Customer experience

    Deel via:

    De juiste munitie om snel te innoveren in marketingland (en de aanval te openen op Wallmart)

    Marketing_Inspiration_regel.jpgTijdens de Marketing Inspiration Day op 9 juni ging het over beleving. De ene inspirerende talk volgde de andere op: hoe creëer je een wow-effect voor de klant? Toen betrad Michael Tsifidaris het podium: “Goed allemaal die inspiratie, maar hoe breng je het in de praktijk?” Als managing partner van KPS Consulting verklapte Tsifidaris de plannen van Lidl. En gaf een handige stijlregel voor marketeers om het gesprek aan te gaan met IT.

    Lidl is een klant van KPS Consulting. En ik volg Lidl al een tijdje. Omdat deze food discounter zich ongeveer vijf jaar geleden plots anders bewoog in de markt. Dat viel mij voor het eerst op tijdens het EK in 2012. Toen de keten met een EK-cd kwam met voetbalanalisten Johan en Wilfred. “Zing en brul mee met Derksen en Genee!” In 2014 werd mijn verwondering nog groter, toen ook René van der Gijp zich bij de campagne aansloot. 

    Vanaf dat moment was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik zag hoe Lidl zich evolueerde van rommelige dozendiscounter tot volwaardige supermarkt waar je op zaterdagochtend versgebakken broodjes haalt. Ook qua marketing vond er een transformatie plaats. Van vertaalde Duitse campagnes naar materiaal made in Holland. De keten sponsorde het kookprogramma van Ramon Beuk, RTL’s ‘Wie doet de afwas?’ en sinds dit seizoen ook Carlo’s TV Café. En de afgelopen zomer strikten Lidl het radioduo Coen & Sander om een zomer gratis BBQ’en weg te geven aan hun luisteraars. Met de melige slogan: “Hello, is it meat you’re looking for?”

    De aanval is geopend

    Marketing_Inspiration_publiek.jpgToen ik tijdens de Marketing Inspiration Day aanschoof bij de Inspiration Talk van Michael Tsifidaris viel de naam ‘Lidl’ terloops. Hij verklapte dat KPS Consulting deze supermarktketen helpt om Amerika te veroveren. “Een rechtstreekse aanval op Wallmart”, waren de vechtlustige woorden van Tsifidaris. Hij noemt het “het grootste transformatietraject dat momenteel plaatsvindt in Europa”. Maar hoe transformeer je zo’n gigant? Hoe kom je van A naar B, zonder te verzanden in langslepende trajecten en dikke rapporten die in de la verdwijnen? Dat was precies waar de presentatie van Tsifidaris over ging. In een kwartier gaf hij alle marketing professionals in het publiek munitie mee, waarmee zij echt het gesprek kunnen aangaan met de IT-afdeling.

    Lange innovatietrajecten zijn geen innovatietrajecten

    Tsifidaris heeft recht van spreken. Hij werkt bij één van de meest vooraanstaande consultancybureaus van Duitsland, dat ruim 700 consultants in huis heeft die dedicated bezig zijn met organisatietransformatie. KPS Consulting werkt met een unieke formule voor transformatie: 1 – 4 – 12.

    Het gesprek met IT kan soms moeizaam zijn. Jij als marketeer hebt grootste ideeën, die je wilt vertalen in concrete plannen. Maar IT kan roet in het eten gooien: kan niet, is te duur, duurt te lang. “Laat je niet te snel afschepen”, is de boodschap van Tsifidaris. “Marketeers hebben geen tijd voor innovatiecirkels die jaren in beslag nemen. Als een innovatie zo lang duurt, verdient het de naam ‘innovatie’ niet.”

    Kort door de bochtMarketing_Inspiration_waterflesjes.jpg

    Hij stelt het wel heel zwart-wit. Mijn ervaring is dat IT en marketing zich steeds meer naar elkaar toe bewegen; dat ze steeds vaker de dialoog aangaan. Maar Tsifidaris heeft zeker gelijk dat belangrijke IT-beslissingen steeds vaker door de marketingafdeling worden gemaakt. En dat het voor marketeers dus cruciaal is om kennis te hebben van dergelijke trajecten.

    Stijlregel voor een stevige ruggengraat

    “Geen enkele IT-afdeling zal een achterstand op de actuele ontwikkelingen erkennen”, vindt Tsifidaris. “Maar de werkelijkheid laat vaak wat anders zien.” Dus hoe ben je een goede gesprekspartner voor IT? Hoe kun je met een stevige ruggengraat en de juiste informatie de dialoog aangaan? Daar heeft Tsifidaris een antwoord op. In zijn Inspiration Talk beschrijft hij de drie hoekstenen van een IT-infrastuctuur. En geeft hij een handige stijlregel voor een transformatieproces. “Duurt een transformatie te lang? Of geeft IT je de deksel op de neus? Dan kun je deze richtlijn gebruiken.”

    Bekijk hier de Inspiration Talk van Michael Tsifidaris. Zijn 1 – 4 – 12 formule helpt zelfs een grote olifant als Lidl om in een korte tijd de VS te veroveren en Wallmart aan te vallen. Goede munitie dus.

     

     

    Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over marketing? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates. 

    Abonneer