Customer experience

    Deel via:

    Wat kunnen retailers leren van.... boyband One Direction?

    One_Direction_2013De muziekindustrie heeft veel lessen geleerd toen het snelle digitale tijdperk zich – een paar jaar geleden - opdrong: de CD-verkoop stortte in elkaar en werd vervangen door het downloaden van muziek. Retailers kunnen hier nog van leren…

    Prijs vs. Beleving

    De muziekindustrie werd gedwongen zich opnieuw uit te vinden. Met nieuwe business modellen als Spotify, Shazam en Deezer. Maar ook door creatieve ideeën zoals virtuele optredens, streaming en samenwerkingsprojecten met retailers verschoof de focus naar de ‘beleving’ rondom een artiest.

    En juist dat begrip is de sleutel naar nieuwe successen voor de retailers. Zij zouden niet langer moeten concurreren op prijs, maar op de hele ervaring voor de consument. Door extra service aan te bieden kun je als retailer de concurrent voor zijn. Denk dan aan levering aan huis, ‘click-and-reserve’ opties, boeiende content en loyaliteitsprogramma’s. Technologie speelt natuurlijk een grote rol.

    Fan of klant? Investeer in de relatie met jouw doelgroep!

    Echter, retailers zouden er ook goed aan doen om eens te kijken naar de manieren waarop artietsen uit de muziekindustrie investeren in de relatie met fans. Muzikanten zijn erg bedreven geworden in het inzetten van social media, zoals Twitter, Tumblr, YouTube, Facebook of Instagram, om spanning te creëren.

    Een goed voorbeeld: mijn dochters favoriete band ‘One Direction’. Deze jongens hebben samen een overweldigende aantal volgers op hun social media-kanalen: over de 25 miljoen. En begrijp me niet verkeerd, ik zie miljoenen volgers niet als het nieuwe doel van Nederlandse retailers. Maar het is wel een interessante manier om de consument te leren kennen en vicaversa.

    Kledingmerken als Abercrombie & Fitch en Burberry hebben de popsterren-houding al eigen gemaakt. Zij weten via social media hun ‘fans’ te bedienen van de informatie waar zij op zitten te wachten. Beide merken bieden een naadloze ervaring, zowel in-store als online.

    Social, Local & Mobile

    We kunnen dus leren van andere industrieën en weten dat we in de toekomst een dwingende reden moeten bedenken om de consument in een offline winkel te krijgen. Social, Local en Mobile (SoLoMo) gaan een steeds grotere rol spelen. Door check-in diensten en geolocation via mobiele telefoons en tablets is het tegenwoordig gemakkelijker te signaleren waar de consument is en direct diensten aan te bieden.

    Maar zorg ook dat consumenten die - lokaal - zoeken naar producten de juiste informatie aantreffen. Creeër een ‘social community’ waar klanten een profiel kunnen aanmaken (al dan niet aangevuld met een Facebook-account) zodat de klant ervaringen kan delen, lijstjes kan maken en de producten kan beoordelen. Maak van uw in-store klanten uw online ambassadeurs!

    Wilt u altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van #Retail & SAP? Volg mij op Twitter (@JTuitBest) of lees ons on-going Flipboard magazine ‘Retail Today by SAP’.

    Dit blog is geschreven in 2013, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van retail en innovatie? Lees verder op het blog.

    Lees meer