Digital Platform & Insight

    Deel via:

    5 slimme innovatietips voor de datagedreven supplychain

    Nieuwe technologieën zoals blockchain, machine learning en het Internet of Things zijn zeer geschikt voor het optimaliseren van de supplychain. Veel bedrijven investeren hier dan ook gretig in. Helaas strandt een groot deel van de innovatietrajecten al in een vroeg stadium. Met deze 5 tips haal je meer rendement uit de investeringen in je ketens.

    Hoe kan technologie bijdragen aan een digitale transformatie van de supply chain? We lieten experts aan het woord in deze gratis whitepaper.

    Download gratis

    Ruim 35 jaar geleden introduceerde de Britse consultant Keith Oliver de term supplychainmanagement in een interview met de Financial Times. Zelf houd ik me al meer dan 16 jaar bezig met de materie. Daarin heb ik meerdere keren een kijkje mogen nemen bij bedrijven die hun supplychain tot in de puntjes hebben geperfectioneerd. Wat kunnen we leren van deze succesverhalen?

    De sleutelrol van data

    Een bekend begrip uit de supplychaintheorie is het ‘bullwhip effect’ of opslingereffect. Dit verschijnsel wordt vaak genoemd als een belangrijke reden voor een betere beheersing van de keten. De oplossing schuilt natuurlijk in het verzamelen en transparant maken van data, wat uiteindelijk betere beslissingen mogelijk maakt. In de ‘Beergame’ wordt gebruikgemaakt van een simpele spreadsheet, maar binnen organisaties zie je een steeds complexer samenspel van systemen en rapporten die – als het goed is – samenkomen in de (digitale) boardroom.

    Het Internet of Things (IoT) biedt nieuwe mogelijkheden om het inzicht in en de controle over je assets te vergroten. Sensoren zenden continu en realtime data uit over hun status. Bijvoorbeeld over de locatie en staat van ladingen, maar ook over de ‘gezondheid’ van productielijnen en medewerkers. Hier schuilt echter ook een valkuil in. Het verzamelen van data is pas zinvol als je er waarde uit haalt voor de business. Daar draait het om: goede analyse en structurering van je ‘datalake’ met ruwe statusinformatie.

    Data zijn pas echt van waarde als ze ‘actionable’ zijn. Succesvolle bedrijven verzanden niet in experimenten, maar halen daadwerkelijk meerwaarde uit projecten die volledig zijn geïntegreerd met hun bedrijfsvoering. De grote vraag is: hoe integreer je innovaties bedrijfsbreed op basis van de extra inzichten die je genereert?

    In de loop van de jaren heb ik veel succesvolle innovaties in de supplychain gezien. Ik wil graag 5 ‘lessons learned’ met je delen die echt een verschil kunnen maken:

    1. Haal het maximale uit je huidige systemen

    Het ontwikkelen van geheel nieuwe systemen en technologieën is niet de enige manier om vooruitgang te boeken. Succesvolle bedrijven zorgen er eerst voor dat de basis op orde is: de bestaande ERP-systemen en -infrastructuur.

    Een voorbeeld is het managen van binnenkomende orders. Elektronische data-uitwisseling op basis van bijvoorbeeld de Electronic Data Exchange (EDI) is een goede start, maar je kunt onnodig meerwerk voorkomen met grondige checks van de data in zo’n order. Veel ERP-systemen beschikken over functionaliteit om basale problemen op te lossen. Dat is een kwestie van goed implementeren of aanpassen.

    De CIO is in de praktijk vooral bezig met het up-to-date houden van het IT-landschap en alvast nadenken over de volgende grote release. Toch kan het erg nuttig zijn om met analysetools de configuratie van het huidige systeem en processen te analyseren. Dit zet bovendien de deur open naar ‘touchless’ sneltreinvaartprocessen.

    2. Eén versie van de waarheid

    Het optimaliseren van de supplychain is onmogelijk zonder betrouwbare stuurinformatie. Een uitdaging hierbij is dat data vaak verspreid staan over meerdere systemen en platformen, waardoor er al snel ‘meerdere versies van de waarheid’ zijn. Het is dus zaak om al die data samen te brengen.

    In verband met de toenemende impact van lokale regelgeving en het vervagen van domeinen binnen organisaties moeten er ook andere keuzes worden gemaakt. Waar slaat u de gegevens op? In welke vorm en op welk detailniveau worden data vastgelegd?

    Een ‘single source of truth’ en toegang tot bedrijfsbrede data in een enkele omgeving maken het zoeken naar nieuwe verbanden eenvoudiger. Een integraal innovatieplatform zoals SAP Leonardo kan hierbij helpen. Het vergroot de effectiviteit van nieuwe technologieën, zodat de meerwaarde sneller zichtbaar wordt.

    3. Procesgerichte aanpak

    Al 60 jaar ligt de focus van organisaties op de eerder genoemde EDI – elektronische uitwisseling van procesdocumenten in de supplychain. EDI moet het probleemloos digitaal uitwisselen van orders, pakbonnen en facturen garanderen. Die eenzijdige focus op data-interfaces is te ‘eng’ en niet flexibel genoeg, en daardoor niet meer van deze tijd.

    Veel succesvolle organisaties hanteren een procesgerichte aanpak. Zij brengen niet alleen hun documenten, maar gehele processen in lijn met andere spelers in de supplychain. Dit kan concurrentievoordeel opleveren. Hiervoor is wel creativiteit nodig en moet je ‘out of box’ durven te denken. De zakelijke context moet leidend zijn, niet de eisen die gelden voor lijstjes.

    4. Businesswaarde als uitgangspunt

    Bij de innovatie van supplychainprocessen kijken organisaties vaak naar de mogelijkheden van nieuwe technologie. Vervolgens bedenken ze daar businesstoepassingen bij. Dat is eigenlijk de verkeerde volgorde: je verzamelt dan wellicht bergen data, maar de waarde voor de business is gering.

    Die business moet juist het startpunt zijn. Welke innovaties bieden echt meerwaarde voor de business? En welke technologie past daar het beste bij? Dat hoeft overigens geen splinternieuwe techniek te zijn. Je kunt net zo goed uitkomen bij een oplossing die al een jaar op de markt is.

    Verder zou ik je willen adviseren om te kiezen voor een multidisciplinaire benadering. Stel innovatieteams samen met personeelsleden uit alle lagen en afdelingen van de organisatie. Opmerkingen van een relatieve ‘leek’ hebben al dikwijls tot interessante innovaties geleid.

    5. Maak innovaties onderdeel van de bedrijfsstrategie

    Innoveren is geen doel op zich. Optimalisaties van de supplychain zijn het meest waardevol als de innovatie aansluit bij een een overkoepelend bedrijfsplan en een langetermijnvisie.

    Het facilitaire bedrijf Hagleitner is hiervan een goed voorbeeld. Hagleitner exploiteert onder andere openbare toiletten. Sensoren geven het bedrijf niet alleen inzicht in de bezoekersaantallen, maar zorgen er ook voor dat de toiletten tijdig bevoorraad en schoongemaakt worden. Bovendien kan Hagleitner op deze manier de toelevering van wc-papier, handdoeken en reinigingsmiddelen zo efficiënt mogelijk invullen.

    Hagleitner laat zien hoe je een suppychain slim kunt optimaliseren met behulp van technologie. Deze innovaties passen bovendien perfect binnen de bedrijfsstrategie en zorgen voor concrete verbeteringen van de dienstverlening.

    Hoe kan technologie bijdragen aan een digitale transformatie van de supply chain? We lieten experts aan het woord in deze gratis whitepaper.

    Download gratis

    Dit blog is een bewerking van:  'Datagedreven supply chain: 5 tips voor slimme innovatie'