Digital Platform & Insight

    Deel via:

    Northern Gas Networks zet inzichten om in actie in Digital Operations Room

    Northern Gas Networks, beheerder en eigenaar van het gasnetwerk in Noord Engeland, is hard op weg om een Intelligent Enterprise te worden. Met de inzet van S/4HANA, SAP Analytics Cloud en de Digital Boardroom, transformeert het voormalige nutsbedrijf naar een moderne datagedreven organisatie, waar mensen waar dan ook in de organisatie beslissen op basis van data.

    Tom Pollock is als Head of Information Management van Northern Gas verantwoordelijk voor de digitale transformatie. Die moet de missie van Northern Gas Networks, om het meest geliefde en bewonderde bedrijf van Groot-Brittannië te zijn met de beste klantenservice, binnen bereik brengen. Hij vertelt welke technologie het netwerkbedrijf, dat een pijpleidingennetwerk van 37.000 kilometer beheert waar 2,7 miljoen huishoudens en bedrijven op zijn aangesloten, inzet om de efficiency te optimaliseren.

    Intelligent Enterprise

    ‘Door meer efficiency in de business processen te brengen, maximaliseren we het resultaat’, zegt Pollock. ‘We werken in een strak gereguleerde omgeving en mogen niet actief nieuwe klanten werven. De enige mogelijkheid om het resultaat te verbeteren is door de efficiency van onze processen te verbeteren. We hebben SAP gekozen om ons daarbij te helpen. De opdracht is de digitalisering te ondersteunen, de zichtbaarheid van business processen te vergroten en de mogelijkheid van datagedreven beslissingen te versnellen. We werkten al tien jaar met SAP maar de laatste anderhalf jaar is dit uitgegroeid tot een partnership.’

    Het uiteindelijke doel is volgens Pollock een operations room waar alle informatie vanuit het bedrijf en andere stakeholders wordt verzameld en gecommuniceerd naar alle betrokkenen. ‘We gaan van een gefragmenteerd datalandschap naar een connected enterprise met een real time systeem voor BI, predictive analytics en planning. Ons bedrijf heeft nu een digitale hub voor klanten, leveranciers, toezichthouders en andere stakeholders.’

    S/4HANA

    De basis werd gelegd met de aanschaf en implementatie van S/4HANA. Pollock: ‘Dit verandert de manier waarop we werken. Al onze business processen worden onder de loep genomen en aangepast aan SAP best practices voor de utility industrie om te kunnen profiteren van de workflow- en automatiseringsmogelijkheden van S/4.

    Om een voorbeeld te geven; we hebben 7 miljoen spreadsheets in onze organisatie waarvan een groot deel bedrijfskritische informatie bevat. Het verzamelen van data en deze omzetten in informatie is zeer tijdrovend en moeilijk. Daarom zijn we overgestapt op S/4HANA. Dat is meer geïntegreerd en dat biedt de mogelijkheid om het grote plaatje te schetsen. Het maakt de cloudoplossingen van SAP die we ook gebruiken veel effectiever. We kunnen nu beschikken over end to end business processen en dat zorgt ervoor dat we tijd en middelen vrij kunnen maken voor data analytics en het ten volle benutten van de mogelijkheden van predictive analytics om zo tot een betere planning te komen.’ De uitdagingen zijn groot; de komende jaren moet 3800 kilometer pijpleiding worden vervangen en ieder jaar komen er 7000 nieuwe aansluitingen bij en vinden er 3000 wisselingen plaats.

    Digital Boardroom

    Als Pollock vertelt over de Digital Boardroom wordt hij enthousiast. ‘Het is een van de meest fascinerende oplossingen die we hebben aangeschaft. We hebben het onmiddellijk omgedoopt tot Digital Operations Room. Een van de mooie dingen van de Digital Operations Room is dat het ons een platform biedt om al onze medewerkers beslissingen te laten nemen op basis van data. De operationsroom is niet alleen voor C-level, maar is overal in het bedrijf toegankelijk van de keuken van het hoofdkantoor tot de telefooncentrale. Ook toezichthouders, betrokken woningcorporaties en andere overheidsorganisaties die zich met huisvesting bezighouden, hebben toegang. Het omzetten van data in informatie gebeurt nu overal in de organisatie met behulp van self-service tools. We zijn weg van de silo’s en hebben nu een informatienetwerk.’

    Forecasts

    Northern Gas beweegt zich volgens Pollock naar een omgeving waar mensen beslissingen nemen gebaseerd op wat er nu gebeurt. Daar blijft het volgens hem niet bij. ‘Een stap verder is dat we beslissingen nemen op basis van forecasts van wat er gaat gebeuren de komende minuten, uren, volgende week of volgend jaar. We kijken vooruit naar zaken als het Internet of Things (IoT), machine learning, predictive analytics en predictive maintenance. Het is fijn om te weten dat we de systemen hebben om dit mogelijk te maken.’

    Lessons learned

    Gevraagd naar de lessons learned stelt Pollock: Think big. Wees niet bang voor uitdagingen en begin aan de reis. Het voordeel van de Digital Operations Room is dat alle collega’s beslissen op basis van data. Dat is belangrijk want op ieder niveau worden dagelijks strategische beslissingen genomen.’

    Wil je meer weten? Bekijk dan de video, of neem contact met ons op voor een afspraak.