Digital Platform & Insight

    Deel via:

    Digitaliseren? Denk ook aan je organisatiemodel!

    Anno 2018 bevinden we ons in de vierde industriële revolutie. Digitalisering verandert productie zoals we die kennen. Het brengt grote voordelen met zich mee voor productiebedrijven, zoals hogere efficiëntie, betere ketensamenwerking en meer inzicht. De digital factory is een van de pijlers die voor deze verbeteringen zorgt. In dit blog legt Paul Cobben, sector developer maakindustrie bij KPN hoe SAP HANA ondersteunt in de realisatie van een digital factory.

    Een digital factory betekent meer inzicht in je eigen productieproces. Buiten de productielijn is ook inzicht in wat er in de fabriekshal gebeurt en waar mensen, middelen en producten zich bevinden van essentieel belang. De voordelen zijn duidelijk: compleet inzicht in wat er gebeurt, minder kans op verstoringen en betere benutting van dure bedrijfsmiddelen. Dit samen zorgt voor efficiëntere bedrijfsprocessen waarmee je als digitale partner kunt werken in je productie-ecosysteem. Naast het slim inzetten van technologie speelt ook je organisatiestructuur een zeer belangrijke rol in het doorvoeren van digitale transformaties in je organisatie.

    De bimodale organisatie

    Onze klant Lamb Weston / Meijer (LWM), producent van diepvriesaardappelproducten, heeft haar volledige organisatie ingericht naar het ambidexter organisatiemodel, ook wel bimodale organisatie genoemd. Hier werd mede voor gekozen om de ‘digital capabilities’ versneld te kunnen opbouwen. Deze structuur is vergelijkbaar met die van bimodale IT. De basislaag van de organisatie blijft gericht op de fundamentele, dagdagelijkse processen die daarbij komen kijken: de ‘Mode I’. Daarbovenop creëerde het bedrijf een unit die zich, zoals ‘Mode II’ in de IT, volledig richt op innovatie en de toekomst.

    LWM is recent, ondersteund door KPN, van haar AS400-omgeving gemigreerd naar SAP HANA. Daarbij werd ervoor gekozen om het beheer van deze omgeving niet meer zelf te doen, maar uit te besteden aan KPN. Hiermee slaat LWM twee vliegen in één klap: met SAP HANA wordt de ERP-omgeving geoptimaliseerd voor de ‘Mode I’-organisatie. Daarnaast maakt LWM door de outsourcing naar KPN capaciteit vrij voor innovatieprojecten in de ‘Mode II’ organisatielaag. SAP HANA is hiermee dus een belangrijk fundament voor verdere digitalisering binnen de organisatie.

    SAP HANA als aanjager van de digital factory

    Veel bedrijven zetten SAP HANA in voor optimalisaties in de running business, de Mode I organisatie. Maar wij zien ook veel mogelijkheden om het platform in te zetten als aanjager voor innovaties binnen de Mode II organisatie, gericht op future business. Zo kun je SAP HANA inzetten als verbinder tussen Mode I en Mode II. En door draadloze sensoren te combineren met SAP Leonardo technologieën als machine learning en analytics maak je realiteit van de digital factory.

    Goed voorbeeld doet volgen

    Bij KPN zien we dat Lamb Weston structurele en gedegen stappen zet in de digitalisering van de bedrijfsprocessen, met blijvende focus op het leveren van innovatieve aardappelproducten van de hoogste kwaliteit. Die combinatie van strategie, structuur en operationaliseren van innovaties is de succesvolle mix die LWM in mijn ogen klaarstoomt om de internationale concurrentie aan te kunnen. Nu en in de toekomst. Een mooi voorbeeld van een bedrijf uit de maakindustrie bedrijf dat ‘fit for the future’ is door concrete invulling van de eigen digitale transformaties.

    Op Connect to Innovate deelde Paul wat hij ziet gebeuren in de maakindustrie op het gebied van digitalisering. Benieuwd wat zijn visie is en hoe dit jouw organisatie verder kan helpen? Bekijk dan hier de video die hij op het evenement opnam.