De allesweter is niet langer bereikbaar tijdens Covid-19

Door beperkingen in verband met COVID-19 werken velen van ons momenteel thuis. Zowel in ons privé- als zakelijke leven staan we allemaal voor dezelfde praktische uitdagingen. Daarnaast missen we op de werkvloer allemaal de allesweter waarop wij normaal zo op vertrouwen. In dit blog leg ik uit waarom wij hem/haar zo missen en hoe wij zijn of haar afwezigheid kunnen opvangen.

De uitdaging

Ieder team heeft er één, in sommige teams zijn er zelfs meerdere. Dat is altijd het geval geweest bij ieder team waar ik ooit onderdeel van heb uitgemaakt. Ondanks dat ik nog redelijk nieuw ben bij mijn huidige team, weet ik dan ook zeker dat ook dit team er enkele telt. Ik heb hen simpelweg nog niet gevonden. Niet verrassend: door COVID-19 dat moeilijker dan normaal.

Ik heb het uiteraard over de allesweters. Zij zijn de collega’s binnen uw team waar u niet zonder kunt. U vertrouwt op hen voor hulp indien u vastloopt bij bepaalde taken. Zij weten alles over de bedrijfsprocessen, omgangsregels en toepassingen waarmee u werkt.

computer screen & phone

Transformeer van Human Capital Management naar Human Experience Management

Schrijf je nu in en ontvang vijf weken lang een e-mail per week over de belangrijkste HR-trends en -innovaties van 2020.

Voor de duidelijkheid: niet alleen nieuwkomers zoals ik leunen op deze allesweters. Iedereen heeft hen nodig. Zo kunt u simpelweg zijn vergeten hoe u een bepaalde taak uitvoert of een bepaald proces doorloopt. Of u vertrouwt op hun uitgebreide kennis van de bedrijfsapplicaties waarmee u werkt.

Doordat we thuiswerken in verband met COVID-19 werken de allesweters echter niet langer naast ons. Zij bevinden zich zelfs niet meer in hetzelfde pand. Ondanks dat iedereen slechts een Skype-bericht of telefoontje verwijderd is, lijkt in contact komen met hen moeilijker dan voorheen. In de praktijk merk ik dat het uitvoeren van bepaalde taken hierdoor meer tijd kost. Simpelweg doordat ik mijn collega niet om hulp kan vragen en nu een handleiding of werkinstructies moet opzoeken. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt.

Navigatie in uw auto

Hoe kan het dat essentiële processen en ondersteuning voor applicaties nog steeds via een netwerk van mensen worden geleverd? Vergelijk dit bijvoorbeeld eens met een autoreis die u wilt maken. U schakelt simpelweg het navigatiesysteem in uw auto of de navigatieapp op uw smartphone in, die u naar de gewenste locatie brengt. U neemt in ieder geval geen bijrijder mee die u met behulp van een papieren kaart of stadsgids naar uw bestemming leidt.

De allesweter digitaliseren

Zou het niet geweldig zijn als we alle kennis waarover onze allesweters beschikken kunnen digitaliseren? Als we al deze kennis met een druk op de knop toegankelijk kunnen maken in de context van de bedrijfsprocessen waarmee u werkt? En dit rechtstreeks vanuit de applicatie waarin u bezig bent? Net als het navigatiesysteem in mijn auto helpt een dergelijk kennissysteem mij bij het bereiken van mijn doel. En waarschuwt mij actief voor obstakels of procesveranderingen die op mijn pad komen. Het systeem kan mijn productiviteit aanzienlijk verhogen, aangezien ik niet langer afhankelijk ben van de allesweters binnen mijn team.

Een dergelijk systeem bestaat gelukkig. Met SAP Enable Now houdt u door het creëren, leveren en onderhouden van de juiste ondersteuning de prestaties van uw gebruikers op peil. Ongeacht de applicaties waarmee zij werken, en dus niet alleen voor SAP-applicaties. Gebruikers kunnen zelf aan de slag met de digitale kennis die beschikbaar is in het systeem. Een dergelijk systeem versnelt ook de omarming van nieuwe of gewijzigde bedrijfsprocessen.

Een systeem als SAP Enable Now kan de afwezigheid van onze allesweters helpen opvangen gedurende de COVID-19 pandemie, maar ook daarna ons minder van hen afhankelijk maken. Wilt u meer weten over dit onderwerp? Ik beantwoord uw vragen graag via een virtuele bespreking.

Neem contact met mij op en plan een afspraak in.