Be agile, go mobile!

mobile strategyDigital draait al lang niet meer op en om PC’s. Sinds een aantal jaar is het een simpel feit dat het gebruik van anytime-anywhere devices het bedrijfsleven flink beïnvloedt. Daar komt voorlopig nog geen einde aan. Geschat wordt dat er in het jaar 2020 meer dan 30 miljard devices in omloop zullen zijn. Hoe gaat dit proces zich voltrekken en op welke manieren kunt u als bedrijf optimaal profiteren van deze mobile revolution?

Status quo

Nog niet zo ver met het mobiel maken van uw bedrijfsvoering? U bent niet de enige! Op dit moment gebruiken de meeste bedrijven de smartphones en tablets alleen nog voor e-mail en het bijhouden van contacten en de kalender. Maar stilzitten is geen optie meer. Ook uw werknemers gaan steeds meer verwachten dat bedrijfssoftware op verschillende apparaten beschikbaar zal zijn. Real-time en on-demand. Mijn collega Giel Janssen Lok schreef hier al eerder een blog over.

De eerste fase

De overgang naar mobile kent een aantal fasen, waarbij de eerste fase inzoomt op het in gebruik nemen van mobiele versies van reeds bestaande applicaties. Deze kunnen door IT worden ontwikkeld of, wanneer er al mobiele versies beschikbaar zijn, simpelweg worden gedownload. Deze eerste stap kan al zeer uiteenlopende en belangrijke voordelen voor uw onderneming opleveren!

Papier hier, dank u wel

De laatste papieren processen in uw bedrijfsvoering kunt u nu ook digitaliseren. Bijvoorbeeld door het bijhouden van klantgegevens op een tablet. Of verkopers die niet meer met een papieren catalogus langs bedrijven gaan, maar met een tablet waarop een altijd up-to-date catalogus kan worden weergegeven. En als de deal wordt gesloten, dan kan de verkooptransactie op hetzelfde device worden ingevoerd. Ook kan gedacht worden aan vrachtwagenchauffeurs, schippers of piloten die niet langer met hele stapels papier aan hun routes beginnen, maar alle relevante informatie op een mobiel apparaat aangeleverd krijgen. Verandert er iets in de planning, dan is een update met één klik bij de persoon in kwestie.

Andere voordelen of toepassingen zijn: het altijd zicht hebben op voorraden, het verkorten van de verkoopcyclus of het verbeteren van de kwaliteit van data.

Hoe verder?

De volgende stappen helpen u bij het opzetten van uw mobiele strategie.

  1. Waar gaat u starten met de implementatie van ‘mobile’? Wie van uw medewerkers hebben baat bij een mobile workflow? Vaak gaat dit om processen die werken rond locatie- en real-time data.
  2. Begin klein, maar mét een plan! Bedenk dat het van A tot Z ontwikkelen van een app vaak lang duurt. Mijn voorstel? Ga eerst voor de quick wins!
  3. Maak een alomvattende ‘mobile strategy’ en zorg ervoor dat al uw bedrijfsinformatie goed is beveiligd.

BYOD

Een laatste advies: houd bij alle keuzes rekening met de Bring Your Own Device-trend. Kunnen werknemers de nieuwe mobiele toepassingen ook gaan gebruiken op hun eigen smartphone, tablet of phablet? Dit stelt iedereen binnen het bedrijf in staat om altijd en overal cruciale acties uit te voeren, om bedrijfsprocessen te controleren of om nieuwe ideeën snel tot uitvoering te kunnen brengen.

Bent u al gestart met uw eigen ‘mobile journey’? Lees dan mijn blog over de tweede fase ‘ondernemen in sneltreinvaart’!

Dit blog is geschreven in 2014, dit is al even geleden. Benieuwd naar de huidige trends en ontwikkelingen om het gebied van digitale transformatie? Lees verder op het blog.

{{cta(‘9d2f133c-b88b-48d5-9007-b20b226371a3’)}}