Customer experience

    Deel via:

    Vijf strategieën voor toekomstig retailsucces

    Dit blog is een vertaling van 'Five Strategies Shaping The Future Of Retail’

    Afgelopen januari was ik aanwezig bij het National Retail Federation-congres in New York. Hier werd voor mij bevestigd wat ik eigenlijk al wist: technologie zet de retailsector écht op zijn kop. Om relevant te blijven, moeten retailers zichzelf dus een nieuw strijdplan aanmeten. Maar hoe pak je dat aan?

    Technologie verandert de regels van retail. Wil je weten welke kansen dat biedt voor jouw retailorganisatie? Download dan het whitepaper ‘How to Win in a Digital World Where Technology Is Rewriting the Rules of Retail’

    Download gratis

    Ik deel vijf strategieën die je helpen de toekomst van jouw retailorganisatie zeker te stellen:

    1. Trek klanten aan door middel van échte, fysieke winkelervaringen

    Wist je dat de Nike-winkel in New York een compleet basketbalveld bevat? Terwijl klanten daar een potje basketbal spelen, analyseren camera’s hun voetwerk. Met een persoonlijk schoenadvies als resultaat.

    Door te investeren in dergelijke innovatieve ervaringen, betrekken retailers klanten echt bij hun merk. Ze tillen hun traditionele offline winkel naar een niveau dat past bij deze tijd.

    2. Verrijk assortimentsplanning met Artificial Intelligence (AI)

    Wat als retailers precies zouden weten wat hun klanten willen? Dan zouden de inspanningen voor marketing en voorraadbeheer geminimaliseerd kunnen worden. Ze houden tijd over voor zaken die écht belangrijk zijn: een aantrekkelijke winkelervaring.

    Business analytics op basis van AI maakt het mogelijk. Het helpt retailers om hun aandacht te steken in precies de juiste producten, concepten en locaties (‘right-sizing’) – zoals kleine outlets die altijd op voorraad hebben waar het lokale winkelpubliek naar op zoek is. Door te focussen op kleinere en slimmere voorraden, bereiken retailers een hogere ROI.

    3. Begeleid klanten bij elke stap van hun beslissingsreis

    Klanten loyaal maken aan jouw merk is als een spel, en klanten betreden het speelveld met meer kennis dan ooit tevoren. Soms nemen ze uren de tijd om reviews te lezen en prijzen te vergelijken, voordat ze een keuze maken. Om van de oriënterende consument een klant te maken, is het belangrijk dat jij er bent in elke stap van hun beslissingsreis. Zo kunnen ze met geen mogelijkheid om jou heen.

    Maar hoe pak je dat aan? Eigenlijk moet je de rol aannemen als coach van een sportteam. Je hebt invloed op het strategische spel dat klanten spelen en je kunt hen helpen hun doel te bereiken, met het juiste advies op het juiste moment. Dan moet je wel weten waar elke klant gevoelig voor is en je moet de beste begeleiding bieden via elk mogelijk kanaal. Misschien zit dat ‘m wel in smart messenger bots op social media of in Augmented Reality-toepassingen in jouw winkels.

    4. Zorg ervoor dat klanten zich echt verbonden voelen met producten

    Veel klanten willen producten eerst in hun handen hebben gehad voordat ze deze kopen. Met digital twin-technologie kom je aan die wens tegemoet. Je maakt eenvoudig een virtuele kopie van producten, die consumenten bijvoorbeeld virtueel kunnen passen en van alle kanten kunnen bekijken. Zo breng je producten dichter bij online shoppers, waardoor de kans groter wordt dat zij het product online aanschaffen.

    Met het personaliseren van producten bereik je hetzelfde effect. Je betrekt klanten bij het productieproces door hen bepaalde opties te geven, bijvoorbeeld door drop shipping en 3D-printing. Klanten krijgen daardoor invloed op het product en kunnen het zo vormgeven zoals zij het wensen. Met een grotere kans dat het product uiteindelijk in hun winkelmandje belandt.

    5. Maak het winkelen zo eenvoudig mogelijk

    De huidige wereld kan best ingewikkeld zijn. Daarom hebben consumenten steeds vaker behoefte aan eenvoud. Om op te vallen te midden van al het lawaai, zou je juist moeten focussen op jouw producten en diensten. Maak ze zo toegankelijk mogelijk. Hoe? Bijvoorbeeld door jouw logistieke keten te optimaliseren, zodat je online bestellingen dezelfde dag al kunt leveren. Of door conversational AI, waarmee klanten met hun stem producten kunnen bestellen. Kortom: de verkoop neemt toe als je het voor klanten zo makkelijk mogelijk maakt.

    Natuurlijk, dit is niet de eerste golf van verandering die de retailsector voor zijn kiezen krijgt. En zoals voor elke golf geldt, geldt ook nu: alleen retailers die de verandering omarmen voordat deze verandering hen de das omdoet, zullen overleven.

    Technologie verandert de regels van retail. Wil je weten welke kansen dat biedt voor jouw retailorganisatie? Download dan het whitepaper ‘How to Win in a Digital World Where Technology Is Rewriting the Rules of Retail’

    Download gratis

    Dit blog is een vertaling van 'Five Strategies Shaping The Future Of Retail’

    Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van Retail en Innovatie? Lees verder op het blog.

    Lees meer