Digital Platform & Insight

    Deel via:

    Manchester City krijgt er miljoenen voetbalanalisten bij in de cloud

    De beste stuurlui staan aan wal. Dat geldt zeker in het voetbal waar bij iedere wedstrijd miljoenen onbezoldigde coaches langs de kant staan die een eigen mening hebben over de opstelling, de spelers en de trainer. Voetbal is emotie, maar de technologie maakt het voetbalfans tegenwoordig mogelijk hun verhitte betogen te onderbouwen met koele statistieken en real time data.

    De Engelse voetbalclub Manchester City, kampioen in de UK Premier League 2017-2018, houdt miljoenen fans over de hele wereld via social media op de hoogte van alle ins en outs van het team.

    Analyses

    Het content-team van de club is dagelijks bezig met het evalueren van trends, het vergelijken van spelers en het analyseren van wedstrijden om de volgers van ‘The Citizens’ van zoveel mogelijk interessante content te voorzien. Zo komen de Manchester City-fans te weten hoeveel goals Aguero heeft gescoord met zijn linker en met zijn rechtervoet, hoeveel kansen De Bruyne heeft gecreëerd of hoeveel duels Fernandinho won. De redacteuren kunnen hiervoor putten uit data van team en spelers die tien jaar teruggaat en is opgeslagen in een SAP HANA database. Via een selfservice statistics reporting tool in SAP Analytics Cloud wordt deze data eenvoudig toegankelijk gemaakt en gedeeld met de fans die hiermee een beetje op de stoel van de trainer komen te zitten.

    De laatste ontwikkeling is een digitale informatiezuil voor het Etihad Stadion in Manchester waarop real time analytics en inzichten via een touchscreen toegankelijk zijn voor de bezoekers aan het stadion om hen al vast in de stemming voor de wedstrijd te brengen en tactische achtergronden te geven.

    Partnership SAP

    De geschiedenis achter deze ontwikkeling gaat terug naar 2015 toen de City Football Group (CFG), de eigenaar van Manchester City, en SAP een partnership aangingen om de manier waarop de voetbalteams van CFG opereren en presteren met behulp van IT te verbeteren. CFG is een voetbalconglomeraat dat naast Manchester City ook eigenaar is van andere voetbalclubs zoals New York City FC, Melbourne City FC en Yokohama F. Marinos. CFG streeft naar verdere expansie, onder meer in China. Om deze groei te faciliteren werkt CFG volledig in de cloud. Door de hele organisatie op één platform te laten werken is het mogelijk de business eenvoudiger en schaalbaar te maken, de productiviteit te vergroten en de betrokkenheid van de voetbalfans te versterken.

    Talentmanagement

    In alle haarvaten van Manchester City wordt gebruik gemaakt van analytics. Net als de fans hebben ook Pep Guardiola, de coach van Manchester City, en zijn team de beschikking over zeer uitgebreide statistieken over zaken als het effect van trainingen, de hoeveel tijd die spelers nodig hebben om te herstellen, slaappatronen en het effect van voeding. Ed Sulley, hoofd Research & Innovation bij City Football Services, vertelt hoe de club met behulp van analytics, op basis van real time data, grote aantallen aankomende voetbaltalenten vergelijkt en beoordeelt, en nog eens duizenden spelers wereldwijd scout.

    ‘Technologie helpt coaches de prestatie van spelers te volgen en het potentieel van aanstormend talent te beoordelen. Het maakt het ook mogelijk verschillende tactieken en hun effecten te analyseren. Met data-analyse kan ook worden onderzocht welke herstelmethode het meest succesvol is bij bepaalde blessures. Deze kennis en best practices delen we met al onze clubs.’

    Voorbereiding op de wedstrijd

    Data-analyse vormt ook de basis voor het opstellen van de wedstrijdstrategie. De spelers van Manchester City krijgen tegenwoordig ter voorbereiding op de wedstrijd in de kleedkamer op hun iPad of tablet de wedstrijdstrategie en kritische informatie over de tegenstander. Zo kunnen zij data zien van andere wedstrijden van de tegenstander waaruit spelpatronen, verschillende opstellingen, de spelers die in die opstelling speelden en wat er verder gebeurde in die wedstrijd te zien zijn. De gedachte hierachter is dat ze met deze informatie beter kunnen anticiperen op allerlei situaties tijdens de wedstrijd.

    Schaalbaarheid

    De overgang naar de cloud en het gebruik van analytics in de cloud heeft CFG volgens CFO Andy Young, al veel voordelen opgeleverd. ‘De schaalbaarheid maakt wereldwijde expansie erg eenvoudig. We hebben nu kantoren in zeven landen en onderzoeken verdere uitbreiding. In de cloud kun je nieuwe landen gewoon in de bestaande infrastructuur pluggen. We kunnen nu onze staf en onze spelers wereldwijd evalueren en onze lokale en globale strategieën aan elkaar koppelen. In de hele organisatie worden nu snellere en meer weloverwogen beslissingen genomen.’

    Wil je meer weten over SAP Analytics Cloud ? Neem dan contact op voor een hands-on workshop specifiek voor jouw organisatie, of voor een afspraak.