Digital Platform & Insight

    Deel via:

    De valkuil van denken in ‘Mode 1’ en ‘Mode 2’

    280821_GettyImages-551986579_super_low

    Ik werk al jaren in de softwarebranche. Een groot deel van mijn werkzame leven heb ik me beziggehouden met het verkopen, bouwen en beheren van aparte systemen voor afdelingen binnen bedrijven. Verzekeraars bouwden in de jaren negentig bijvoorbeeld systemen voor levensverzekeringen. De zorgverzekeringen en schadepolissen? Die werden weer met andere systemen ondersteund. Zo ontstond langzaamaan een doolhof aan systemen die elk een ander doel dienden.

    Een ander voorbeeld is een nutsbedrijf dat systemen bouwde die de automatisering van specifieke zakelijke processen tot in de puntjes ondersteunden. Een prettige gebruikerservaring die in het teken stond van gemak voor de klant? Die was ver te zoeken.

    Gelukkig realiseerden bedrijven zich aan het einde van de jaren negentig dat de customer experience moest verbeteren. De muren rondom informatiesilo’s brokkelden voorzichtig af en IT-leveranciers bedachten nieuwe systemen voor Customer Relationship Management om een eenduidig beeld van de klant te krijgen. Daardoor verbeterden zowel de customer experience als de interne processen. Een strakke integratie met het ERP-systeem zorgde er vervolgens voor dat bedrijven nóg efficiënter konden werken.

    Zijn de problemen daarmee verholpen? Nee. Degenen die al langer meedraaien in de branche weten dat het proces van het doorbreken van informatiesilo’s bij de meeste bedrijven moeizaam verloopt, en nog niet is afgerond.

    Waarom werden die silo’s ooit gebouwd?

    Als je terugkijkt, waren er drie belangrijke factoren die informatiesilo’s veroorzaakten:

    1. Beperkingen van technologie en architectuur
      Het creëren van een architectuur die voldoet aan de behoeften van zowel de klant als de organisatie is ingewikkeld. Zo ook de integratie van systemen.
    1. Politiek en organisatiestructuur
      In het eerdere voorbeeld kan het zijn dat de levensverzekering en de zorgverzekering afgehandeld werden door verschillende afdelingen, die over het algemeen niet geïnteresseerd zijn in het delen van informatie. Of die vrezen voor hun eigen positie.
    1. Processen
      De processen die we kennen in organisaties zijn doorgaans georganiseerd vanuit de verschillende afdelingen, die elk hun eigen doelen en eisen hebben. De systemen zijn ontworpen om deze afdelingsspecifieke processen te ondersteunen, en de eigen doelen en eisen te behalen.

    Vandaag de dag zijn deze factoren nog steeds niet helemaal verdwenen. Technologie blijft soms moeilijk te integreren, en een volledig geïntegreerde architectuur is moeilijk te bouwen. Afdelingen hebben nog steeds uiteenlopende eisen en hun eigen tempo van veranderen. En processen worden over het algemeen nog steeds losstaand uitgevoerd, omdat de allesomvattende aansturing van workflows vaak ontbreekt.

    De valkuil van denken in ‘Mode 1’ en ‘Mode 2’

    Sinds Gartner de term ‘Bimodal IT’ introduceerde, heeft onze branche dit concept overgenomen. Bimodal IT beschrijft de methode waarbij enerzijds de stabiliteit van het bedrijf verzekerd is (Mode 1, systems of record) maar aan de andere kant flexibiliteit ook gewaarborgd wordt (Mode 2, systems of innovation).

    We moeten ons echter wel beseffen dat Mode 1 en Mode 2 niet vanzelfsprekend zijn. Het zijn concepten die we zelf gecreëerd hebben. Ze beschrijven ons onvermogen om verschillende afdelingen met hun eigen tempo en culturen goed samen te laten gaan. Het idee van Bimodal IT komt voort uit de problemen die we ondervinden bij het ontwerpen van geïntegreerde architecturen en processen.

    Door de exponentiële datagroei slaan we de – vaak ruwe – data op steeds meer plekken op. Afdelingen hebben hun eigen data lakes en gaan soms zelfs voorbij aan de IT-afdeling door een Hadoop cluster op te zetten in de cloud. Daardoor zien we een snelle opkomst van nieuwe informatiesilo’s, die weer jaren aan sloopwerk gaan kosten. Tenzij we nu actie ondernemen…

    Het antwoord: consolideer het beeld, niet de data

    In tegenstelling tot het beeld uit de jaren negentig is het antwoord niet om te proberen alle data op één plek te verzamelen; daarvoor groeit de hoeveelheid data te snel. En daarnaast zijn de datasets te divers en te groot om te blijven verplaatsen. Dat is ook niet nodig!

    De echte behoefte zit in het creëren van een geconsolideerd beeld van alle data. Zowel van bedrijfsgegevens als big data-bronnen. Dit is precies wat een datahub biedt: een schaalbare oplossing waarmee je een overzichtelijk beeld krijgt, slimme relaties tussen data ontdekt, de data verrijkt en die compliance ondersteunt.

    Het is duidelijk dat we onze eenzijdige concepten opnieuw moeten bekijken. Onthoud: je kunt het werk van vandaag niet doen met de methoden van gisteren, en dan verwachten dat je morgen zaken kunt doen!

    Why SAP Data Hub reasons

    Meer weten over SAP Data Hub?  Kijk dan op onze website of neem contact met ons op.