Design thinking: de kunst van het andersomdenken

  • Jan Koster
    Innovation Principal
    28/04/2015 | 153 views

Design thinkingOf het nu gaat om een hardloopschoen, een koelkast of een hartslagmeter: het Internet of Things (IoT) knoopt vrijwel alle dingen aan elkaar. Heel handig voor producenten: zij verzamelen zo een karrevracht aan data over het gebruik van hun producten. En wellicht nog interessanter, data over hun gebruikers. Maar is dat het ware doel van het IoT?

Laatst stelde ik mezelf de vraag: welk apparaat in mijn huis wil ik nu echt aan het internet koppelen? Ik kwam uit bij mijn Nespresso-machine. De Nespresso-cupjes zijn namelijk alleen via internet te bestellen. Tenzij je dichtbij één van de Nespresso Boutiques in Nederland woont, of genoegen neemt met een huismerk uit de supermarkt. Als ik de laatste doos opentrek, schiet het even door mijn hoofd: vanavond nieuwe bestellen. Maar vaak komt het er niet van, of ben ik het vijf minuten laten weer vergeten.

Tijd en moeite

Onthoud ik het wel, dan moet ik me eerst door de speciale website worstelen. Die is weliswaar mooi en functioneel, maar toch kost het me tijd en moeite: inloggen, vorige order erbij halen, bankpasje uit de portemonnee vissen. En waar ligt die Rabo-scanner ook alweer? Als je niet oppast, zit je zonder koffie.

Hoe handig zou het zijn: een sensor in de Nespresso-machine die weet wat mijn laatste bestelling is geweest. Die bijhoudt hoeveel cupjes ik al heb verbruikt. En met een berichtje op mijn smartphone een voorstel doet voor het plaatsen van een nieuwe order. Het enige dat ik zou moeten doen, is op ‘ja’ klikken. De volgende dag ontvang ik een nieuwe zending. Gemak dient de mens!

Dash Button

Afgelopen maand kwam Amazon met de Dash Button in het nieuws, een device waarmee je met één druk op de knop een order kan plaatsen voor bijvoorbeeld wasmiddel. Plaats de button op je wasmachine en met een enkele handeling kun je een nieuwe bestelling plaatsen. Ideaal voor mijn Nespresso-scenario!

Mijn enthousiasme werd niet direct door iedereen gedeeld. “Ik ben toch niet gek”, zegt mijn collega. “Ik ga toch niet mijn hele huis van die buttons voorzien?”. Een terechte opmerking. Want ook ik zie de relevantie niet voor alle producten die ik gebruik.

Perspectief van de eindgebruiker

Producten verbinden met internet omdat het kan, is geen garantie voor succes. Het Internet of Things op zich is geen handige ‘tool’. Het ontwerpen van connected devices vanuit het eindgebruikersperspectief: daarin schuilt de sleutel voor succes.

Precies daar heeft een Design Thinking-aanpak grote waarde. Wie is die eindgebruiker? Wat beweegt hem? Wat frustreert hem? Welke waarde kan een connected device voor hem opleveren? Op wat voor manier wordt zijn leven aangenamer?

Fabrikanten, het is aan jullie. Denk eens andersom, begin bij ons. En maak ons het leven écht gemakkelijker.