Customer experience

    Deel via:

    7 redenen waarom blogs onmisbare marketingwapens zijn

    Tussen alle flitsende video's, slideshares en interactieve infographics lijken ze op het eerste oog wat gedateerd: de 'good old' blogs. Dit marketingwerkpaard is immers al zo oud als het web zelf. Toch heeft dit veelzijdige medium nog lang niet aan kracht ingeboet. Sterker nog: de komende jaren zijn blogs onmisbaar in iedere marketingstrategie. En wel om deze 7 redenen.woman reading blogs.jpg

    Natuurlijk is een blog geen kant-en-klaar-recept voor succes. Niet het medium zelf, maar de strategie voor de inhoud en de kwaliteit bepaalt uiteindelijk grotendeels of bloggen het gewenste resultaat oplevert. Bovendien liggen er veel valkuilen op de loer: zoals commerciële boodschappen, slecht schrijfwerk, en disciplineproblemen. Maar ten opzichte van andere (online)marketingmiddelen heeft een blog een aantal onmiskenbaar sterke voordelen.

    1. Blogs trekken lange tijd bezoekers naar je website

    Stel je voor: een marketingmiddel dat bezoekers lokt naar je website terwijl jij slaapt, je uitslooft in de sportschool of op het strand ligt in Tenerife.

    Onmogelijk? Absoluut niet: een blog doet precies dat.

    Natuurlijk, een blog trekt bezoek nadat je het hebt gepubliceerd en gedeeld via je socialmediakanalen. Deze bezoekpiek krijgt nog een staartje als je de blog meeneemt in de nieuwsbrief. Maar daarna begint de bezoekersstroom eigenlijk pas echt, en die houdt niet meer op.

    Want zoekmachines hebben de blog dan - mits je alles technisch op orde hebt – opgepikt en geïndexeerd. Daardoor blijft een blog tot lang na publicatiedatum bezoek trekken, zeker als het om een zogeheten 'evergreen' gaat. Dat zijn blogs die niet gerelateerd zijn aan de actualiteit en lange tijd zijn waarde behouden.

    2. Blogs vergroten vertrouwen, reputatie en autoriteit

    Blogs zijn een ideaal middel om je doelgroep te tonen dat je wat weet van de business waarin je opereert. Dat je als merk of organisatie wat te melden hebt en niet blind bent voor de wereld om je heen. Of om je met praktische tips behulpzaam op te stellen. Dat is belangrijk, want op die manier krijgen bestaande en nieuwe klanten vertrouwen in je en werk je aan een duurzame relatie.

    3. Blogs kosten minder tijd voor de lezer

    Het klinkt misschien wat vreemd, maar blogs zijn veel sneller te consumeren dan bijvoorbeeld een video of slideshare. Een blog is 'scannable', mits je met korte alinea's, afbeeldingen en tussenkopjes werkt. De lezer ziet direct welke delen voor hem of haar interessant zijn en kan de belangrijkste boodschap binnen luttele seconden meekrijgen.

    Neem bijvoorbeeld dit blog: zonder de afzonderlijke alinea's te lezen zie je direct de zeven krachtige eigenschappen van blogs. Probeer dat maar eens met een video: die moet je vaak van begin tot einde afkijken, wil je de rode draad niet verliezen.

    4. Blogs maken je socialmediakanalen zinvol

    In de jonge jaren van Facebook was het een beproefde strategie: zet zo snel mogelijk een bedrijfspagina op poten en verzamel zoveel mogelijk likes. Winacties, 'deel en like'-wedstrijden, speciale webpagina's die je alleen kon bezoeken na het liken van een pagina. Met wat handige trucs staat de like-teller binnen no-time op enkele duizenden. Doel bereikt.

    Inmiddels weten we wel beter. Social media gaat niet om het verzamelen van volgers of likes, maar om het creëren van zinvolle interactie. Want alleen door dat contact in het hart van je doelgroep stijgt je bekendheid, je autoriteit en groeit het vertrouwen van de klant. Maar dan moet je wel wat om over te schrijven hebben. Deponeer een stelling, deel een inzicht, geef praktische tips. Precies dat doe je met een blog. Zonder content bestaan je socialmediakanalen in het luchtledige.

    5. Het schrijven van blogs verscherpt je businessvisie

    Het opstellen van een blog dwingt je na te denken over je business en je vakgebied. Een blog vereist denkwerk, reflectie, structurering en research. Dat kan leiden tot inzichten die niet alleen waardevol zijn voor het publiek, maar ook jezelf of je organisatie.

    Dat geldt ook voor het engagement dat erna volgt. Je leert niet alleen potentiële klanten of vakgenoten kennen, maar ook de mening van anderen. Kortom: blogs verscherpen én verruimen je blik op de business waarin je verkeert.

    6. Blogs zijn goedkoper dan andere contentvormen

    Natuurlijk wisselt dit sterk, maar een blog kost voor beetje geoefend schrijver tussen de drie en vijf uur, inclusief research. Vergelijk dat maar eens met het werk dat bij bijvoorbeeld de productie van een mooie video of infographic komt kijken.

    Bovendien draagt een blog ook bij aan de SEO van je website, dus tellen de uren die in het schrijfwerk zitten ook direct als SEO-uren. Die paar uur werk geeft vervolgens, afhankelijk van het type, voor dagen, weken, soms zelfs jarenlang resultaat.

    7. Blogs passen perfect in een nieuwsbriefstrategie

    Hoewel communicatiegoeroe's het medium e-mail en daarmee de nieuwsbrief al lang geleden dood verklaarden, is de e-mailmarketing nog altijd populair. En niet geheel zonder reden. Nieuwsbrieven worden nog altijd goed gelezen en het is een goedkoper manier om in contact te blijven met je doelgroep en/of klantenbestand.

    Maar waar ga je die e-mail iedere week of maand mee vullen? Voor wie regelmatig blogs schrijft, is dat een no-brainer. Teasers naar blogs zijn niet alleen goede vulling, het verhoogt bovendien je websitebezoek.

    Blogs zijn in de juiste handen een krachtig wapen van het marketingarsenaal, waarin je in alle fasen van de 'buying journey' de doelgroep in beweging brengt. Er is eigenlijk nauwelijks een excuus om het niet te doen. Dus: heb jij je blogstrategie voor 2016 al bepaald?