten en daar vervolgens hun strategie op afstemmen. Bovendien kunnen ze allerlei analyses maken op basis waarvan ze interne verbeteringen kunnen aanbrengen. Op die manier blijven ze de Aziatische bedrijven op het gebied van klantvriendelijkheid aanzienlijk voor.

    Dit voorbeeld geeft aan dat we in het Westen nog een flinke voorsprong hebben als het gaat om ons innovatieve vermogen. Succesvolle Nederlandse organisaties blijken dan ook in staat te zijn om ideeën om te zetten naar resultaten. Het gebruiken van slimme technologie is hiervoor een randvoorwaarde.

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van Analytics? 

    Lees meer