De klant snel afgeleid? Niet in de virtuele wereld van kiwi’s en dino’s!

Marketing_Inspiration_Day_Gerben_Mak2.jpgIT en marketing lijken soms lijnrecht tegenover elkaar te staan. Waarbij het calculerende realisme van IT de kleurrijke ideeën van marketing afremt. Maar tijdens de Marketing Inspiration Day liet Gerben Mak het marketingpubliek eens door een andere bril kijken. “Technologie brengt juist magie in jullie vak!”, is zijn boodschap. Hoe? Dat legt hij uit met een kiwi.

 Tijdens de Marketing Inspiration Day op 9 juni vertelde Gerben Mak, eigenaar van Purple Cow Concepts, alles over virtual reality. Een boeiend en geliefd onderwerp, omdat je nou eenmaal heel toffe dingen kunt creëren in een virtuele wereld. Maar is het succes van virtual reality alleen te wijten aan de funfactor? Of gaat deze technologie een mooie toekomst tegemoet in het bedrijfsleven?

Mocht ik nog enige twijfel hebben gehad over het antwoord op deze vragen, dan is die een paar maanden geleden compleet weggevaagd. Hoe dat komt? Daar kan ik heel kort over zijn. Dinoplaatjes.

Welkom in de prehistorieMarketing_Inspiration_Day_Gerben_Mak1.jpg

De maand juni was in Huize Van Heijningen de maand van de dino’s. Bijna dagelijks confronteerden mijn zoons mij met de harde (helaas niet virtuele) realiteit. “Pap, wanneer gaan we weer naar Albert Heijn?” Het moge duidelijk zijn: de recente spaaractie van Albert Heijn was een groot succes. Het was de allereerste keer dat het Nederlandse publiek deze technologie moeiteloos en massaal heeft omarmd. 1 – 0 voor Albert Heijn. Een schot in de roos om hun klanten loyaler te maken.

De definitie van VR en AR: the dino is in the details

De dinoplaatjes van Albert Heijn komen tot leven met behulp van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Op de website van Albert Heijn staat het verschil tussen deze twee technieken duidelijk omschreven. Met AR kun je dino’s op tafel laten lopen, en met VR reis je terug in de tijd en beleef je de dino-wereld. Gerben Mak lichtte het verschil ook kort toe tijdens de Marketing Inspiration Day. “Augmented reality is een digitale laag, waarbij iets wordt toegevoegd aan de werkelijkheid. En virtual reality is een schijnwerkelijkheid, waarbij je met een bril op echt een hele andere wereld betreedt.”

Een wereld zonder mailen en appen

Marketing_Inspiration_Day_Gerben_Mak.jpgMet Purple Cow Concepts bedenkt en creëert Gerben campagnes op basis van VR en AR. Tijdens zijn Inspiration Talk laat hij allerlei boeiende toepassingen zien van deze technologieën in het bedrijfsleven. Vooral de training die Purple Cow heeft samengesteld voor Samsung – om winkelmedewerkers de features van de S7-smartphone te leren – vond ik indrukwekkend. “De training wordt gegeven in een VR-omgeving, waarbij het winkelpersoneel met een VR-bril op binnen zes minuten de features krijgt aangeleerd”, vertelt Gerben. De resultaten liegen er niet om: meer dan 80 procent van het winkelpersoneel slaagde erin om alle product-features te onthouden. Gerben: “Dat komt doordat de training 100 procent van je aandacht opeist; in de virtuele wereld kennen we geen afleidingen van binnenkomende e-mails en appjes.”

Heb je ooit een kiwi zien dansen?

Gerben vervolgt zijn verhaal met een boeiende case van fruitteler Zespri. Hij vertelt over hoe Zespri een gigantische oogst aan kiwi’s aan de man moest brengen, veel meer dan verwacht. Met behulp van augmented reality slaagde de fruitteler daar glansrijk in. Heb jij ooit een kiwi zien dansen? Of vuurwerk zien afsteken? Dit filmpje en dit filmpje spreken meer dan boekdelen. Ze laten de kracht van augmented reality heel duidelijk zien.

Een sterk staaltje magie

Marketing_Inspiration_Day_Gerben_Mak3.jpgDe Marketing Inspiration Day ging over Deliver Great Experiences. En daar zijn AR en VR de belichaming van. Deze technieken hebben het in zich om de kloof te dichten tussen marketing en IT. En om de volle aandacht te pakken van de klant die tegenwoordig heel snel is afgeleid. Het is dé must-have tool voor marketeers. Een sterk staaltje magie waarmee organisaties zich écht kunnen onderscheiden, en een unieke beleving kunnen creëren in een nieuwe wereld.

Gerben gaf nog veel meer boeiende voorbeelden van AR- en VR-toepassingen. Bekijk zijn Inspiration Talk hieronder. Dat kan voor zover ik weet gewoon zonder VR-bril.